Potencias: Definicións. | |
Álxebra | |
Potencias: base e expoñente. | ||||||||||||||||
Luisa quere saber cantos bisavós e tatarabuelos tivo. Para contalos debuxa no seu caderno a súa árbore xenealóxica:
Ela ten 2 pais (un pai e unha nai).
Cada un deles ten 2 pais. Polo tanto, ela ten 2 * 2 =4 avós.
Cada avó ten á súa vez 2 pais, logo ela ten 2 * 2 * 2 =8 bisavós.
Cada bisavó ten á súa vez 2 pais; ela ten 2 * 2 * 2 * 2 =16 tatarabuelos.
En moitas situacións hai que multiplicar un número por si mesmo varias veces. Para abreviar, en lugar de escribir 2 * 2 * 2 * 2 escribimos 24 e chamarémolo potencia.
24 lese "2 elevado a 4" ou tamén "2 elevado á cuarta".
52 lese "5 elevado a 2" ou tamén "5 elevado ao cadrado", que é máis habitual.
Unha potencia é o resultado de multiplicar un número por si mesmo varias veces. O número que multiplicamos chámase base, o número de veces que multiplicamos a base chámase expoñente.
Na potencia 24, a base é 2 e o expoñente é 4.
| ||||||||||||||||
1. Calcula as seguintes potencias: 35, 53, 72, 27, 104, 410. En cada caso escribe cál é a base e cál é o expoñente. | ||||||||||||||||
Comproba os teus resultados na seguinte escena. |
Algunhas potencias especiais. |
2. Utiliza a escena anterior para calcular as seguintes potencias:
Escribe no teu caderno cinco conclusións que deduces dos resultados de cada un dos apartados anteriores.
|
Cadrados perfectos. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
As potencias de expoñente 2 chámanse cadrados perfectos. Utilizarémolos moito na clase de matemáticas a partir de agora. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Calcula os cadrados dos primeiros 15 números naturais e completa a seguinte táboa no teu caderno.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
Comproba os teus resultados na seguinte escena. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
Como sabes, a área dun cadrado de lado l mide l2. Polo tanto, xeometricamente, calcular o cadrado dun número equivale a calcular a área dun cadrado o lado do cal mida o número dado. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Na escena seguinte asígnalle á variable lado os dez primeiros números naturais e conta, en cada caso, o número de cadradiños que contén o cadrado correspondente. |
Cubos perfectos. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Igual que no caso dos cadrados, as potencias de expoñente 3 se chaman cubos perfectos. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Calcula os cubos dos primeiros 15 números naturais e completa a seguinte táboa no teu caderno.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Calcula a solución no teu caderno e compróbao na escena seguinte. |
Potencias de expoñente negativo. | |
Se n é un número natural defínese
a-n =1 /
an
| |
6. Calcula as seguintes potencias e comproba os resultados na escena seguinte.
| |
|
Potencias de base negativa. | |
Calcula as potencias ( -5)3 e ( -5)4.
(-5)3 = (-5)*(-5)*(-5) = -125. O resultado é negativo.
(-5)4 = (-5)*(-5)*(-5)*(-5) = 625.
O resultado é positivo.
En xeral, ao elevar un número negativo a un expoñente par o resultado é sempre positivo. Ao elevalo a un expoñente impar, o resultado é sempre negativo.
| |
7. Calcula as seguintes potencias e comproba os resultados na escena seguinte.
|
Fernando Arias Fernández-Pérez Traducción ao galego: Pedro A. Pazos García | ||
© Ministerio de Educación e Ciencia. Ano 2001 | ||