INFORME FINAL

DATOS XERAIS

PROFESORA:    Mª Isabel Hermida Rodríguez

CENTRO:        C.P.I. "A Xunqueira", Fene

GRUPOS COS QUE SE LEVOU A CABO A EXPERIENCIA:

Dous grupos de 4º da ESO, nos que todos os alumnos están matriculados na materia Matemáticas-opción B, con 19 alumnos en 4º A e 16 en 4º B

Sexo Mulleres Homes
49% 51%
Idade 15 anos 16 anos
14% 86%
Nacionalidade Galegos Extranxeiros
97% 3%

Todos  eles dispoñen de ordenador na súa casa e de conexión a Internet

OBXECTIVOS DA EXPERIENCIA
Con respecto a min

  • Aplicar o aprendido no curso Descartes básico
  • Introducir as TIC na miña labor cotiá
  • Deixar de ser a protagonista das clases, cambiando a metodoloxía: en vez  de explicar a materia, responder as dúbidas que se presenten cando eles fagan os descubrimentos
  • Motivar os meus compañeiros de departamento para que usen Descartes
Con respecto os alumn@s
  • Motivar os rapaces, para que teñan unha actitude positiva fronte as matemáticas
  • Transformalos en elementos activos no proceso da aprendizaxe
  • Mellorar a súa capacidade de comprensión lectora
  • Que sexan capaces de aprender dos seus erros
  • Potenciar o traballo en equipo
  • Acadar os obxectivos reflectidos na programación do departamento para os temas a tratar
  • Mellorar o rendemento académico
CONTIDOS MATEMÁTICOS APRENDIDOS
Semellanza

  • Semellanza de figuras
  • Teorema de Tales
  • Semellanza de triángulos
  • Teoremas do cateto e da altura
  • Aplicacións da semellanza en cálculo de distancias, áreas e volumes de figuras semellantes
Trigonometría
  • Medida de ángulos
  • Razóns trigonométricas directas de ángulos agudos
  • Relacións entre as razóns trigonométricas
  • Redución a ángulos do primeiro cuadrante
  • Ángulos complementarios, suplementarios e opostos
  • Aplicacións da trigonometría
AULA DE ORDENADORES
Condicións

A aula dispón de 13 ordenadores para os rapaces e un para o profesor; todos os ordenadores dos alumnos foron instalados o curso pasado, son Dell con procesador AMD 64 Athlon x2 e contan con lector-gravador de DVD, cun monitor de 15" de pantalla plana, dous portos USB frontais; o do profesor é un portátil Dell de características similares. O seu sistema operativo é Windows XP, teñen instalados os navegadores Explorer e Firefox; todos están bloqueados para que soamente o administrador poda instalar novos programas. Todos están conectados entre si a unha rede de aula. Dispoñemos de ADSL, con acceso é a través dunha rede wi-fi exclusiva da aula, cunha velocidade aceptable. O ordenador do profesor está conectado a un canón que ten unha pantalla situada xusto detrás da mesa do profesor, co que todos os alumnos poden ver o que se fai nel, o que resultou moi útil para as explicacións. 

Forma de uso

No horario teño adxudicada a aula de informática para tódalas sesións, que son tres semanais en 4º da ESO. Esta aula atópase o lado das aulas de 4º, o que facilita o traslado dos rapaces. As sesións foron: en 4º A martes, mércores e venres; en 4º B luns, martes e xoves, sempre a primeira ou segunda hora da mañá.
Preferín que se distribuiran por parellas, primeiro porque así tería algún equipo dispoñible en caso de fallo (como deuse o caso nunha ocasión), e segundo porque pensei que poderíanse axudar en caso de dificultade. O certo é que funcionoulles moi ben deste xeito e non tiven que separar a ninguén. Aínda que contamos cunha boa conexión a internet, falla as veces, polo que decidín instalar localmente en cada equipo o Descartes e as unidades didácticas, para evitar quedarnos sen traballar o día que non tivesemos conexión.


