Lluís Bosch Casas IES Castell d'Estela - Amer (Girona) |
INFORME FINAL DE L'EXPERIÈNCIA
En aquest informe es tracten el següents punts:
Característiques del grup amb què s'ha dut a terme l'experiència
L'experimentació s'ha portat a terme amb els alumnes del nivell mig de matemàtiques de 1r d'ESO (en aquesta etapa fem agrupament flexible). Inicialment aquest grup estava format per 16 alumnes, però 2 alumnes van promocionar al nivell alt i dos més han canviat de centre, per tant, l'experiència s'ha realitzat amb 12 alumnes.
Aquest grup, tot i ser els del nivell mig de matemàtiques, tenen més mancances que les corresponents a aquest nivell. A la primera avaluació la mitjana d'insuficients havia estat de 5 insuficients per alumne, el 50% del grup havia suspès les matemàtiques i només dues alumnes havien superat per poc el suficient.
Durant el primer trimestre, s'havia observat que a aquests alumnes, en general, els hi era difícil seguir gaire estona les explicacions del professor, encara que s'intentés fer-los participar o que es combinés l'explicació, més o menys teòrica, amb el treball pràctic. També calia portar un control molt estricte dels deures perquè, en cas contrari, quasi ningú els feia.
Els objectius que em vaig proposar a l'iniciar l'experimentació eren:
Continguts matemàtics estudiats
Al preparar l'experiència, em va semblar que per comprovar si l'ús de les TIC i el material Descartes tenen una influència positiva en l'aprenentatge de les matemàtiques era millor no variar la planificació ja feta pel departament de matemàtiques.
No escollint el tema que fos més idoni per utilitzar les TIC, d'una banda, era per convèncer-me que és possible desenvolupar tot el currículum amb l'ús de les TIC, i de l'altra, facilitar els canvis de nivell dintre de l'agrupament flexible que realitzem a l'ESO.
Els continguts que s'han tractat durant l'experiència són:
1.- LA MESURA I EL SISTEMA MÈTRIC DECIMAL
- Magnituds i mesura.
- Mesures de longitud.
- Mesures de capacitat.
- Mesures de massa.
- Mesures de superfície.
- Càlcul de l'àrea de figures planes.
2.- MAGNITUDS PROPORCINALS
- Què és una magnitud?.
- Magnituds directament proporcionals.
- Característiques de les magnituds directament proporcionals .
- Càlculs amb magnituds directament proporcionals. Reducció a la unitat i regla de tres directa.
- Exercicis amb magnituds directament proporcionals.
- Percentatges.
Condicions de l'aula d'ordinadors
Hem disposat durant totes les hores d'una de les aules d'informàtica, que és molt clara i espaiosa. En aquesta aula hi ha un servidor, 15 estacions de treball, una impressora laser i un portàtil connectat a un videoprojector.
Les característiques d'aquests ordinadors són:
Han estat més que suficients per realitzar satisfactoriament l'experimentació.
Tots els ordinadors estan connectats en xarxa i tenen accés a internet.
Cada alumne tenia un ordinador per a ell sol, on tenia instal·lat tot el material Descartes i podia treballar en local.
He elaborat tota la unitat usant escenes ja existents en altres materials de Descartes, les quals he adaptat i traduït al català. Algunes de les escenes son fetes per mi.
Podem veure aquest material a l'enllaç de la la practica 3 de la web EDA o descarregant aquest fitxer comprimit. En aquest últim cas, cal descomprimir-lo i copiar-lo dintre el directori on tenim el material Descartes instal·lat (normalment és c:\Descartes).
Desenvolupament de l'experiència
Estava previst portar a terme l'experimentació en 25 sessions durant els mesos de febrer i març, però s'hagués allargat fins al 15 abril, el nombre de sessions hauria estat molt inferior a causa dels dies, que per diferents causes, no hi ha hagut classe de matemàtiques.
De les 23 sessions reals, 19 han estat a l'aula d'informàtica i 4 sessions a l'aula normal (dues proves escrites i dos dies per treballar el càcul de figures compostes, com les del full de suport 10).
Només 3 alumnes han acabat en 14 sessions el primer dels temes previstos (La mesura i el sistema mètric decimal), i han començat a treballar el segon, (Magnituds proporcionals), la resta d'alumnes han dedicat totes les 19 sessions a treballar el primer tema. Per aquest motiu la valoració i el material d'avaluació només correspon a aquest tema.
