Arrels de les funcions polinòmiques (II)
Àlgebra-Anàlisi
 Castellano

4. Totes les arrels de la funció quadràtica.

L'exemple més senzill d'equació de segon grau sense solucions reals és, possiblement, l'equació x2 + 1 = 0. Si la resolem, trobem:

Unidad imaginaria

L'arrel de menys u es designa amb la lletra i, i es coneix com a unitat imaginària. Amb aquesta nomenclatura, podem dir que el conjunt de solucions de l'equació x2 + 1 = 0 és {-i, i}. Si tenim en compte que, per exemple, Raíz de -4 es pot escriure com 2i, tenim ja una forma d'expressar totes les solucions de qualsevol equació de segon grau. Per exemple:

Ecuación soluciones complejas

La suma d'un nombre real i un nombre imaginari rep el nom de  nombre complex. Els nombres complexos són de la forma
p + q·i, amb p i q reals, i es representen com punts del pla de coordenades (p, q).

Esta unidad interactiva requiere la máquina virtual de Java J2RE.

En l'escena adjunta es mostra la gràfica de la funció f(x)=ax2+bx+c. Modifica els valors dels paràmetres a, b i c, i observa els canvis que es produeixen en el nombre i valor de les arrels de la funció.

Observa com es passa sense solució de continuïtat de les arrels reals a les imaginàries i viceversa.

4.1.- Representa successivament en l'escena les dues situacions analitzades en la introducció d'aquesta activitat i reprodueix en el teu quadern les gràfiques. Planteja i resol les equacions que permeten obtenir les arrels de cada una d'elles.

        a) f(x) = x2 + 1            b) f(x) = x2 - 2x + 5

4.2.- Repeteix-ho amb les funcions:

        a) f(x) = 4x2 + 8x + 5        b) f(x) = x2 - 6x + 11

4.3.- Troba funcions que tinguen com a arrels:

        a) 1 - i  i  1 + i        b) -4 - 2i  i  -4 + 2i


5. Totes les arrels de les funcions cúbiques.

Les funcions polinòmiques de tercer grau tenen almenys una arrel real. Coneguda una d'elles, r, podem expressar la funció com a producte de dos factors:

Factor (x-r)

Les arrels de ax2 + b'x + c' poden ser nombres reals o no, però en qualsevol cas seran arrels de la funció f, així que podrem aplicar el que hem treballat en l'activitat anterior.

Esta unidad interactiva requiere la máquina virtual de Java J2RE.

La gràfica que apareix en l'escena correspon a una funció cúbica. Es pot modificar el valor de l'arrel r desplaçant directament el punt sobre l'eix d'abscisses o, alternativament, utilitzant les fletxes de cursor. Els valors de a, b i c romandran constants.

També has d'observar quin efecte produeixen sobre la gràfica de la funció i sobre les arrels, els canvis en els valors de a, b i c.


5.1.- Resol de manera algebraica l'equació x3 - 4x2 + x + 6 = 0 i representa la situació en l'escena. Anota el procés i les conclusions en el teu quadern i fes el mateix amb l'exercici següent.

2.2.- Resol de manera algebraica l'equació x3 - 4x2 + 9x - 10 = 0 i representa la situació en l'escena.



  Índice  
  Página anterior  
           
  José Fernando Juan García
 
Ministeri d'Educació. Any 2010