INFORME EXPERIMENTACIÓN

Progresiones aritméticas y geométricas

3º ESO
 

 

Situación inicial

  1. Grupo con el que se va a trabajar con Descartes y grupo de contraste.
  2. Objetivos y contenidos.
    objetivos contenidos
  3. Materiales.
    con Descartes sin Descartes
  4. Tiempo programado.
    con Descartes sin Descartes
Herramientas de evaluación del desarrollo de la experiencia
  1. :

     

    Caderno

    Incidencias

    Solucións

    Comentarios

    Actitude

    Comportamento

    par 1

    par 2

    par 3

    par 4

    par 5

    4 marzo

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    9 marzo

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    10 marz

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    11 marz

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  2. :
    Atopa os tres ángulos dun triángulo sabendo que o menor é de 30º e que van en progresión aritmética.

    Un número está formado por tres cifras en progresión aritmética, sendo a súa suma igual a 18. Sábese, ademais, que se se multiplica a cifra das centenas por 123 obtense o número en cuestión. Cal é o número buscado?

    Calcula os catro ángulos dun cuadrilátero se se sabe que están en progresión xeométrica e que o maior é 27 veces o menor.

    Dun pipote de viño que tiña 256 litros baldeirouse o 1 de xaneiro a mitade do contido, ó día seguinte sacouse a metade do resto, o día 3 sacouse a metade do novo resto, e así día tras día. Que cantidade de viño se sacou o día 25 de xaneiro?
  3. : sobre los aspectos metodológicos.
    Contesta cada pregunta cun número do 1 ó 5 (1-nada e 5-moito)

    ¿Gústanche as matemáticas?
    ¿Que nota sacas normalmente en matemáticas? (1-insuficiente e 5-sobresaliente)
    ¿Interesouche o experimento cando a profesora cho explicou?
    ¿Tiveches dificultades para face-las actividades?
    ¿Prefires este sistema ó tradicional?
    ¿Canto che parece que aprendeches?
    ¿Gustouche a experiencia?
    ¿Gustouche traballar en equipo?
    ¿Gustaríache seguir traballando con este método?
    ¿Cres que é posible aprende-las matemáticas así?


    Brevemente...

    Indica o que máis che gustase desta experiencia:
    Indica o que menos che gustou desta experiencia:
    Indica o qué cambiarías e o que non cambiarías:
    Expresa a túa valoración xeral ou os comentarios que creas que son de interese:
Descripción del desarrollo
  1. Actitud de los alumnos, incidencias, problemas resueltos o no, curiosidades.
    Obsérvese el diario de clase reproducido en las páginas finales.
  2. Resultados:
    Los alumnos han tomado contacto con las escenas Descartes de manera que están preparados para usarlas en un futuro con seguridad. Han tenido que esforzarse en cumplir una serie de instrucciones en lo que respecta al trabajo en el cuaderno. Han visto las ventajas del álgebra frente al tanteo. Conocen ahora intuitivamente situaciones variadas en las que aparecen progresiones aritméticas y geométricas. Han tenido una experiencia lúdica pero muy poco productiva en términos de avance en la programación y adquisición de conocimientos concretos (progresiones aritméticas y geométricas).
  3. Resúmenes o estadísticas del control de conocimientos y de la encuesta.
    Control de conocimientos.
    Valorando cada pregunta con 2,5 puntos, las notas de los 10 alumnos fueron:
    F 3
    Y 2
    I 7,5
    AP 4
    B 3,75
    M 5,25
    AM 2.5
    Su 1
    Sa 8,5
    T 7
    Lo cual da una media de 4,45 puntos y un coeficiente de variación del 53,8%. Notas bajas y bastante diferencia entre alumnos.
    No dispongo por el momento de los datos del grupo de control.

    Encuesta.

     

    RESPUESTAS DE ALUMNOS

    MEDIA

    ¿Gústanche as matemáticas?

    1

    3

    4

    1

    5

    5

    5

    1

    2

    1

    2,8

    ¿Que nota sacas normalmente en matemáticas? (1-insuficiente e 5-sobresaliente)

    2

    3

    3

    1

    5

    5

    5

    2

    1

    1

    2,8

    ¿Interesouche o experimento cando a profesora cho explicou?

    1

    4

    3

    1

    3

    5

    4

    3

    1

    3

    2,8

    ¿Tiveches dificultades para face-las actividades?

    4

    3

    2

    5

    4

    4

    4

    5

    5

    4

    4

    ¿Prefires este sistema ó tradicional?

