INFORME FINAL PRÀCTICA 5
PROFESSORA: Virgínia Vallejo Mingot
CENTRE EDUCATIU: IES Consell de Cent Barcelona
GRUP D’ALUMNES:
Alumnat de 2n
d’ESO (dos grups) de 20 alumnes per grup. Són alumnes de procedència del barri de Poble Sec i del Raval de famílies
immigrades la majoria i amb nivell socioeconòmic mitjà o baix.
INDEX
1. OBJECTIUS DE L’EXPERIÈNCIA
-
Desenvolupar
el gust per les matemàtiques.
- Augmentar
l’autonomia de l’alumne en l’aprenentatge.
- Millorar
l’autoestima i el rendiment escolar dels alumnes.
- Atendre
la diversitat dins de l’aula.
- Millorar
els procés cognitiu i d’implicació en el propi aprenentatge.
- Innovar
en la metodologia de l’aprenentatge dels alumnes.
- Normalitzar
l’ús de les TIC a l’aula tot assumint la normativa d’ús dels ordinadors.
- Millorar
l’actitud dels alumnes a classe.
2. CONTINGUTS MATEMÀTICS ESTUDIATS
- Àrees
i volums de políedres. Euler. Prismes i piràmides.
- Àrees
i volums de cossos de revolució. Cilindre, con i esfera.
3. CONDICIONS DE L’AULA D’ORDINADORS I FORMA D’ÚS
9 ordinadors en taules al voltant de l’aula ( Forma de U). Els alumnes
estan d’esquenes al centre de l’aula. Grup de taules de treball sense ordinador
a l’interior de la U.
1 ordinador per la professora connectat al canó. ( Aquests ordinador
s’ha utilitzat pels alumnes). El canó no s’ha utilitzat per evitar d’aquesta
manera l’explicació magistral clàssica i forçar l’alumnat a llegir les
explicacions del programa.
Connexió adsl.
Alumnat agrupat per parelles
compensades amb cada ordinador, formades prèviament per la professora i
pactades amb els alumnes.
4. UNITATS DIDÀCTIQUES DESCARTES
Poliedros http://descartes.cnice.mec.es/descartes2/previas_web/materiales_didacticos/poliedros/index.htm
Cuerpos de
revolución.
http://descartes.cnice.mec.es/descartes2/previas_web/materiales_didacticos/redondos/index.htm
5. RECURSOS AUXILIARS
- Llibre
de text
- Joc de
metacrilat de cossos.
- Plantilles
en paper de construcció de cossos.
- Cossos
construïts en paper de cursos anteriors.
- Pissarra
.
6. PREPARACIÓ DE L’ACTIVITAT PER PART DE LA
PROFESSORA
La preparació d’un
quadern específic o fitxes per a cada unitat ha estat capdal per l’inici de
l’experiència ja que ha estat una guia important per als alumnes, tot i que
només es reflectia el treball del tema sense cap indicació sobre l’ús del
programa Descartes, i també per a mi per recollir el nivell de treball de cada
alumne.
Aquestes fitxes
s’han guardat en tot moment a l’aula d’ordinadors per evitar descuits a casa,
pèrdues, etc., i facilitar el seguiment i la correcció de les activitats en
qualsevol moment de l’experimentació, a excepció de la setmana prèvia a
l’examen que l’han pogut portar a casa un cop acabada per tal de estudiar i
repassar els continguts i exercicis.
7. SEQÜÈNCIA AMB ELS ALUMNES
8. DESENVOLUPAMENT ( Diari de classe)
- Els
alumnes van apuntar a la seva agenda o llibreta de matemàtiques l’adreça exacta
per accedir a Descartes i només trobaven els ordinadors engegats, és a dir,
havien d’entrar al programa escrivint l’adreça a internet.
- En la
primera sessió alguns alumnes preguntaven
què havien de fer quan tenien la pantalla davant. Es va insistir molt
per la meva part en que havien de llegir les instruccions de la pantalla i
ajudar-se de les indicacions de la fitxa. De fet, els vaig dir que jo
no explicaria res en general, que l’ordinador era el professor.
- Al
començament vaig portar cossos geomètrics construïts amb paper els cursos
anteriors, per si a l’hora de visualitzar els políedres i contar les cares, arestes i vèrtexs tenien
dificultats en la pantalla. Pocs alumnes els van fer servir.
- Es
important, que els alumnes sàpiguen que no cal corre, que no és cap competició.
El més important és que ho facin bé. Han de saber que poden estar el temps que
vulguin en cada pantalla i escena fins que l’entenguin. També que jo
aniria atenen les consultes particulars
dels casos que no se’n surtin però que havien de preguntar als companys abans.
Això va ser un avenç molt gran en la seva autonomia.
