Cando
expoño os temas a desenvolver no curso elixido (2º
bacharelato ciencias sociais), o primeiro que
vexo é que os alumnos ao final van ter que
examinarse de selectividade, co que eles mesmos
me obrigan a non usar demasiado o computador,
porque en selectividade non van usalo.
A miña formulación non é que fagan todo co
computador, senón que lles sirva como ferramenta
para entender mellor os temas a tratar, a
comprobar eles mesmos o resultado dos exercicios
e a elaborar outros novos.
O principio e final de cada tema (no que se
refire á introdución de teoría) será sempre
realizada co computador. O alumno deberá a
aprender a realizar o seu propio resumo do que
leu, polo que todo o que figura na programación
saberá contestalo con apúntelos que elabore.
Durante o desenvolvemento do tema, o introducir
os parámetros segundo o tema que se está
estudando e ver o resultado final, permitiralle
comprobar resultados. Considero que os temas
elixidos son eminentemente prácticos e de
operacións sinxelas, co que o importante é que
collan axilidade nos cálculos, posto que as
formulacións en moitos casos xa se dan feitos ou
os prepararemos no aula para poder desenvolver o
traballo en casa co uso do computador portátil
do que dispón, como xa comentamos na práctica 2.
Obxectivos
Os temas a desenvolver serán os seguintes:
MATRICES.
OPERACIÓNS CON MATRICES
1.Matrices.
Definición e conceptos iniciais
1.1.Dimensión dunha matriz.
1.2.Elementos dunha matriz.
1.3.Tipos de matrices
1.4.Matrices cadradas
1.5.Matrices triangulares
1.6.Matriz fila e matriz columna.
1.7.Traspuesta dunha matriz
2.Operacións
con matrices
2.1.Suma de matrices
2.2.Oposta dunha matriz
2.3.Propiedades da suma de matrices
2.4.Producto por un número. Propiedades
2.5.Producto de matrices
2.6.Propiedades do produto
2.7.No conmutatividad do produto.
2.8.Potencias sucesivas dunha matriz
Actividades de
avaliación
Definir matriz numérica, fila, columna e
dimensión dunha matriz.
Identificar, dado un conxunto de matrices, vos
diferentes tipos que existen: cadrada, diagonal...
Identificar ou rango dunha matriz graduada e
calcular, polo método de Gauss, ou rango dunha
matriz non graduada.
Efectuar diversas operacións con matrices (suma,
resta, produto por un número real, produto e
transposición) e enunciar as propiedades destas
operacións.
Indicar a condición necesaria para que exista a
matriz inversa dunha matriz cadrada, explicar
dous métodos diferentes para calculala e obter a
matriz inversa dunha matriz determinada.
Interpretar a matriz asociada a un grafo e
escribir a correspondente a unha relación
determinada.
Escribir a matriz input-output que describe unha
situación e utilizala para responder cuestións
relacionadas con esa situación.
Recoñecer a utilidade dá calculadora como
ferramenta que facilita vos cálculos con
matrices.
Utilizar as matrices para almacenar información,
valorando a súa utilidade.
DETERMINANTES
1.Definición de
determinantes
1.1.Determinantes de orde 2
1.2.Determinantes de orde 3
1.3.Desarrollo dun determinante por adjuntos
2.Propiedades dos
determinantes
2.1.Aplicación das propiedades para o cálculo
de determinantes
2.2.Método do pivote na consecución de ceros.
2.3.Problemas con determinantes sen desenvolvelos
3.Matriz inversa
3.1.Definición da matriz identidade
3.2.Definición da matriz inversa.
3.3.Cálculo da matriz inversa por adxuntos.
3.3.1.Definición de menor
3.3.2.Definición de achego
3.4.Cálculo da inversa polo método de Gauss-Jordan.
3.5.Ecuaciones matriciais
SISTEMAS
DE ECUACIÓNS LINEAIS
1.Ecuacións lineais.
2.Sistemas de ecuacións lineais.
3.Tipos de sistemas de ecuacións lineais segundo
as súas solucións.
4.Sistemas graduados.
5.Método de Gauss de resolución de sistemas de
ecuacións lineais.
6.Matriz asociada a un sistema e matriz ampliada
asociada a un sistema
Actividades de avaliación
Clasificar os sistemas de ecuacións lineais
segundo as súas solucións.
Aplicar ou método de Gauss para a clasificación
dun sistema e calcular a súa solución en caso
de ser compatible.
Discutir e resolver sistemas de tres ecuacións
lineais con tres incógnitas dependentes dun
parámetro.
Resolver problemas mediante sistemas de
ecuacións indicando: a elección dás
incógnitas, a presentación do sistema de
ecuacións, a súa resolución e a comprobación
dás solucións.
Recoñecer as vantaxes que supón ou uso de
linguaxe alxébrica para representar e resolver
situacións cotiás, e do ámbito económico e
científico-técnico.
PROGRAMACIÓN
LINEAL
1.Iniciación á
programación lineal bidimensional
1.1.Igualdades e desigualdades.
1.2.Propiedades das desigualdades
1.3.Inecuacions cunha e dúas incógnitas
1.4.Resolución gráfica e analítica
2. Formulación e
resolución de problemas de programación lineal
2.1.Formulación de problemas de programación
lineal con dous variables
2.2.Definición de función obxectivo,
restriciones, rexión factible, solución óptima.
2.3.Resolución por métodos gráficos.
Actividades de avaliación
Resolver inecuacións e sistemas de inecuacións
lineais con dúas incógnitas.
Traducir á linguaxe alxébrica problemas nos que
interveñen inecuacións e resolvelos.
Resolver problemas de optimización de funcións
de dúas variables suxeitos a restriccións,
dadas a función obxectivo e as restriccións,
tanto polo método alxébraico coma polo método
gráfico.
Organizar vos datos inmersos nun enunciado dun
problema de programación lineal, escribir a
función obxectivo e as restriccións e resolver
ou problema.
Explicar en que consiste un problema de
transporte e un problema de dieta, inventar un
enunciado de cada tipo e resolvelo.
Enumerar situacións nas que poida aplicarse a
programación lineal, valorando a súa utilidade.
Contidos
As unidades Didácticas Descartes a empregar
seran as seguintes:
http://descartes.cnice.mec.es/materiales_didacticos/matrices/index.htm
http://descartes.cnice.mec.es/materiales_didacticos/Programacion_lineal/index.htm
http://descartes.cnice.mec.es/materiales_didacticos/sistemas_de_ecuaciones_lineales_2bcnt/index.htm
Materiais de
avaliacion
Dos contidos
As follas de traballo para os alumnos seran as
seguintes
1:
ACTIVIDADES CON MATRICES
2:
PROBLEMAS PARA FORMULAR
CON MATRICES
3.
DETERMINANTES
4:
SISTEMAS DE ECUACIÓNS
5:
PROGRAMACIÓN LINEAL
O final faremos unha proba final, elixindo un
problema de cada tema dos que van nas listas .
Do proceso
Enquisa inicial
Enquisa final
|