    4

    5

    4

    3

    3

    4

    5

    2

    4

    5

    3,9

    ¿Canto che parece que aprendeches?

    1

    5

    4

    1

    4

    4

    4

    2

    3

    4

    3,2

    ¿Gustouche a experiencia?

    2

    5

    5

    2

    5

    5

    5

    3

    3

    5

    4

    ¿Gustouche traballar en equipo?

    5

    5

    5

    5

    4

    5

    5

    5

    5

    5

    4,9

    ¿Gustaríache seguir traballando con este método?

    3

    5

    5

    3

    4

    4

    5

    2

    4

    5

    4

    ¿Cres que é posible aprende-las matemáticas así?

    4

    5

    5

    2

    3

    5

    5

    3

    3

    5

    4

    (La encuesta abierta apenas la cubrieron)

     

    RESPUESTAS DESTACADAS

    Indica o que máis che gustase desta experiencia:

    Usa-lo ordenador.

    Indica o que menos che gustou desta experiencia:

    Ter que escribir. Exercicios difíciles. Face-la no recreo.

    Indica o qué cambiarías e o que non cambiarías:

    Face-la na hora de clase e non escribir.

    Expresa a túa valoración xeral ou os comentarios que creas que son de interese:

    É moi complicado.

  4. Valoración personal.
    El recurso Descartes es de gran interés y creo que puede dar excelentes resultados si se dan las siguientes condiciones: Siento satisfacción por haber aprendido a usar este recurso, pero soy muy pesimista sobre la utilidad que puede tener para mis clases.
    Los resultados que he obtenido en la experimentación me parecen mediocres sobre todo en relación al alumnado selecto y al clima agradable en que discurrían las sesiones. En un grupo normal, usar este método lúdico y en un aula que se presta más a la distracción que otras, sería un gran error a mi entender. Máxime si el aula de informática no está bien acondicionada.
  5. Aspectos positivos y negativos de las prácticas con Descartes para los alumnos y para el profesor. Dificultades.

     

    ASPECTOS POSITIVOS

    ASPECTOS NEGATIVOS

    DIFICULTADES

    ALUMNOS

    ·        La clase es más amena o así lo ven los alumnos.

    ·        Los gráficos son de mayor calidad que los que se trazan en el encerado.

    ·        Reducen su capacidad de comunicación escrita y la habilidad para manejar el lenguaje matemático.

    ·        Favorece la pasividad en el aprendizaje.

    ·        Crean dispersión.

    ·        Pueden perder la concentración por usar mal el ordenador.

    ·        No pueden reproducir ese trabajo en casa, o al menos muchos de los alumnos.

    PROFESOR

    ·        Los alumnos se portan mejor aparentemente.

    ·        Puede comunicar mejor algunos conceptos de cierta complejidad, como en el caso de ser necesarias gráficas.

    ·        Debe preparar el material y el aula para impartir correctamente la práctica.

    ·        El ritmo de aprendizaje puede ser muy lento si el grupo es numeroso, ante la imposibilidad de atender muchos puestos simultáneamente.

    ·        Es más difícil recuperar la atención del grupo en un momento dado, ante el atractivo del ordenador para los alumnos.

    ·        Buscar la práctica adecuada y adaptarse a su notación y secuenciación, o en contrapartida, crear sus propias unidades didácticas.

 

Caderno

Incidencias

Solucións

Comentarios

Actitude

Comportamento

par 1         (F  Y)

par 2        (I  AP)

par 3         (B  M)

par 4    (AM Su)

par 5       (Sa   T)

4 marzo

1º rapidez; só escriben unha terna cos cadrados: a solución. Reflexión correcta.

 

2º só escriben o que pon na escena na solución. Reflexión regular.

 

 

3º só escriben o que pon na escena na solución. Reflexión a medio facer. Non resolven os exercicios adicionais nin fan a reflexión final.

 

 

4º Escriben tres ternas en progresión aritmética que suman 15; dúas nas que falla a 2ª condición e logo a soluciín. Reflexión correcta.

1º bastante rápidas; só escriben a terna solución e sen cadrados. Sen reflexión.

 

2º escriben a ecuación en columna. Reflexión a medio facer.

 

 

3º escriben o primeiro membro da ecuación e contestan o valor de ‘x’. Reflexión a medio facer. Resolven os exercicios adicionais e a reflexión final ben.

 

4º non escriben máis que unha terna inválida e logo a solución. Falta a reflexión.

1º ben. Reflexión correcta.

 

 

 

 

2º só escriben o que pon a escena na solución e outra proba sen éxito. Reflexión ben.

