EXPERIMENTACIÓ DIDÀCTICA A L’AULA     EDA 2009

        

        PROFESSOR:                        Jordi Segarra Puig

      CENTRE EDUCATIU:          Institut de Deltebre (Deltebre, Tarragona)

        

        GRUP D'ALUMNES

Per motius d’organització del centre i per disposar el màxim d’hores de l’aula d’informàtica hem triat un grup de 1r de Batxillerat de Matemàtiques aplicades a les ciències socials. Es tracta d’un grup de 9 alumnes (7 noies i 2 nois). En ser un grup petit podrem disposar d’un aula d’informàtica cadascuna de les quatre hores setmanals, ja que el centre disposa d’una aula petita amb només 10 ordinadors que s’utilitza molt poc. Encara que no la utilitzarem totes les hores, la disponibilitat de l’aula no ens condicionarà.

Pel que fa als alumnes, ja ens coneixem dels dos cursos anteriors. Tenim una certa confiança.

Dels 9, 4 van superar les matemàtiques amb moltes dificultats i un és repetidor. És d’esperar que aquest curs també els costarà. Un canvi de metodologia els pot anar bé.

        OBJECTIUS DE L'EXPERIÈNCIA

A nivell de professorat

Potenciar l’ús de les noves tecnologies

Fomentar l’ús de les TIC entre els professors

Perdre la por a l’ús de l’ordinador a l’aula

 

A nivell d’alumnat

Els alumnes han de deixar de ser objectes passius del seu aprenentatge, cal que siguin els principals protagonistes del seu aprenentatge.

Afavorir l’autonomia dels alumnes en l’aprenentatge.

Facilitar l’aprenentatge de les matemàtiques de forma manipulativa i visual.

        CONTINGUTS

Els continguts que treballarem de 1r de Batxillerat de Matemàtiques aplicades a les Ciències Socials:

            Polinomis i fraccions algèbriques.

            Equacions i sistemes d’equacions lineals.

            Inequacions

    AULA D'ORDINADORS

DISPONIBILITAT DE L’AULA

 
El centre disposa de 4 aules d’informàtica de les quals utilitzarem les INFO I i INFO II

 INFO I amb 15 ordinadors i un canó fix.

INFO II amb 10 ordinadors.

 
Dilluns i dimecres tenim assignada l’aula INFO I, dimarts i dijous INFO II. Disposen d’un aula d’informàtica cadascuna de les hores de classe.

  
CARACTERÍSTIQUES DELS ORDINADORS

 INFO I             Sistema operatiu Windows XP

                        Pentium(R)  4CPU 3,00 GHz

                        a 2,00 GB de RAM

INFO II           Sistema operatiu Windows XP

AMD Sempron LE-1200 2.1 GHz

a 2,00 GB de RAM

  

AGRUPAMENTS DELS ALUMNES EN L’AULA

 
Com que el grup està format per 8 alumnes, disposem de suficients ordinadors. Els alumnes treballaran individualment, encara que, si cal, en moments puntuals s’agruparan per parelles.

  

DISTRIBUCIÓ DELS EQUIPS

 
A INFO I els ordinadors estan en disposició tradicional, en files mirant a la pissarra i la pantalla del canó.

A INFO II els ordinadors estan situats en forma de L cara a dues de les parets de l’aula.

 
 
CONNECTIVITAT A LA XARXA

 
Les dues aules disposen de connexió a Internet i a la Intranet del centre.

  

ALTRES

 
A l’aula normal disposem d’un canó amb pantalla i connexió a internet i a la intranet.

        

        UNITATS DESCARTES

        DESENVOLUPAMENT DE L'EXPERIÈNCIA

He realitzat la pràctica amb el grup d’alumnes de les Matemàtiques aplicades a les ciències socials de primer de Batxillerat. Els continguts treballats han estat les unitats de Polinomis i Equacions, sistemes i inequacions.

Els alumnes han treballat individualment, encara que tenien la possibilitat de comunicar-se entre ells. Com que es tractava d’un grup de només 9 alumnes de Batxillerat no ha calgut marcar unes normes molt estrictes a l’hora d’anar a l’aula d’informàtica. A més, com que és el tercer curs que els tinc a tots, vaig decidir que no calia fer una prova inicial.