UNIDADES DIDÁCTICAS UTILIZADAS
As unidades didácticas son adaptación das xa publicadas en Descartes; o único que fixen foi ler materiais dos temas que desexaba tratar e seleccionar aquelas partes que mellor se adaptaban o que eu quería traballar cos alumnos e alumnas, traducindo todo o material o galego e modificando algunha das escenas; o resultado son as dúas unidades as que se pode acceder a continuación, nas que detectei algúns pequenos erros o traballar con elas, pero que non afectan os obxectivos didácticos.
Semellanza
Trigonometría
RECURSOS AUXILIARES
Utilicei dúas presentacións en Impress, 
  • unha para repasar básicos de ángulos e triángulos, que foi o primeiro que expuxen os rapaces
  • outra para ver como se calculan as razóns trigonométricas dos ángulos de 30º, 45º e 60º, que a expuxen a metade do tema de trigonometría, antes de comezar coa reducción de ángulos o 1º cuadrante.
DESENROLO DA EXPERIENCIA

Enquisa inicial

O 7 de outubro comecei a experimentación na aula, facendo a enquisa inicial en 4º A, o día seguinte fágoa en 4º B, lévalles 15 minutos e modifico algunha pregunta porque son relativas o curso, e nos estamos aínda comezando, polo que pídolles que fagan referencia sempre o curso anterior. 

Proba inicial

O 9 de outubro en 4º A e o 13 outubro en 4º B realizaron a proba inicial. Os resultados de dita proba non foron nada bos, parece como se ós alumnos tiveran “formateado” o seu disco duro e comezaran o curso coa memoria valeira. Tan so a superaron o 21% de 4ºA.
O 13 de outubro en 4º A e o 14 en 4º B comeza a experiencia. Repaso algúns coñecementos previos de xeometría utilizando a presentación de impress, reparto os cadernos de traballo, e fago unha breve explicación de como acceder as unidades didácticas (hai unha icona de acceso directo o índice no escritorio de cada posto), como navegar polas páxinas web, como manexar as escenas e, en especial, da importancia de ler detidamente os enunciados e seguir os pasos que se indican tanto na páxina como no caderno de traballo. Vimos tamén como localizar en internet as unidades didácticas, para que eles poidan acceder dende as súas casas se o desexan, aínda que nos traballaremos sempre en modo local.
Caderno de traballo

Elaborei un caderno de traballo no que aparece exactamente o mesmo que nas páxinas das unidades, agás as escenas, e no que engadin exercicios para complementar o traballo e unhas páxinas valeiras o final para que poidesen facer anotacións. Neste caderno están reflectidos todos os conceptos teóricos, para que no necesiten nada mais para estudar a materia. Insistín moito que tiñan que traballar simultáneamente coas páxinas Descartes e co caderno, para que non se esqueceran de escribir os resultados e anotasen conclusións.
Semellanza

Comezan a utilizar eles sós o Descartes. Fan eles sós a primeira páxina da unidade de semellanza, resúltalles complicado traballar coa primeira escena, en especial porque soamente é manipulativa, non teñen mais que mover os controis e observar, sen anotar nada. Despois van facendo eles cada día unha páxina, sempre de xeito autónomo. Aparecen pequenas dúbidas, a maioría por non ter lido os enunciados. Lévalles 8 sesións facer as 6 páxinas de semellanza, porque paráronse mais na páxina que trata os teoremas do cateto e da altura.

Despois de ter feitas todas as actividades correspondentes o tema de semellanza, eu corrixo coa axuda do proxector e do encerado os exercicios do tema, durante tres sesións. Aproveitamos para comentar as súas impresións sobre este novo xeito de aprender matemáticas e dinme que lles gusta mais, pero que séntense un pouco perdidos as veces, que non saben se o están a facer ben, algúns piden volver a clase tradicional porque din que eu explico mellor que o ordenador. Facemos unha proba desta unidade.

