EXPERIMENTACIÓ DIDÀCTICA A L’AULA EDA 2009 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PROFESSOR:
Jordi Segarra Puig CENTRE EDUCATIU: Institut de Deltebre (Deltebre, Tarragona)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GRUP D'ALUMNES Per motius d’organització del centre i per disposar el màxim d’hores de
l’aula d’informàtica hem triat un grup de 1r de Batxillerat de Matemàtiques
aplicades a les ciències socials. Es tracta d’un grup de 9 alumnes (7 noies i 2
nois). En ser un grup petit podrem disposar d’un aula d’informàtica cadascuna
de les quatre hores setmanals, ja que el centre disposa d’una aula petita amb
només 10 ordinadors que s’utilitza molt poc. Encara que no la utilitzarem totes
les hores, la disponibilitat de l’aula no ens condicionarà. Pel que fa als alumnes, ja ens coneixem dels dos cursos anteriors. Tenim
una certa confiança. Dels 9, 4 van superar les matemàtiques amb moltes dificultats i un és repetidor. És d’esperar que aquest curs també els costarà. Un canvi de metodologia els pot anar bé. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OBJECTIUS DE L'EXPERIÈNCIA
A nivell de professorat Potenciar l’ús de les noves tecnologies Fomentar l’ús de les TIC entre els professors Perdre la por a l’ús de l’ordinador a l’aula A nivell d’alumnat Els alumnes han de deixar de ser objectes passius del seu aprenentatge, cal
que siguin els principals protagonistes del seu aprenentatge. Afavorir l’autonomia dels alumnes en l’aprenentatge. Facilitar l’aprenentatge de les matemàtiques de forma manipulativa i visual. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CONTINGUTS Els continguts que treballarem de 1r de Batxillerat de Matemàtiques
aplicades a les Ciències Socials: Polinomis i fraccions
algèbriques. Equacions i sistemes
d’equacions lineals. Inequacions |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AULA D'ORDINADORS
DISPONIBILITAT DE L’AULA
INFO II amb 10 ordinadors.
Pentium(R) 4CPU 3,00 GHz
a 2,00 GB de
RAM INFO II Sistema operatiu
Windows XP AMD Sempron LE-1200 2.1 GHz a 2,00 GB de RAM AGRUPAMENTS DELS ALUMNES EN L’AULA
DISTRIBUCIÓ DELS EQUIPS
A INFO II els ordinadors estan situats en forma de L cara a dues de les
parets de l’aula.
ALTRES
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DESENVOLUPAMENT DE L'EXPERIÈNCIA
He realitzat la pràctica amb el grup d’alumnes de les Matemàtiques aplicades
a les ciències socials de primer de Batxillerat. Els continguts treballats han
estat les unitats de Polinomis i Equacions, sistemes i inequacions. Els alumnes han treballat individualment, encara que tenien la possibilitat
de comunicar-se entre ells. Com que es tractava d’un grup de només 9 alumnes de
Batxillerat no ha calgut marcar unes normes molt estrictes a l’hora d’anar a
l’aula d’informàtica. A més, com que és el tercer curs que els tinc a tots,
vaig decidir que no calia fer una prova inicial. Des del centre m’han facilitat la feina posant a la meva disposició les
aules d’informàtica i, des d’un principi, donant-me una clau d’administrador
per poder instal·lar el programari necessari als ordinadors, per no dependre
contínuament de la disponibilitat del coordinador d’informàtica. Hem utilitzat habitualment el canó de l’aula INFO I per tal d’exemplificar
el funcionament dels arxius i de les escenes. Algunes sessions previstes per a
l’aula INFO II les vam fer a l’aula tradicional, per la incomoditat de l’aula
(és molt petita i els alumnes estan situats d’esquena a la pissarra) i per la
manca d’un canó. Els alumnes han tingut la possibilitat de gravar-se els arxius i documents
de l’experimentació per tal de practicar a casa. També vaig crear un compte de
correu electrònic per tal que els alumnes hem poguessin enviar comentaris i
dubtes en qualssevol moment, encara que només el van utilitzar dues alumnes. El període d’experimentació havia de començar el 13 d’Octubre i finalitzar el 10 de Desembre. Però vam tenir
problemes amb la xarxa i el dia 13 només vam fer les enquestes, que no es van gravar
i vam haver de repetir el dia següent. El dia 14 vam fer les enquestes i vaig explicar el funcionament (escenes,
documents html, fitxes, etc). Les classes del 15 i 19 les vam fer a l’aula
tradicional ja que vam tornar a tenir problemes. Finalment vam poder començar
el 20. A partir d’aquest dia vam poder treballar habitualment amb els
ordinadors, encara que algun dia els alumnes es van haver de posar en parelles
per que algun ordinador no funcionava. En un principi els alumnes es van mostrar contraris a l’experimentació amb
ordinadors, sobretot els primers dies que teníem problemes amb la xarxa.
Després han anat treballant sense gaires incidències a comentar. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DIARI DE CLASSE |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[i] I
Aula
INFO I II
Aula INFO II II/Aula Sessió prevista per a l’aula INFO II que es fa a l’aula tradicional. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DADES SOBRE L'AVALUACIÓ Enquestes dels alumnes: Les opinions dels alumnes són molt diverses: alumnes que no els ha agradat
l’experiència i no la volen tornar a repetir i, alumnes que consideren que el
ha anat bé l’experiència i no els importaria continuar treballant d’aquesta
manera. Majoritàriament s’han queixat de que els materials estaven en Castellà,
tot i que se’ls va explicar des d’un principi. Pel que fa als resultats, no ha hagut gaire diferència dels previstos
inicialment. Els alumnes que habitualment no tenen dificultats amb les matemàtiques
han treballant de manera més autònoma i no han necessitat tanta atenció, han
obtingut resultats similars als cursos anteriors. Els alumnes amb més
dificultats han necessitat més atenció, els he hagut de pautar molt la feina
durant les classes i alguns han millorat una mica els resultats. I algun alumne es va despistar més del que tocava, com ell reconeix a l’enquesta
final. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VALORACIÓ S'ha potenciat i fomentat l'ús de les noves tecnologies. Hem treballat bàsicament a les aules d'informàtica. Han treballat les matemàtiques de forma manipulativa i visual. Encara que cal millorar moltes coses. El ritme de treball és molt més lent que amb la classe tradicional i moltes vegades m’he precipitat a l’hora de voler avançar o explicar alguna cosa, per por a no acabar les unitats en el temps previst. Alguna vegada no he deixat als alumnes el suficient temps per manipular i pair algun concepte. Crec que els alumnes assimilen millor els conceptes en haver de treballar-los de manera autònoma, si se'ls deixa el temps suficient, encara que costa una mica acostumar-se a fer un canvi com aquest. Ara començarem les unitats de funcions, que es presten més a utilitzar ordinadors. Treballarem amb els materials de la Web Descartes a l’aula d’informàtica. No ho farem amb la mateixa freqüència que fins ara, però anirem habitualment. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||