CURSO EXPERIMENTACIÓN NA AULA EDA 2009

INFORME FINAL

DATOS XERAIS

Profesora:  Concepción Rodríguez Prieto
Centro educativo:  IES Otero Pedrayo. Ourense
Grupo co que se levou a cabo a experiencia:
Un grupo de 4º de ESO, todos de Matemáticas opción B , de 11 alumnos. É un desdobre dun grupo de matemáticas bilingue.
Dos cales  27,3 % son homes e o 72,7 % mulleres. O 63,6 % teñen 15 anos, o 27,3 % teñen 16 anos e o 9,1 % 17 anos. O 72,7 % naceron en Galicia e o 27,3 % naceron noutros paises. Todos teñen ordenador na casa.


OBXECTIVOS DA EXPERIENCIA

  • Motivar o alumnado e lograr unha actitude positiva cara o aprendizaxe das matemáticas.
  • Usar recursos tecnolóxicos para posibilitar o aprendizaxe das matemáticas investigando,  experimentando e manipulando conceptos e procedementos.
  • Fomentar o desenrolo de actitudes e hábitos que favorezan o proceso de formalización matemática e a experimentación.
  • Potenciar o traballo en equipo.
  • Fomentar a autonomía no aprendizaxe e a iniciativa persoal.
  • Atender a diversidade.
  • Desenrolar o gusto por la curiosidade.
  • Converter a aula  de Matemáticas nun laboratorio onde se experimenta.
CONTIDOS MATEMÁTICOS APRENDIDOS

A unidade  traballada   foi  Semellanza e Trigonometría
  • Poligonos semellantes.
  • Teorema de Tales.
  • Criterios de semellanza de triángulos.
  • Teoremas do cateto e da altura.
  • Razón entre lonxitudes, áreas e volumes de corpos semellantes.
  • Aplicacións semellanza
  • Ángulos e medidas.
  • Razóns trigonométricas de ángulos agudos. Relacións entre elas.
  • Uso da calculadora para o cálculo de ángulos e de razóns trigonométricas.
  • Resolución de triángulos.
  • Razóns trigonométricas de ángulos de calqueira medida, circunferencia goniométrica.
  • Aplicacións da trigonometría.
CONDICIÓNS DA AULA DE ORDENADORES E FORMA DE USO

A aula dispón de 11 ordenadores de sobremesa Acer, con procesador Pendium Dual- Core E 530,todos con conexión a internet, 8 conectados a rede directamente e 3 con Wifi. Teñen pantalla plana de 15". O sistema operativo é Windows XP, e todos teñen instalado o Explorer e o Firefox.
A parte dispuxemos dun portatil.
A disposición  da aula non é boa, pero non se pode cambiar polas conexións tanto a rede eléctrica coma a internet. 
A aula é pequena de  forma rectangular, ao entrar  a dereita hai un mesa pegada a parede  con dous ordenadores, e na parede da dereita hai un mesa larga que vai ata o fondo da aula onde hai nove ordenadores. 
O resto do espacio da aula esta ocupado pola mesa do profesor e por 12 mesas e cadeiras. O encerado está colocado na parede do fondo, con moi pouca visibilidade desde os ordenadores.
As  sesións foron todas na aula de ordenadores. Como temos un ordenador por persona, o traballo foi individual, e sempre cun ordenador fixo.
Para as explicacións e as correcións o alumnado ten que estar nas mesas e logo para traballar nos ordenadores, co cal esto supón un pouco de lio a hora de recolocarse na aula, a pesar de que intentaba facer as aclaracións ao principio da clase ou ao final.
As unidades didacticas as instalei nos ordenadores.
Botei de menos o  canon e a pantalla para as explicacións,  a pesar  de ter portatiles no centro, era casi imposible poder usala por falta de espacio.
UNIDADE DIDACTICA DESCARTES

As unidades didacticas son adaptacións das publicadas na web Descartes. Mirei as escenas  que se adaptaban os contidos da unidade e  a partir diso elaborei o material e fixen a tradución ao galego.
Semellanza
Trigonometría
DESDRIPCIÓN DO DESENROLO DA EXPERIENCIA

Na semana do 5 ao 10  de outubro. Instalo a unidade didáctica nos ordenadores.
O 13 de outubro, comeza a experimentación na aula, facendo a enquisa inicial.

Enquisa inicial

Logo o 15, facemos a proba inicial.


Proba inicial

Na seguinte sesión corriximos a proba inicial.

Na semana do 19 ao 24 comezamos a experimentación.
Na primeira sesión da semana explico como poden acceder as unidades didácticas , como manexar as escenas, recálcandolle a importancia de ler detidamente as explicacións tanto na unidade didáctica coma nas follas de traballo.

