CONTINUÏTAT
Anàlisi
 

1. CONTINUÏTAT I DISCONTINUÏTAT D'UNA FUNCIÓ
Una funció continua és la que es pot representar "amb una sola línea", és a dir, que no hi ha cap "trencament" en la representació de la gràfica.

En els casos en què no es pugui representar d'aquesta manera, i quedin "talls" dins la mateixa gràfica es dirà que la funció a la qual representa és discontinua.

Les discontinuïtats de les funcions poden ser de diferents tipus, reben els noms d'assimptòtica, evitable i de salt. Ara els podrás veure en els diferents exemples de les escenes següents.

Esta unidad interactiva requiere la máquina virtual de Java J2RE.

1.- Observa en l'escena de l'esquerra el que succeeix en el punt d'abscissa x=2, respon a les següents qüestions en el full de treball:

a) Quina és la imatge de la funció per a x=2, és a dir, quan val f(x) ? Si observes res estrany, explica-ho.

b) Què succeeix amb el segment que uneix el punt (2,0) amb el valor de la funció?

c) Com són els valors a l'esquerra i a la dreta del punt (2,0)? Explica't una mica.



Observa l' escena segúent i intenta contestar a les mateixes  qüestions de l'escena anterior.
Gràfica 2
Esta unidad interactiva requiere la máquina virtual de Java J2RE.

2.- a) Existeix el valor de la función en el punt d'abscissa x=2, és a dir, pots saber quan val f(2)? Anota-ho

b) Què succeeix en el punt (2,0)?

c) Com són els valors a l'esquerra i a la dreta del punt (2,0)?


Gràfica 3
Esta unidad interactiva requiere la máquina virtual de Java J2RE. 3.- a) Existeix el valor de la función en el punto d'abscissa x=2, és a dir, pots saber quan val f(2)? Anota-ho

b) Què succeeix en el punt (2,0)?

c) Com són els valors a l'esquerra i a la dreta del punt (2,0)?

Per moure el punt pots presionar els pulsadores vermell i blau de x i y o escriure el número en l'epai en blanc i apretar Intro.

Segueix contestant a les mateixes qüestions amb una altra gràfica.
Gràfica 4
Esta unidad interactiva requiere la máquina virtual de Java J2RE. 4.- a) Existeix el valor de la función en el punto d'abscissa x=2, és a dir, pots saber quan val f(2)? Anota-ho

b) Què succeeix en el punt (2,0)?

c) Com són els valors a l'esquerra i a la dreta del punt (2,0)?

 
Ara també pots moure el punt seleccionat amb el ratolí i arrosegar-lo, o bé pulsant les tecles de les fletxes.

I ara què és el que observes?
Gràfica 5
Esta unidad interactiva requiere la máquina virtual de Java J2RE. 5.- a) Existeix el valor de la función en el punto d'abscissa x=2, és a dir, pots saber quan val f(2)? Anota-ho

b) Què succeeix en el punt (2,0)?

c) Com són els valors a l'esquerra i a la dreta del punt (2,0)?

6.- En tots els exercicis anteriors tens funcions que són continues i d'altres que no ho són. Escriu en el full de treball quines són de cada tipus i raona la teva resposta.

7.- Classifica les funcions discontinues dels exercicis anteriors en els següents tipus:

a) les que no tenen funció definida en el punt:

b) aquelles en què la funció per la dreta i per l'esquerra no tenen el mateix valor:

c) les que sembla que en el punt la funció sigui infinit:

8.- Dibuixa en el full de treball, altres gràfiques de funcions que siguin continues i d'altres que siguin discontinues, amb els diferents tipus de discontinuïtat.


  pàgina inicial   creixement i decreixement   periodicitat  
           
 

Susanna Igual López

 
© Ministerio de Educación. Any 2010. Institut F. X. Lluch i Rafecas
 
 

Licencia de Creative Commons
Los contenidos de esta unidad didáctica están bajo una licencia de Creative Commons si no se indica lo contrario.