 

3º escriben dous intentos, un éxito e un fracaso. Tamén a ecuación. Reflexión correcta. Non resolven os exercicios adicionais nin fan a reflexión final.

 

4º rapidez; só poñen un erro e logo a solución e indican o que se cumpre e o que non. Reflexión correcta.

1º só escriben a terna solución e sen cadrados. Reflexión correcta.

 

 

2º rapidez; só escriben o que pon a escena na solución. Reflexión regular.

 

3º só escriben o que pon na escena na solución. Reflexión a medio facer e regular. Non resolven os exercicios adicionais nin fan a reflexión final.

 

 

4º bastante rapidez; só poñen un erro e logo a solución e indican o que se cumpre e o que non. Reflexión correcta

1º só escriben a terna solución e sen cadrados. Reflexión correcta.

 

 

2º falta a ecuación. Reflexión correcta.

 

 

 

3º ben. Reflexión correcta. Resolven os exercicios

adicionais, un ben e outro con un erro. Falta a reflexión final.

 

 

 

4º escriben varios intentos e en cada un a condición que fallaba. Reflexión correcta.

Non cubrían o caderno segundo as instruccións; só ían poñe-la solución sen máis. Manexo dos controis no problema 3º con precisión.

Apoio continuo e insistencia no que se lle pedía por escrito en canto a exercicios no caderno.

Uso do encerado para información necesaria por todos (por exemplo o que suman os ángulos dun pentágono ou dun exágono).

Consellos sobre a utilidade dos pulsadores para desprazar un control con maior finura.

O deseño das actividades debe ter en conta que os alumnos non saben leer. Ou se saben, non están afeitos a seguir unhas instruccións por escrito con concentración e polo miúdo.

Os alumnos amosáronse entusiastas e pediron facer máis prácticas.

Excelente.

9 marzo

1º Contestan só a 3 preguntas e unha mal. Falta a reflexión.

 

 

2º só escriben 25x12 sen explicar. Falta a reflexión.

 

 

 

 

 

3º debuxo, suma de termos equidistantes e número de filas pero non o relacionan. Falta a reflexión. Non fan o problema adicional.

 

 

4º Sen facer.

1º Contestan todo ben excepto a última pregunta. Reflexión regular.

 

 

2º escriben innecesariamente as 12 sumas iguais sen especificar que son 12 sumandos iguais. Reflexión regular.

 

3º só copian a solución da escena e acompañan cun debuxo sen datos numéricos. Falta a reflexión. Non fan o problema adicional.

 

4º Sen facer.

1º Contestan todo ben excepto a primeira pregunta. Reflexión correcta.

 

2º ben. Reflexión correcta.

 

 

 

 

 

 

3º debuxo e razoamento ben. Reflexión regular. Non fan o problema adicional.

 

 

 

4º Sen facer.

1º Contestan todo ben. Reflexión correcta.

 

 

 

2º ben (aínda que reproducen tódalas sumas da escena tal cual). Falta a reflexión.

 

 

 

3º só empezan a debuxar e escriben unha frase sen sentido tomada da escena. Falta a reflexión. Non fan o problema adicional.

 

 

4º Sen facer.

1ºContestan todo ben excepto a terceira pregunta e a última. Reflexión regular.

 

2º ben (aínda que escriben innecesariamente as 12 sumas iguais). Reflexión correcta (de segundas, con apoio).

 

 

3º debuxo e razoamento ben. Reflexión orixinal: propoñen unha ecuación de números consecutivos. Non fan o problema adicional.

 

4º ben con erros na  escritura de igualdades sucesivas. Falta reflexión final.

Seguen mellor as indicacións para traballar no caderno pero no problema do reximento necesitan axuda extra.

Na primeira escena practicamente a tódalas parellas hai que dicirlle onde está escrito o dato que precisan.

Apoio continuo.

Ós alumnos lles sorprende que se lles pida un debuxo, e encontran bastante dificultade en elaboralo sen axuda só a partir dunha descrición oral ou escrita.

Alumnos máis cansados e menos entusiastas. Atoparon os exercicios difíciles.

Excelente.

 

Caderno

Incidencias

Solucións

Comentarios

Actitude

Comportamento

par 1          (F Y)

par 2        (I AP)

par 3         (B M)

par 4    (AM  Su)

par 5       (Sa T)

10 marzo

1º só escriben a solución copiada da escena. Reflexión correcta con axuda. Falta o problema adicional.

 

 

2º escriben a solución, que non se pedía; con axuda escriben as primeiras fraccións. Falta a reflexión.

