Intervenció del Conseller (Català) |
VERSIÓ CATALANA Les administracions educatives autonòmiques de l'Estat espanyol consideren que, per a la consecució de les prioritats Europa 2020 de creixement intel·ligent, sostenible i integrador, en primer lloc és fonamental la posada en marxa i el desenvolupament de les iniciatives emblemàtiques més estretament lligades a l'educació i a la formació, com ara "Joventut en Moviment" i "Agenda de noves qualificacions i ocupacions", com també impulsar el marc estratègic de cooperació en Educació i Formació Europa 2020, promovent i reforçant l'aprenentatge permanent i la mobilitat, fent front als nous reptes del mercat laboral, i millorant l'ocupabilitat dels grups més desfavorits: dones, treballadors grans, i joves a la recerca de la primera ocupació. D'altra banda, la cooperació europea, emmarcada en el Mètode Obert de Cooperació, ha de tenir un enfocament intersectorial i transparent, i centrar-se en la detecció de pràctiques d'èxit que puguin ser replicades en altres contextos. Els Estats membres, a més, hauran d’intentar mantenir la inversió en temps de crisi, per assegurar així que el binomi equitat-qualitat sigui fonamental en la planificació de l'educació i la formació al llarg de tota la vida. En qualsevol cas, però, totes aquestes accions han d'anar encaminades a la millora dels resultats acadèmics i a la reducció de l'abandonament escolar prematur, que inhibeix el creixement econòmic, amb mesures preventives com ara promoure l'escolarització primerenca que afavoreixi la integració social i la detecció de manera precoç de les dificultats que puguin obstaculitzar l'aprenentatge; amb mesures d'intervenció, de suport i reforç davant de les primeres manifestacions de baix rendiment, que evitin la repetició de curs, i programes d'atenció a l'alumnat amb llengües maternes diferents. Finalment, s'han d'adoptar mesures que flexibilitzin el sistema educatiu per tal d’afavorir-hi la permanència de l'alumnat i la implementació de programes de segona oportunitat que facilitin el retorn a la formació. |