 

Des del centre m’han facilitat la feina posant a la meva disposició les aules d’informàtica i, des d’un principi, donant-me una clau d’administrador per poder instal·lar el programari necessari als ordinadors, per no dependre contínuament de la disponibilitat del coordinador d’informàtica.

 

Hem utilitzat habitualment el canó de l’aula INFO I per tal d’exemplificar el funcionament dels arxius i de les escenes. Algunes sessions previstes per a l’aula INFO II les vam fer a l’aula tradicional, per la incomoditat de l’aula (és molt petita i els alumnes estan situats d’esquena a la pissarra) i per la manca d’un canó.

 

Els alumnes han tingut la possibilitat de gravar-se els arxius i documents de l’experimentació per tal de practicar a casa. També vaig crear un compte de correu electrònic per tal que els alumnes hem poguessin enviar comentaris i dubtes en qualssevol moment, encara que només el van utilitzar dues alumnes.

 

El període d’experimentació havia de començar el 13 d’Octubre i finalitzar el 10 de Desembre. Però vam tenir problemes amb la xarxa i el dia 13 només vam fer les enquestes, que no es van gravar i vam haver de repetir el dia següent. El dia 14 vam fer les enquestes i vaig explicar el funcionament (escenes, documents html, fitxes, etc). Les classes del 15 i 19 les vam fer a l’aula tradicional ja que vam tornar a tenir problemes. Finalment vam poder començar el 20. A partir d’aquest dia vam poder treballar habitualment amb els ordinadors, encara que algun dia els alumnes es van haver de posar en parelles per que algun ordinador no funcionava.

 

En un principi els alumnes es van mostrar contraris a l’experimentació amb ordinadors, sobretot els primers dies que teníem problemes amb la xarxa. Després han anat treballant sense gaires incidències a comentar.

DIARI DE CLASSE

DATA

AULA[i]

 

 

POLINOMIS

13-10

II

Inici de la experimentació. Enquesta inicial. Problemes amb la xarxa

 

14-10

I

Repetim l’enquesta inicial. Explicació del Projecte EDA i del funcionament dels arxius i escenes Descartes.

 

15-10

II/Aula

Problemes amb la xarxa. Anem a l’aula tradicional després de perdre mitja hora.

Continguts: Monomis, operacions amb monomis, elements d’un monomi, monomis semblants.

Fitxa 1

 

 

 

 

19-10

I/Aula

Continuen els problemes amb la xarxa. Tornem a l’aula tradicional.

Continguts: polinomis, elements d’un polinomi, valor numèric arrels.

Fitxa 2

20-10

II

Podem començar.

Els alumnes no entenen molt bé el que han de fer. Torno a explicar el que es pretén amb l’experimentació amb ordinadors.

Continguts: Suma i resta de polinomis.

Fitxa 3

21-10

I

Continguts: Producte, identitats notables i divisió de polinomis.

22-10

II

 

 

 

26-10

I

Exercicis Fitxa 3.

27-10

II

Ens adonem de la incomoditat de l’aula Info II. És molt petita, els alumnes estan d’esquena a la pissarra i no disposa de canó. Tot això complica l’exemplificació del funcionament de les diferents escenes Descartes de l’arxiu.

Continguts: Regla de Ruffini + teorema del residu

Fitxa 4

28-10

I

Continguts: Exercicis aplicacions del Teorema del residu.

29-10

II

Continguts: Factorització de polinomis

 

 

 

2-11

I

Acabem els exercicis de la Fitxa 4.

3-11

II

Continguts: Fraccions algèbriques, definició, fraccions equivalents. Operacions amb fraccions algèbriques.

Fitxa 5

4-11

I

5-11

II/Aula

Fitxa 6

 

 

 

9-11

I

Acabar fitxa 6.

10-11

II/Aula

Anem a l’aula tradicional i dediquem l’hora a resoldre dubtes.

 

11-11

Aula tradicional

AVALUACIÓ POLINOMIS

 

EQUACIONS I SISTEMES D’EQUACIONS

En aquesta part em va semblar que les fitxes tenien pocs exercicis per practicar. Vaig donar un dossier d’exercicis per practicar a casa i, en cas de dubte, comentar-ho a classe.

12-11

II

Continguts: Equacions de 2n grau, resolució, interpretació geomètrica i discriminant.

Ens aniria bé el canó per projectar l’escena de la interpretació geomètrica de les solucions. Els alumnes troben errors en les fórmules per resoldre l’equació de segon grau.