 

3º ben, con axuda. Falta a reflexión.

1º escriben a ecuación con axuda; non contestan ás preguntas. Reflexión correcta. Resolven o problema adicional.

 

 

2º escriben a fórmula como cociente. Reflexión mal.

 

 

 

3º ben. Reflexión correcta, con axuda.

1º escriben a ecuación con axuda; contestan a unha pregunta. Reflexión correcta. Escriben a ecuación do problema adicional con axuda.

 

2º con axuda escriben a fórmula como cociente. Reflexión correcta.

 

 

3º ben. Reflexión mal.

1º só escriben a solución sen máis. Falta a reflexión. Falta o problema adicional.

 

 

 

 

2º escriben as primeiras fraccións pero non a ecuación. Reflexión mal.

 

 

3º ben, con axuda. Reflexión mal.

1º ben. Reflexión correcta. Falta o problema adicional.

 

 

 

 

 

2º escriben a fórmula como cociente. Reflexión ben.

 

 

 

3º ben. Reflexón correcta.

Máis interese en cubrir o caderno. Dificultade en utilizar a variable ‘r’ no primeiro problema.

Non probaron a animación.

Interpretación da palabra ‘cociente’.

Uso do encerado para informar a todos do tratamento da nova variable ‘r’.

Invitación a probar a animación do problema 2º.

Aclaración no encerado da palabra ‘cociente’.

A repetición de experiencias fai que os alumnos sepan mellor o que se lles pide, neste caso, escribir segundo un guión escrito.

Máis confiada e serena.

Excelente.

11 marzo

1º Do primeiro bloque contestan só a 3 preguntas e unha mal. Falta o segundo bloque. Falta a reflexión.

 

 

2º responden a todo salvo as preguntas 6ª en adiante (a 5ª con axuda). Falta a reflexión. Falta o problema adicional.

 

 

 

3º cadro regular; non parte da fórmula. Falta a reflexión.

 

 

4º Sen facer.

1º Do primeiro bloque contestan todo ben excepto as dúas últimas (paso a kg.). Segundo bloque con axuda, pero ben. Copian a reflexión do encerado.

 

2º responden a todas as preguntas, mal as do segundo bloque. Reflexión mal. Falta o problema adicional.

 

 

 

3º cadro correcto. Parte da fórmula con axuda. Reflexión mal.

 

 

4º comezado con axuda.

1º Do primeiro bloque contestan todo ben. Segundo bloque ben excepto a segunda e a terceira. Copian a reflexión do encerado.

 

2º responden o primeiro bloque ben (axuda na 5ª); as do segundo bloque con axuda. Reflexión correcta. Falta o problema adicional.

 

 

 

3º cadro correcto.  Parte da fórmula con axuda. Falta a reflexión.

 

 

4º Sen facer.

1º Contestan ben as tres primeiras. Falta o segundo bloque. Falta a reflexión.

 

 

 

 

2º contestan con axuda ás do primeiro bloque. Reflexión ben (reciben axuda).

Falta o problema adicional.

 

 

 

3º cadro correcto (co axuda). Falta a parte da fórmula. Falta a reflexión.

 

 

4º Sen facer.

1ºContestan todo ben no primeiro bloque. Falta o segundo bloque. Falta a reflexión.

 

 

 

2º ben; copian do encerado a fórmula necesaria. Reflexión correcta con axuda. Empezan o problema adicional escribindo un debuxo e a razón.

 

3º cadro correcto.  Parte da fórmula correcta (observando o encerado). Reflexión correcta.

 

4º apenas comezado pero mal.

Precisaron lembrar o S.M.D.

A igualdade que permite deducir a fórmula da suma é demasiado complicada para todos.

Hai que ensinar a mover as pezas da escena 2ª.

As preguntas relacionadas con fórmulas nunca as fan sen axuda.

Concepto de ‘razón’

Desánimo cando se lles manda escribir cunha fórmula o observado con datos.

Escritura no encerado da operación para pasar dg a kg.

Facer a reflexión  do exercicio 1º no encerado.

Uso do encerado para escribir fórmulas e darlles seguridade.

Aclarar a idea de razón para todos.

Uso do encerado cos alumnos máis autosuficientes.

Ós alumnos non son creativos no emprego da álxebra aínda que coñezan e sepan manexala.

Pérdese moito tempo no apoio individual.

Maior concentración.

Excelente.

  María del Carmen González Varela
 
© Ministerio de Educación, Política Social y Deporte. Ano 2005