TEMA 1 Potencias: expoñentes fraccionarios.
Álxebra

Raíz dun número.

Sabemos que 72 =49. Esta igualdade podémola expresar tamén como

e lese 7 é igual á raíz cadrada de 49. En xeral, defínese a raíz cadrada dun número a como outro número b tal que b2 = a.

Igualmente, defínese raíz n-sima dun número a ao número b tal que bn = a

E escribimos:

O número a chámase radicando e o número n, índice.

Por exemplo,

É importante precisar que non todos os números posúen raíces. As raíz cadrada de -4 non existe, pois o cadrado de calquera número, sexa positivo ou negativo, sempre é positivo. Pola mesma razón non existe a raíz cadrada de ningún número negativo nin a raíz de índice par de ningún número negativo

15. Recordando a lista dos cadrados e dos cubos perfectos, calcula as seguintes raíces:

Comproba os teus resultados na seguinte escena.


Potencias de expoñente fraccionario.

Fixándonos no primeiro exemplo anterior é razoable definir:

porque, recordando a regra de calcular a potencia doutra potencia:

(81/3)3 = 81/3 * 3 = 81 = 8

En xeral, defínese

xa que

(a1/n)n = a1/n * n = a1 = a

De forma similar defínese:

16. Escribe as seguintes potencias de expoñente fraccionario en forma de raíces. Calcula o valor da potencia. Utiliza a seguinte escena para comprobar o seu resultado. Aumenta o número de decimais cando sexa necesario.

a) 163/4 b) 272/3 c) 1254/3

d) 645/6 e) 100-3/2 f) 8-2/3

Comproba os teus resultados na seguinte escena.


Propiedades das potencias de expoñente fraccionario.

As potencias de expoñente fraccionario verifican as mesmas propiedades que as potencias de expoñente enteiro. Repasémolas unha a unha:

Produto de potencias da mesma base.

O produto de dúas potencias da mesma base é outra potencia da mesma base o expoñente da cal é a suma dos expoñentes dos factores

am * an = am+n

A regra anterior é certa calquera que sexa a base e os expoñentes m e n, tanto se son positivos como negativos, enteiros ou fraccionarios.

17. Escribe no teu caderno os seguintes produtos en forma de potencia:

a) 23/5 * 27/2
b) 35/2 * 32/3
c) 52/5 * 52/3
d) 2-3/10 * 22/5
e) 3-5/2 * 3-2/3
f) 10-1/5 * 101/3

Comproba os teus resultados na seguinte escena.

Cociente de potencias da mesma base.

De xeito similar ao produto, podes deducir a seguinte regra xeral que é válida tanto para expoñentes positivos como negativos:

O cociente de dúas potencias da mesma base é outra potencia da mesma base o expoñente da cal é a diferenza entre o expoñente do dividendo e o do divisor.

am: an = am-n

18. Escribe no teu caderno os seguintes cocientes en forma de potencia:

a) 27/3 : 24/3
b) 31/5 : 32/3
c) 51/6 : 51/3
d) 643/2 : 64-1/3
e) 3-1/2 : 33/2
f) 8-4/3 : 8-5/3

Comproba os teus resultados na seguinte escena.

Potencia dun produto.

A potencia dun produto é igual ao produto das potencias

(a*b)m = am * bm

19. Expresa en forma de produto de potencias os seguintes expresións:

a) (2*5)1/6
b) (3*4)3/2
c) (2*8)2/3
d) (4*6)3/4
e) (2*5)-1/2
f) (3*2)-2/3
g) (2*5)-5/3

Comproba os teus resultados na seguinte escena.

Potencia dun cociente.

De xeito similar ao caso da potencia dun produto

A potencia dun cociente é igual ao cociente entre a potencia do dividendo e a do divisor<

(a/b)m = am / bm

20. Expresa en forma de cociente de potencias os seguintes expresións:

a) (18/2)5/6
b) (64/4)1/2
c) (75/5)2/3
d) (12/3)3/4
e) (18/2)-2/3
f) (32/4)-3/2
g) (81/27)-1/3
h) (32/9)-1/4

Comproba os teus resultados na seguinte escena.

Potencia dunha potencia.

Unha potencia elevada a un número é igual a outra potencia da mesma base e o expoñente da cal é igual ao produto do expoñente da potencia polo número ao que se eleva:

(am)n = am*n

21.Escribe no teu caderno as seguintes potencias en forma de potencia cun só expoñente:

a) (21/3)7
b) (35)1/3
c) (51/5)1/3
d) (2-3/2)4
e) (33/4)-1/4
f) (25-1/2)-3

Comproba os teus resultados na seguinte escena.

22. Baséate nas propiedades anteriores para enunciar as propiedades das raíces e as operacións.


Volver ao índice Atrás
Fernando Arias Fernández-Pérez       Traducción ao galego: Pedro A. Pazos García
© Ministerio de Educación e Ciencia. Ano 2001