Fitxa 1

 

 

 

 

16-11

I

Continguts:      Propietats de les arrels.

                        Equacions biquadrades

Fitxa 2

Applet

17-11

II

Continguts: Equacions irracionals

Ens trobem amb molts problemes a l’hora de resoldre equacions irracionals i costa estendre això de les solucions fictícies, tot i haver-ho “treballat” el curs anterior.

Fitxa 3

18-11

I

19-11

II

Continguts: Sistemes de dues equacions amb dues incògnites, mètodes de resolució.

Fitxa 4

 

 

 

 

23-11

I

Continguts: Classificació i discussió dels sistemes, interpretació geomètrica.

Els alumnes es sorprenen de la facilitat amb que poden representar rectes mitjançant l’ordinador. Es queixen i pregunten per què sempre ho han hagut de dibuixar a mà, sent més còmode, fàcil i ràpid fer-ho amb un programa d’ordinador.

Fitxa 5

24-11

II

INEQUACIONS I SISTEMES D’INEQUACIONS.

En tota aquesta part ens resulta molt útil la manipulació de les escenes Descartes a l’hora de representar les solucions. També ho han de representar a la llibreta.

25-11

I

Continguts: Inequacions de primer grau amb una incògnita

                    Sistemes d’inequacions amb una incògnita

Fitxa 1

26-11

II

Fitxa 4

 

 

 

 

30-11

I

Continguts: Inequacions de segon grau

Fitxa 2

1-12

II

Continguts: Inequacions amb dues incògnites

                    Sistemes d’inequacions amb dues incògnites

Fitxa 3

2-12

I

Fitxa 5

3-12

Aula tradicional

Anem a l’aula tradicional i dediquem l’hora a resoldre dubtes.

 

 

 

 

 

9-12

Aula tradicional

AVALUACIÓ EQUACIONS, INEQUACIONS I SISTEMES

 

10-12

I

Enquesta final

 



[i]

            I                          Aula INFO I

            II                           Aula INFO II

            II/Aula                  Sessió prevista per a l’aula INFO II que es fa a l’aula tradicional.

DADES SOBRE L'AVALUACIÓ

Enquestes dels alumnes:

    Enquesta inicial

    Enquesta final

Les opinions dels alumnes són molt diverses: alumnes que no els ha agradat l’experiència i no la volen tornar a repetir i, alumnes que consideren que el ha anat bé l’experiència i no els importaria continuar treballant d’aquesta manera. Majoritàriament s’han queixat de que els materials estaven en Castellà, tot i que se’ls va explicar des d’un principi.

Pel que fa als resultats, no ha hagut gaire diferència dels previstos inicialment. Els alumnes que habitualment no tenen dificultats amb les matemàtiques han treballant de manera més autònoma i no han necessitat tanta atenció, han obtingut resultats similars als cursos anteriors. Els alumnes amb més dificultats han necessitat més atenció, els he hagut de pautar molt la feina durant les classes i alguns han millorat una mica els resultats.

I algun alumne es va despistar més del que tocava, com ell reconeix a l’enquesta final.

 

VALORACIÓ

Tot i que els temes triats no eren els més adequats per treballar amb Descartes, l’experiència ha estat positiva. Crec que els objectius que es van marcar en un principi han estat assolits en major o menor mesura:
     S'ha potenciat i fomentat l'ús de les noves tecnologies.
     Hem treballat bàsicament a les aules d'informàtica.
     Els alumnes han treballant de manera autònoma gran part de l'experimentació
     Han treballat les matemàtiques de forma manipulativa i visual.
Encara que cal millorar moltes coses. El ritme de treball és molt més lent que amb la classe tradicional i moltes vegades m’he precipitat a l’hora de voler avançar o explicar alguna cosa, per por a no acabar les unitats en el temps previst. Alguna vegada no he deixat als alumnes el suficient temps per manipular i pair algun concepte. Crec que els alumnes assimilen millor els conceptes en haver de treballar-los de manera autònoma, si se'ls deixa el temps suficient, encara que costa una mica acostumar-se a fer un canvi com aquest.
Ara començarem les unitats de funcions, que es presten més a utilitzar ordinadors. Treballarem amb els materials de la Web Descartes a l’aula d’informàtica. No ho farem amb la mateixa freqüència que fins ara, però anirem habitualment.