Trigonometría

Vistas as dificultades detectadas o tratar a primeira unidade e a petición dos rapaces de que eu explique mais, decidín cambiar a metodoloxía. Todos os días fixen unha pequena explicación de como funcionan as escenas e de que cuestións teóricas son importantes; de cada dúas páxinas corriximos os exercicios, para que non quede todo para o final e parece que eles séntense mellor e mais seguros do que fan. 

Traballamos trigonometría durante 10 sesións, en dúas delas eles traballaron totalmente sós, pois tiven que faltar a dúas clases con cada grupo. Ademais intercalei unha presentación feita co impress sobre o cálculo das razóns trigonométricas dos ángulos de 30º, 45º e 60º.

Adicamoslle dúas sesións na clase tradicional para resolver dúbidas das dúas unidades e resolver problemas antes de facer a proba de avaliación, na que incluo preguntas do tema dos números reais, visto na clase tradicional, e das dúas unidades vistas con Descartes.

DATOS AVALIACIÓN
Proba de semellanza

A proba tivo resultados dispares nos dous grupos: a superaron o 37% de 4º A e o 69% de 4º B, debido a que en 4º B preguntaron mais e confiáronse menos; en 4º non prestaron moita atención as explicacións complementarias, nin a corrección dos exercicios do caderno de traballo, pero aprenderon a lección. A proba a fixen de xeito tradicional (exame escrito), porque pareceme o mellor xeito de comprobar con cada alumno a aprendizaxe acadada; elixín exercicios similares aos vistos, pero non idénticos.

Proba final

Nesta proba os resultados foron lixeiramente mellores que na anterior en  4º A, pois a superaron o37% dos alumnos, pero en 4ºB foi peor, cun 33% de aprobados. 
O certo é que as cualificacións non foron moi baixas, tan so catro alumnos tiveron unha cualificación inferior o 3,5.  Esta vez incluín algún exercicio do caderno de traballo, que non todos souberon resolver, eso que os correxín eu na pizarra, e a primeira pregunta era sobre un tema visto na clase tradicional, e o número de fallos foi tamén bastante elevado, co que non se lle pode botar a culpa a nova metodoloxía senón mais ben a falta de traballo dos rapaces na súa casa.
Resultados da primeira avaliación

A hora de poñer a cualificación da avaliación tiven en conta o ter feito o caderno de traballo, a actitude na clase e o esforzo persoal, polo que algúns dos suspensos "altos" transformáronse en aprobados "baixos", en especial en 4º B, onde a actitude foi mellor, ainda que en 4º A hai alumnos moi brillantes.

VALORACIÓN DOS ALUMNOS
RESULTADOS DA ENQUISA INICIAL
Os alumnos cos que fixen a experiencia son en xeral, alumnos cuns resultados académicos medios, hai alumnos moi brillantes e tamén alumnos moi xustiños; tan só hai dous repetidores. Aproximadamente a metade foron alumnos meus o curso pasado, e moitos deles conseguiron pasar de curso moi xustiños, o que se nota neste ano.
A maioría mostra moi boa disposición para traballar co ordenador e lles parece unha boa ferramenta para aprender; as matemáticas non gustan demasiado pero son bastante valoradas; non teñen demasiadas ganas de aprender, pero non lles molesta demasiado vir o Colexio.
As materias que mais lles gustan son Inglés e  Bioloxía, e as que menos son de "letras", Xeografía e Historia e Lingua Castelá.

