1.
Profesor
ISIDORO SERANTES POMBO
2. Centro
IES FARO DAS LUAS
Vilanova de Arousa-Pontevedra
3. Grupo
O grupo elexido foi 4ºESO-A:
é un grupo de 14 alumn@s.Son un grupo de alumn@s de nivel
académico medio-alto e con bastante interese pola materia de
Física e Química.
Temos una alumna con problemas de
trastornos alimentarios (anorexia) que faltou case todo o primeiro trimestre
pero de altas capacidades.Tamén temos outra alumna con problemas de
espalda graves que falta moito. Un dos obxectivos de esta experimentación
é facilitarles traballo para que o poideran facer elas na casa.
Tamén
temos outro alumno con moi boas notas e moito interese
que de feito foi o primeiro en rematar e que se pode identificar
fácilmente nas enquisas polo seu alto grado de satisfacción.
4. Obxectivos
Como
xa se mencionou na práctica 1 os obxectivos que
me marquei eran e foron os seguintes:
ü Lograr una maior
motivación do alumnado
ü
Lograr unha
atitude positiva cara a Física
ü Facilitar a
atención personalizada
ü Mellorar e
optimizar o traballo individual e en grupo
ü
Fomentar o uso
das TIC entre o profesorado
5. Contidos
O
tema tratado nesta experiencia foi o seguinte:
“FORZAS E PRESIÓNS NOS
FLUIDOS”
Os puntos traballados foron os seguintes:
ü Presión:
unidades.
ü Presión
Hidrostática.
ü Ecuación
fundamental da hidrostática.
ü Consecuencias da
ecuación fundamental.
ü Principio de
Arquímedes.
ü Arquímedes,
consecuencias : flotabilidade.
ü Principio de
Pascal.
ü Prensa
hidráulica.
ü Presión
atmosférica: experimento de Torricelli
Ampliación: só para
aqueles alumn@s que remataron antes e/ou amosaron un interese especial (foron
3). Foron:
a) trasiego de líquidos,
b) manómetros, e
c) tensión superficial
6. Aula
·
As
aulas
empregadas foron a aula de Tecnoloxía e a de 4ºESO-A
ü Aula de
tecnoloxía: aquí tiveron lugar as sesión programadas coas
escenas Newton e toda a unidade preparada para esta experimentación.
Aquí foron as clases dos martes e xoves.
ü Aula de
4ºESO-A: aquí tivemos as clases normais ,
coa resolución de dudas, explicacións para todo o grupo e resolución
de problemas a maiores dos plantexados na unidade elaborada. Aquí foron
as clases dos venres.
·
A
forma de uso:
ü Individual: 10
alumn@s traballaron de xeito individual
ü Parella: 4
alumn@s traballaron en parella e puntualmente outros tamén o fixeron así,
para axudarse entre eles.
ü Gran grupo:
puntualmente fíxeronse explicacións para tod@s empregando o
portátil e o proxector.
7.
Materiais Newton
Os
materiais e actividades programados para esta unidade foron os seguintes:
·
Guión:
elaborado polo profesor para esta unidade, en cada apartado indícaselles
a teoría que deben recopilar, as escenas que deben traballar e
cómo facelo, e as actividades e exercicios que debían facer. Resultou fundamental para evitar a
dispersión dos alumnos na aula: sempre tiñan algo que facer.
·
Material informático: para que poidesen traballar de xeito mais cómodo
e aproveitar mellor o tempo faciliteille un cd coa unidade. De
este xeito algún deles traballou na casa e adiantou o traballo. Para outros sirveulles para
repasar e consolidar os coñecementos que traballaban na aula.
·
Escenas:
en cada apartado da unidade tiñan una serie de escenas que debían
traballar (todas elas do proxecto Newton). A miña intención
inicial era modificalas e alomenos traducilas ao galego, pero como tiven
problemas e retrasos non contemplados acabei por utilizalas tal cual
están no Proxecto Newton.
1. A presión e o efecto deformador
2.
O cálculo de presións nun corpo apoiado
3. A obtención da
ecuación da Presión Hidrostática
4.
Os factores que afectan á presión
hidrostática
6.
Tubos en U :
líquidos iguais
7. Tubos en U: líquidos
diferentes e inmiscibles
8.
O principio de Arquímedes e o empuxe
9.
Arquímedes: obtención do “peso do líquido
desaloxado”
10.