- Els
alumnes no traslladen l’exercici a les fitxes fins que no és correcte. Els
proporciona seguretat. Des del curs passat tenim un esquema de fer problemes
que l’han d’utilitzar sempre ( Dades amb dibuix , plantejament o equacions i
fórmules, i resposta amb unitats) i que l’han fet servir igualment als
exercicis de Descartes.
- Els
alumnes avançats podien fer més
exercicis que els altres per pujar la nota en unes fitxes genèriques en blanc,
on només posaven l’apartat a treballar i allà copiaven els exercicis extres.
També els vaig dir que podien ajudar els alumnes que tinguessin algun dubte, la
qual cosa van fer de molt bon grat
perquè els donava prestigi davant de la classe. Només en una ocasió s’ha
deixat, un cop acabada la feina entrar en la web edu365.cat per fer activitats
de l’apartat de matemàtiques del tipus jocs.
- En cas
que un alumne d’una parella falti i es deslligui del ritme de treball es pot
canviar provisionalment de parella per posar-se al dia o utilitzar l’ordinador
de la professora. Alguns que tenen internet, ho feien a casa.
9. ESTRATÈGIES
A L’AULA
- El
treball s’ha plantejat per parelles
d’alumnes formades prèviament per la professora intentant que hi hagués
cooperació entre elles, que estiguessin compensades i amb l’acord dels alumnes. Aquestes parelles
s’han canviat en la segona unitat a voluntat dels alumnes, desprès d’haver
engegat l’experimentació amb èxit.
- Ha
estat condició “sine qua non” que abans d’incorporar-se als
ordinadors, en cada sessió, els alumnes presentessin els deures de la
sessió a l’aula ordinària fets, en cas contrari els feien en aquella hora
d’informàtica. Igualment havien de portar el llibre de matemàtiques sempre, ja
que en qualsevol moment si la professora ho considerava oportú es podia deixar
de treballar amb l’ordinador i passar a treballar amb el llibre. Això pot
subsanar el fet ocasional que no funcionin els ordinadors o que algun alumne
entri en altres webs o hi hagi alguna mala utilització dels aparells. Per això
és molt aconsellable la col·locació dels ordinadors en forma d’U ja que permet
veure sempre la pàgina que estan utilitzant i disposar d’un grup de taules al
mig per situar els alumnes abans d’accedir als aparells i/o fer-los treballar algun
contingut del llibre.
- No
s’ha fet ús del canó de projecció ni de cap explicació conjunta i general a
l’aula d’informàtica per habituar-los a llegir les indicacions i explicacions
de les pantalles del programa descartes.
- És
molt important no deixar temps lliure per entrar a d’altres webs o per jugar,
encara que hagin treballat i/o acabat el dossier. Aquest fet distreu als altres
alumnes que no han acabat. Per això als més ràpids tenien dues opcions: ajudar
els altres companys o fer exercicis extres per pujar la nota.
- S’ha
de ser molt insistent en la posició de seure correctament dels alumnes que
tenen tendència a fer-ho malament davant de l’ordinador. Aquesta posició
correcta implica a la vegada actitud de treball.
- La sessió
a l’aula ordinària serveix per fer problemes del llibre, treballar el càlcul
mental i fer consultes teòriques sobre
el tema i anar avaluant per part de la professora el nivell d’alguns alumnes
amb dificultats a l’àrea.
10. FULLS DE TREBALL
- Fitxes
preparades per la professora prèviament.
a) dossier
de políedres: fitxa_treball_poliedres.htm
b) dossier
de cossos de revolució: fitxa_treball_cossosrev.htm
- Fitxes
de treball extra: fitxa
treball extra.htm
11. AVALUACIÓ
1. Es va
fer una avaluació inicial de continguts previs que havien de conèixer els
alumnes (Àrees
de figures planes).
3. S’han
fet proves d’avaluació en acabar cada una de les dues unitats i després de
treballar a l’aula ordinària tot un seguit de problemes aplicats. Prova políedres
. Prova
cossos de revolució .
4. L’enquesta
final.
5. Valoració
conjunta alumnes i professora i decisió de continuïtat amb el programa i la dinàmica
a la classe de matemàtiques.
12. INCIDÈNCIES DURANT L’EXPERIMENTACIÓ
13. PUNTS FORTS DEL PROJECTE
Tant els alumnes com jo mateixa, hem valorat molt positivament aquest
canvi de dinàmica en la classe de matemàtiques per la satisfacció que comporta
una modernització en la metodologia i una innovació en la didàctica i en l’aprenentatge.
Un dels fets cabdals per la decisió de continuïtat ha estat que el
projecte Descartes ofereix tots els continguts matemàtics del currículum graduats
per nivells i dintre de la variació dels temes promou una dinàmica organitzada
i sistematitzada de funcionament tant pel professor com per als alumnes.