Cara os seus ratos de ocio a maioría prefire practicar algún deporte, 43%, ou sair cos amigos ,20%, un 6% gústalle escoitar música e tan só un 3% prefire ler; o 28% restante indica outras actividades. O 54 % pasan mais de 10 horas semanais cos amigos, resultando unha media semanal de 10,5 horas; adican case o mesmo tempo a ver a TV, 8,5 horas de media,  que a estudar, con 9 horas. 
Os rapaces utilizan as novas tecnoloxías, pero dun xeito lúdico, de feito
pasan unhas 7,5 horas semanais diante do ordenador fundamentalmente con redes sociais e mensaxería instantánea ou xogando, como moito sérvelles para facer algún traballo para o cole, cortando e pegando directamente a información, sen cuestionarse a súa veracidade, e dende logo non asocian o ordenador nin a rede como unha ferramenta de traballo cara os seus estudos; esta experiencia cambioulles o chip.
RESULTADOS DA ENQUISA FINAL
Como case todos os items teñen resposta pechada é numérica (do 1 ó 5), o que fixen para resumir os resultados das enquisas foi calcular a media de cada item; se temos en conta que a puntuación mínima é 1 e a máxima 5, podemos establecer que unha puntuación superior o 2,5 supón un "aprobado"  para ese item, e inferior un "suspenso". En cada grupo de preguntas comento as observacións mais salientables, aínda que en xeral non fixeron moitas, 
.
  1. O espacio da aula pareceuche adecuado
  2. O número de alumnos que traballástedes xuntos no teu ordenador foi adecuado 
  3. O teu ordenador funcinou adecuadamente
  4. A visión da pantalla do monitor foi adecuada
  5. Atopácheste cómodo na clase?
  1. O navegador funcionou correctamente
  2. Foi fácil usar o navegador
  3. Foi fácil usar as escenas
  4. Liches as explicacións das páxinas
  5. Entendiches os enunciados das actividades
  6. As escenas víanse ben
  7. Entendiches o que había que facer en cada escena
Os equipos que usamos e a aula "aproban con nota" según a valoración dos alumno; nas observacións indican que na aula de informática fai mais frío que na aula normal, e que os taburetes resultan moi incómodos por non ter respaldo. A valoración do software é tamén positiva, a puntuación mais baixa é nos dous items relativos a entender, xa sexa os enunciados ou os procesos a facer en cada escena. Nas observacións, din que é mais laborioso que co libro de texto ou que a profesora tería que explicar a materia antes de traballar co Descartes.
  1. Realizaches tódalas actividades propostas?
  2. Resolveches as dúbidas que che xurdiron?
  3. Usaches o caderno de traballo para coller apuntes?
  4. Usaches o caderno de traballo para escribir as conclusións das actividades?
O traballo foi sempre en parellas, polo que axudábanse uns os outros. Mais do 80% realizou todas as tarefas propostas e utilizou con regularidade o caderno de traballo, co que todos traballaron mais que na clase tradicional; en xeral a maioría resolveu case todas as dúbidas que se lles presentaron.  En canto o que botaron de menos durante as prácticas un 55% respondeu que as explicacións na pizarra da profesora, porque tiñan que esforzarse mais para comprender os conceptos; pola contra un 27% respondeu que non botou nada de menos. Con respecto o que mais lles gustou as respostas son diversas: "a novidade da experiencia", "o deixar a rutina", "experimentar coas escenas", "o poder traballar eu so" .
  1. Gustouche usar o ordenador?
  2. Tiveches que consultar ó profesor?
  3. Viches ventaxas na aprendizaxe co ordenador?
  4. Viches inconvenientes á aprendizace co ordenador?
  5. Aprendiches os conceptos que traballaches?
  6. É mellor que a clase tradicional?
  7. Traballaches mellor que na clase tradicional?
  8. Gustaríache aprender as matemáticas con Descartes?
  1. Gustaríache usar o ordenador na clase de matemáticas con outros programas?
  2. Gustaríache usar o ordenador noutras clases?
  3. Gustaríache usar Descartes na túa casa para aprender matemáticas?
  4. Gustaríache usar Internet na túa casa para aprender as diferentes materias?
Nestes dous bloques é onde a puntuación resulta mais baixa, sobre todo porque os rapaces sinten que requeriu mais esforzo para eles traballar deste xeito, e que na clase tradicional a profesora xa da os conceptos moi  traballados, eso vese na puntuación dos items 6 e 7. Nas observacións critican "aprendín menos que na clase tradicional", "é moi complicado e estrésame",  "gústame, pero coas explicacións da profe tamén",  "non me parece un bo método",  "non me axudou a aprender"; pero tamén hai observacións positivas: "gústame, pero coas explicacións da profe tamén",  "gústame mais que a clase tradicional", "aprendín moitas cousas".
Conclusión