Folla de traballo de semellanza

Reparto as follas de traballo de semellanza, e insístolle no deber de recoller todas as actividades no caderno de clase.
Como temos un ordenador para cada un, elixen eles o sitio.
Na seguinte sesión , intento que fagan eles solos   a primeira páxina. Algúns o consigue , preguntan as dubidas, pero seguen para diante. Outros en vez de traballar falan ou xogan co compañeiro e algún parece que se negan a traballar. Antes de rematar a clase lles marco traballo para a casa.
Na seguinte sesión so os traen feitos os que traballaron, os demais din que como non entenden e  non os puideron facer.
Intento dedicar tódolos días  un pouco de tempo a corrixir as actividades que lle mando para casa.
A maioría non son capaces de ler e entesarse da explicación. Intento explicar eu ao principio de cada escena. O problema é como xa dixen antes o non ter canón na aula.
Cando levamos 8 sesións e practicamente deberiamos ter a unidade de semellanza rematada, falta bastante para facelo. So uns poucos traballan diariamente e teñen todas as actividades recollidas no caderno.
En tres sesións máis rematamos semellanza. En total foron 11 sesións.
A unidade de trigonometría lle dedicamos 10 sesións. O primeiro día reparto as follas de traballo.

Follas de traballo de trigonometría

Expliquei ao principio de cada escena e logo ían eles facendo as actividades. Procuramos corrixir os exercicios que lle mando para a casa tódolos días.

Notei nalgúns caso unha pequena melloría  en canto a traballo diario, interese e atención. Como traballo de repaso de semellanza  puxen p algúns exercicios e os devolvin correxidos ante do exame.
O venres 11 de decembro fixen a proba de avaliación.

Proba final xeometría

A semana seguinte, correximos o exame na aula e paseille a enquisa final, e analizamos os resultados da avaliación.

Enquisa final


 
DATOS AVALIACIÓN

Analise dos datos da enquisa inicial


Analise do resultado de  proba inicial:
A nota máis alta que sacaron foi un 4 sobre 10 puntos, a maioria non coñece o teorema de Pitágoras, non saben canto suman os ángulos dun triángulo. A maioria das notas están entre 1 e 2.  
Analise do resultado da  probade avaliación:
 Os resultados da avaliación son malos. Soamente aproban a avaliación 5 personas de 11 é dicir o 45,5 %.
O exame de xeométria esta posto coa referencia dos  exercicios dos cuadernos de traballo, e de outros exercicios que lles din de repaso. O califico sobre 8 puntos. Antes de empezar coa experimentación Descartes, fixen outro exame de radicais. Poño a continuación as notas dos dous exames para comparar e poder avaliar o proxecto.

Nota 0 - 2 2 - 4 4 - 6 6 -  8
Radicais 2 3 6 0
Xeometría 4 2 4 1

A variación das notas non é grande, soamente hai un caso que tiña aprobado o primeiro exame e suspendeo o segundo cunha nota moi baixa, pero non conseguin que fixera  nin un só exercicio de xeometria.

Os exames calificanse con 8 puntos; e o traballo na aula,  as tarefas, a libreta, a actitude calificanse sobre 2 puntos. As personas que traballan e teñen interes sempre melloran a nota do exame. Non foi o caso desta avaliación, pois os que suspenderon é por falta de traballo.

O que observo é que traballando cos ordenadores teñen que traballar máis ao dia e non deixar todo para o final.
 
Analise dos datos da enquisa final
VALORACIÓN PERSOAL

Este curso imparto dos cursos de 4º de ESO, 4º ESO A e 4º ESO B,  este último foi imposible impartir ningunha clase nunha aula con ordenadores. Cando traballamos a xeometría aprobeitei para in poñendo as escenas cun ordenador portatil e o proxector e o canon de video. A min me resultou moito máis facil explicar e eles o comprenderon moito mellor porque ven as cousas, podense manipular.

Traballar con ordenadores na aula é un método moi lento, e o que si fai falta e proxector e pantalla, senon para ir por todos os ordenadores dun en un, crea tempos de espera para os alumnos que aprobeitan para charlar e distraerse.

A disposición   dos ordenadores na aula e moi importante, teñen  que ver o encerado desde o ordenador e ter espacio para tomar notas, que  non teñan que moverse do ordenador ao pipitre a media clase.

Eu botei en falta non saber facer as escenas Descartes, só sei manipuulalas.

É moi importante a elaboración das follas de traballo, de acordo cos materiais que se traballen.

Entre os meus obxectivos estaba atender a diversidade e está claro que non o conseguin.

A experiencia foi positiva, e penso seguir usando Descartes só que sexa para representacións.