Flotabilidade: empuxe e peso (densidades)
12. Prensa Hidráulica: factor
multiplicador
14.
Exercicios do tema presións
(I) e presións
(II) de Newton
15.
Autoavaliación:
Presións
(I) e Presións
(II) de Newton
Tamén se utilizaron como
material de ampliación escenas de
manómetros3,
e
8. Desenrolo
A actividade tivo lugar tal e como
estaba programada, con algún pequeno problema técnico ao
principio pero logo todo funcionou de xeito previsto.
·
Diario de clase: deixo aquí un enlace a dous
exemplos de dous alumn@s, eso sí escollidos. Estas son as follas que
eles tiñan que enviarme por internet.
·
Sesións: foron un total de 15 sesións co
seguinte reparto:
o
Presentación
da unidade: 1
o
Traballo da unidade nos
ordenadores: 8
o
Traballo
na aula, clase tradicional e dúbidas:4
o
Enquisas
inicial e final:1
o
Exame
da unidade: 1
·
Metodoloxía: como xa comentei antes foi traballo
individual e de grupo dirixido a través dun guión moi elaborado,
con traballo individual, en grupo e gran grupo e traballo con escenas, co
caderno e con seguimento a través de internet dos traballos feitos.
·
Folla de traballo: facilitouselles un guión
que debían seguir e unas axudas en cada apartado que os dirixía
cara os conceptos que se pretendían traballar.O seu funcionamento foi
moi bo.
·
Incidencias relevantes: Non tivemos ninguna incidencia
importante. Só cando iniciamos o traballo vimos que era preciso usar IE
pois con firefox non funcionaban as escenas. Tamén descubriron, e isto
é sinal de que o traballaron, que nalgunha escena e problema de Newton
os resultados estaban mal.
9. Conclusións
Para
comentar o desenrolo da experimentación teño que facer referencia
de xeito necesario aos obxectivos marcados ao inicio da práctica:
ü
Lograr
una maior motivación do alumnado: polo que se ve nas enquisas e no traballo diario podo decir que todo
funcionou como estaba previsto, se ben aqueles alumn@s
que amosan problemas nas clases normais son os mesmos que seguen a ter
dúbidas e dudosa actitude nas actividades TIC diseñadas para
eles.
ü
Lograr
unha atitude positiva cara a Física: creo que como xa dixen antes, esta actividade non logrou que aqueles
que non conectan na clase tradicional o fixeran tampouco con esta actividade.
ü
Facilitar
a atención personalizada: pareceume a
parte mais satisfactoria.Aqueles alumnos que poden por
si sólos non precisaron case nengunha axuda e isto permiteume adicarlles
mais tempo aos que mais o necesita. Esto esixe, eso si, una actividade
“totalmente programada” de xeito previo para evitar “distraccións”
ü
Mellorar e optimizar o traballo individual e
en grupo: neste apartado tamén fago una valoración moi positiva.
Realmente traballaron tanto de xeito individual como en grupo.
ü Fomentar o uso das TIC entre o
profesorado: Outro obxectivo cumprido, comenteillo
aos compañeiros de Bioloxía, Tecnoloxía e
Matemáticas, fundamentalmente e pareceulles una experiencia moi
interesante. Queda sembrado….
10. Avaliación
Da experimentación na aula
e das enquisas enviadas aos alumnos podemos chegar a una serie de
conclusións:
ü As escenas Newton
consiguen motivar aos alumn@s, resultan interesantes como material de apoio e
tamén os alumnos valoran como positivo o traballo feito.
ü Non podemos deixar as clases
tradicionais, pois eles mesmos reclaman as explicacións do profesor nas
opinions expresadas.
ü O traballo con este material esixe a
elaboración dun guión estricto para evitar a distracción
dos alumnos e as escapadas cara outros intereses:
Messenger,…
ü
As escenas Newton
son intuitivas e válidas para afianzar contidos e reforzar
coñecementos, vamos que resultan un material complementario moi
enriquecedor pero nunca poderán substituir totalmente a clase
tradicional.
ü
Tamén
resultan moi válidas como material de axuda
para a atención á diversidade. Permite ofertar actividades de reforzó
e ampliación en función das características do alumnado.
ü
Os resultados
obtidos foron moi semellantes aos dunha unidade tradicional, por iso non entro a valoralos especialmente.
Deixo
aquí os enlaces ás enquisas iniciais e finais así como
outro enlace ás mesmas valoradas e o resultado da proba escrita.