Os rapaces/as sentíronse moi ilusionados cando comenteilles o proxecto, durante o mes de setembro preguntaban de seguido cando comezábamos na aula de informática, pero logo dun mes as cousas xa non lles parecen tan ben. Para eles o ordenador é sinónimo de xogo, tuenti ou messenger. Descubriron que teñen que traballar mais, xa non é a profe a que explica, senón que eles mesmos deben descubrir os resultados; ademais deben seguir unha orde e escribir no caderno de traballo todas as respostas, polo que non poden desconectar . Sei que algúns preferirían volver a clase tradicional porque o novo método exíselles mais esforzo,  pero en xeral estiveron contentos coa experiencia.
VALORACIÓN DA PROFESORA
Valoración do curso

Cando queres traballar na aula dun xeito diferente a como estas a facer dende hai moitos anos, necesitas un guión para saber que é o que tes que planificar e como facelo. Neste curso atopei as pautas a seguir para poder levar a práctica os coñecementos teóricos aprendidos co curso de Descartes básico, pero o mesmo tempo coa flexibilidade de poder elixir como facelo. Por exemplo, é fundamental o papel do caderno de traballo dos alumnos/as (ou follas de traballo), porque con el os rapaces teñen a obriga de traballar con cada escena e ir practicando cos conceptos que aprenden, dende logo isto é algo que a min non se me tivese ocorrido. É flexible porque puiden elixir que temas vou traballar, se coloco as páxinas Descartes localmente na aula de informática ou as vemos dende internet; se estamos en todas as sesións na aula de informática ou intercalamos sesións tradicionais.
Quero destacar a tranquilidade que da saber que tes un titor e un asesor técnico que poden axudarte en calquera momento, polo que sintes que non estás soa na aventura.
Valoración do traballo na aula

O primeiro é que non se pode improvisar, porque aínda que leves todo planificado as veces non saen as cousas como deberían: as páxinas teñen algún pequeno erro no texto, as escenas fáltalles algún botón. As dificultades que atopan os alumnos/as non son técnicas nin de deseño de páxina, senón dos propios conceptos matemáticos, porque a maioría das dúbidas que me formularon os rapaces foron por non ler os enunciados, non polo manexo das escenas. O comezo da experimentación deilles total autonomía os rapaces, pero a medida que avanzábamos tiven que irlles dirixindo porque eles mesmos así o pedían. A motivación dalgúns diminúe o longo dos días, sobre todo porque tiveron que traballar todo o tempo, non poideron desconectar porque eu estiven pendente de seus monitores xa que pola disposición dos postos de traballo puiden controlar máis que nunha clase convencional. Os alumnos con máis facilidades avanzaron máis rápido, e os outos case igual, pero en xeral e moito máis lento que se utilizamos o método tradicional, tendo en conta que co método normal son eu a que marco o ritmo, e desta forma foron eles os que o marcaron.
Conclusións finais

A experiencia foi moi positiva para min, perdínlle o medo a cambiar a metodoloxía, e os coñecementos adquiridos polos alumnos foron os mesmos que en cursos anteriores, cando empreguei a metodoloxía tradicional, ademais os resultados da avaliación foron lixeiramente mellores que outros anos para estes mesmos contidos. Dou por cumpridos todos os obxectivos marcados o principio da experimentación, agás o de motivar os meus compañeiros de departamento para que usen Descartes, pero seguirei intentándoo.
Seguro que non deixarei esquecido o Descartes, aínda que non será o único método de ensino das matemáticas que empregarei, combinareno con explicacións no encerado ou con presentacións. 
Mª Isabel Hermida Rodíguez  CPI "A Xunqueira" Fene
EDA 2009