DELS NOMBRES A LES VARIABLES

1. L´EDGAR DIU QUE HI HA LLETRES QUE SÓN NOMBRES
Les lletres tenen diferents interpretacions en matemàtiques. Poden representar a un nombre concret  o a  un conjunt de nombres. S'utilitzen, per tant, per a generalitzar als nombres. Per això l´afirmació del nostre company Edgar que ja ho sabia. Ara llig i contesta les preguntes que et proposem a continuació:

P16.-Practica amb l´escena de l´esquerra i observa la relació existent entre els nombres i la disposició de les fitxes que aparéixen. Després de mirar amb deteniment el que passa, creus que podria aparéixer el nombre 77, Perquè? 

P17.-Sabries endevinar quin conjunt de nombres és el que està representat a l´escena? 

Per augmentar o disminuir el valor de n en l´escena  polsa sobre les fletxes blava  i vermella que l'acompanyen.
P18.-Quan n pren el valor 17, quin nombre hauría d´aparéixer en l´escena? I quan pren el valor 60?

P19.-L'Edgar que vol complicar-ho una mica més ens diu ara, a veure qui sap quin valor hauría de tenir n per a representar el nombre 654.

P20.-Després del que has vist podries explicar que representa la lletra n?. Podries escriure una expressió que representara a tots els nombres parells? 


Ara fitxat detingudament amb la següent escena que també dibuixa diferents boles per a cada valor de n. Para atencíó amb el que passa. Després contesta les qüestions següents: 

P21.-Quina diferència existeix entre un nombre parell i el següent nombre imparell consecutiu?

P22
.-Per a  n=12, quin nombre imparell s´obté? Dibuixa quina seria la disposició de les fitxes o boles per aquest nombre.

P23
.-Series capaç de determinar una fórmula que represente a tots els nombres imparells?

P24.-Obté amb la formula anterior el nombre impar que obtindriem per a n=32

P25.-Completa la següent taula i després copia-la al teu quadern o als fulls de treball. 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... ... n
1 3 5 7 9 11 13                

Qué representa ara la lletra n? Escriu al teu quadern o al full de treball la nova expressió que et permeta obtenir els  nombres imparells. 


Enrique Martínez Arcos(Adaptada parcialment  i traduïda al català per Josep Antoni Pons Gascó)
© Ministerio de Educación, Política Social y Deporte. Año 2003

Licencia de Creative Commons
Los contenidos de esta unidad didáctica están bajo una licencia de Creative Commons si no se indica lo contrario.