Vaig optar perquè cada alumne treballés sol en un ordinador, malgrat que a la pràctica, preguntaven fàcilment al company de l'ordinador del costat. Per aquest motiu a l'enquesta final alguns alumnes responen que han treballat en equip.
Per les característiques del grup vaig preparar les unitats Descartes intentant que que fossin àgils, senzilles, sense grans paràgrafs i sobretot ressaltant molt bé els conceptes importants.
Per dirigir més bé la feina de l'alumne vaig optar per no usar el seu quadern sino fer un full de suport per a cada activitat, en els que:
Un cop complert un full l'alumne el lliurava al professor i aquest el corregia. La mitjana de la nota dels fulls de treball comptaria com un examen més.
Cada alumne treballava al seu ritme i només en el cas dels alumnes que perdien el temps, se'ls fixava un termini.
Per aconseguir que cada alumne treballés al seu ritme:
Volia evitar qualsevol problema amb els ordinadors i amb antelació vaig comprovar que en tots es visualitzaven bé les escenes de Descartes. Vaig instal·lar a cada ordinador tot el material que necessitaven. D'aquesta manera treballàvem en local i no vaig tenir cap problema de connexió a internet.
Per facilitar l'accés als materials treballats, vaig posar a la web de l'institut els enllaços:
En el material de l'unitat didàctica estan continguts els 10 full de treball usats, així com un full resum d'expressions per calcular l'àrea de les figures treballades, i les dues proves escrites (de la segona hi ha una versió per alumnes amb més dificultats). No cal fer cap més comentari que els ja fets a l'apartat de metodologia.
d) Anotacions més rellevants del diari de classe
Durant l'experimentació anava fent anotacions dels incidents, bons o dolents, que observava.
Els fets més importants són:
(En els dos casos havien suspès la 1a. avaluació i han aprovat la segona.)
A partir dels resultats de l'enquesta inicial veiem que:
(Els nombres indicats entre parèntesis són la mitjana de les respostes dels 12 alumnes a l'item corresponent i que havia estat valorat de l'1 al 5)
A partir dels resultats de l'enquesta final veiem que:
(Els nombres indicats entre parèntesis són la mitjana de les respostes dels 12 alumnes a l'item corresponent i que havia estat valorat de l'1 al 5)
c) Proves, actitud i correcció dels fulls de treball
L'ambient de treball i l'actitud dels alumnes ha estat en general bona, excepte dues alumnes que ha calgut amonestar vàries vegades. De fet, el comportament d'aquestes dues alumnes és dolent a la majoria de les altres matèries.
En general, els alumnes han fet bé els fulls de suport. Tanmateix, sabent que la seva mitjana comptava com un examen més podrien haver estat millor.
Els resultats de les dues proves ha estat acceptable, millor que els de la primera avaluació però tampoc exageradament bons.
Comparant la primera i la segona avaluació veiem que un alumne ha tret pitjor nota i 3 l'han millorat. La resta s'ha mantingut.
Del 50% de suspesos a la primera avaluació, s'ha passat al 33% a la segona.
Valoració personal del professor
L'experiència ha estat positiva per part del professor i per part dels alumnes, i per aquest motiu, continuaré fins a final de curs fent matemàtiques a l'aula d'informàtica, usant bàsicament el material Descartes.
Si vols adaptar el material Descartes al teu gust, contribuir amb alguna escena o activitat nova, fer els fulls de treball corresponents i corregir-los (sobretot si es tracta d'un grup d'alumnes amb dificultat) comporta molt de temps.
Gracies a aquesta experiència, un professor del seminari s'ha engrescat a experimentar amb el material Descartes i està fent el curs bàsic. Entre els dos serà més fàcil preparar el material i generar aquesta experiència a altres grups.
Els objectius que m'havia propossat s'han assolit parcialment: Estic content perquè els alumnes han pogut treballar al seu ritme, en general són més autònoms i alguns alumnes que a la classe desconnectaven amb facilitat ara treballen, però en relació a la compresió lectora i que l'alumne sigui capaç d'experimentar i descobrir tot sol encara queda molt per fer.
M'agradaria fer aquesta experiència amb un grup d'alumnes amb més ganes d'aprendre; suposo que hauria de canviar completament la metodologia, els objectius i el ritme de treball. De tota manera, amb l'agrupament flexible, els grups bons són molt més nombrosos (en el grup de 3r d'ESO en tinc 31) i la capacitat de les aules d'informàtica dificultaria l'experiència.