|  | Potencias: Definicións. | 
| Álxebra | |
| Potencias: base e expoñente. | ||||||||||||||||
| 
Luisa quere saber cantos bisavós e tatarabuelos tivo. Para contalos debuxa no seu caderno a súa árbore xenealóxica:
 Ela ten 2 pais (un pai e unha nai).
 Cada un deles ten 2 pais. Polo tanto, ela ten 2 * 2 =4 avós.
 Cada avó ten á súa vez 2 pais, logo ela ten 2 * 2 * 2 =8 bisavós.
 Cada bisavó ten á súa vez 2 pais; ela ten 2 * 2 * 2 * 2 =16 tatarabuelos.
 
 En moitas situacións hai que multiplicar un número por si mesmo varias veces. Para abreviar, en lugar de escribir 2 * 2 * 2 * 2 escribimos 24 e chamarémolo potencia.
 24 lese "2 elevado a 4" ou tamén "2 elevado á cuarta".
 52 lese "5 elevado a 2" ou tamén "5 elevado ao cadrado", que é máis habitual.
 Unha potencia é o resultado de multiplicar un número por si mesmo varias veces. O número que multiplicamos chámase base, o número de veces que multiplicamos a base chámase expoñente.
 Na potencia 24, a base é 2 e o expoñente é 4.
 | ||||||||||||||||
| 1. Calcula as seguintes potencias: 35, 53, 72, 27, 104, 410. En cada caso escribe cál é a base e cál é o expoñente. | ||||||||||||||||
| Comproba os teus resultados na seguinte escena. | ||||||||||||||||
| Algunhas potencias especiais. | 
2. Utiliza a escena anterior para calcular as seguintes potencias:
 Escribe no teu caderno cinco conclusións que deduces dos resultados de cada un dos apartados anteriores.
 | 
| Cadrados perfectos. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| As potencias de expoñente 2 chámanse cadrados perfectos. Utilizarémolos moito na clase de matemáticas a partir de agora. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
3. Calcula os cadrados dos primeiros 15 números naturais e completa a seguinte táboa no teu caderno.
 
 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| Comproba os teus resultados na seguinte escena. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
 
 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| Como sabes, a área dun cadrado de lado l mide l2. Polo tanto, xeometricamente, calcular o cadrado dun número equivale a calcular a área dun cadrado o lado do cal mida o número dado. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| 4. Na escena seguinte asígnalle á variable lado os dez primeiros números naturais e conta, en cada caso, o número de cadradiños que contén o cadrado correspondente. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| Cubos perfectos. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| Igual que no caso dos cadrados, as potencias de expoñente 3 se chaman cubos perfectos. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
5. Calcula os cubos dos primeiros 15 números naturais e completa a seguinte táboa no teu caderno.
 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| 5. Calcula a solución no teu caderno e compróbao na escena seguinte. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| Potencias de expoñente negativo. | |
| 
Se n é un número natural defínese
 a-n =1 / 
an
 | |
| 
       6. Calcula as seguintes potencias e comproba os resultados na escena seguinte.
       | |
| 
 
 | |
| Potencias de base negativa. | |
| 
Calcula as potencias ( -5)3 e ( -5)4.
 (-5)3 = (-5)*(-5)*(-5) = -125. O resultado é negativo.
 (-5)4 = (-5)*(-5)*(-5)*(-5) = 625.
O resultado é positivo.
 En xeral, ao elevar un número negativo a un expoñente par o resultado é sempre positivo. Ao elevalo a un expoñente impar, o resultado é sempre negativo.
 | |
| 7. Calcula as seguintes potencias e comproba os resultados na escena seguinte. 
 | |
|  |  | |||||
|  | 
| Fernando Arias Fernández-Pérez Traducción ao galego: Pedro A. Pazos García | ||
|  | ||
| © Ministerio de Educación e Ciencia. Ano 2001 | ||