Unidad didàctica de programació                Matemàtiques 2n ESO 09-10

T1. Políedres

·        Aquesta unitat didàctica forma part de l’experimentació del programa del Ministeri d’Educació EDA 09   (Descartes a l’aula) a l’IES Consell de Cent de Barcelona.

 

Mes: Octubre de 2009            Professora : Virgínia Vallejo

                                                          

 

Objectius didàctics

 

  1. Distingir els elements d’un políedre i conèixer les relacions que compleixen entre ells.
  2. Investigar simetries i relacions entre els diferents políedres.
  3. Practicar la mesura en cm i mm.
  4. Calcular la superfície de les bases i lateral de prismes i piràmides.
  5. Calcular el volum d’un prisma i aplicar-lo a problemes.
  6. Deduir l’equació del volum d’una piràmide i aplicar-la en problemes.
  7. Fiançar l’hàbit d’anotar la unitat de mesura corresponent en el resultat d’un exercici o problema.

 

Competències bàsiques

 

Ø      Identificar, analitzar, descriure i construir políedres.(O:1,2,

Ø      Utilitzar la terminologia adequada per descriure els cossos.(O:1,7)

Ø      Fer servir instruments, tècniques i fórmules, de manera individual i en grup, per mesurar temps, longituds, angles i àrees  i volums de figures  i cossos geomètrics. (O: 3,4,7)

Ø      Aplicar el raonament deductiu i inductiu en contextos numèrics, alfanumèrics i geomètrics. (O:2)

Ø       Visualitzar i representar objectes geomètrics tridimensionals senzills, actuant amb destresa i creativitat i obtenir-ne les diferents representacions planes. (O :2,3)

Ø      Utilitzar de manera raonada el mètode analític de resolució de problemes per mitjà d’equacions i aplicar algoritmes de resolució d’equacions de primer grau i sistemes d’equacions lineals. (O: 4,5,6)

Ø      Conèixer, valorar i fer servir sistemàticament conductes associades a l’activitat matemàtica, com l’ordre, el contrast, la precisió i la revisió sistemàtica i crítica dels resultats.

 

Criteris d’avaluació

 

  1. Distingeix els tipus de políedres i els seus elements.
  2. Reconeix els seu desenvolupament pla.
  3. Aplica la fórmula en problemes reals  per calcular el seu volum i la seva àrea.

 

 

 

 

Continguts

-         Políedres: Prismes i piràmides

-         Fórmula d’Euler.

-         Volum i àrees de cossos  i políedres regulars

 

 

Descripció d’activitats               I = inicials;  D= desenvolupament ; S = Síntesi;

CA= Criteris avaluació

 

o       Enquesta ( avaluació) inicial  sobre coneixements  previs de l’alumnat de 2n d’ESO de políedres i cossos de revolució. ( KPSI). (I)

o       Enquesta sobre l’ús de l’ordinador  a l’aula. (I)

o       Repàs a l’aula  ordinària de les fórmules de l’àrea dels polígons regulars i sobre unitats de superfície. (I)

o       Repàs oral sobre el concepte de Volum i les seves unitats de mesura. (I) CA 1

o       Activitats del programa Descartes : Políedres (2n d’ESO) (D)CA 1,2

o       Observació directa i real de políedres regulars . (D)

o       Fitxes de treball a l’aula d’informàtica (D) CA

o       Problemes del llibre aplicats a situacions reals de càlcul de volum i àrees dels políedres. (S) CA 3

o       Elaboració  pels alumnes d’una fitxa-resum amb les fórmules d’àrees i volums emprades a Descartes. (S) CA 3

Material i recursos

Ordinador. Web; Descartes.

Calculadora.

Fitxes de treball.

Llibre de text i llibreta.

Organització social

A l’aula d’informàtica treball per parelles. ( dos alumnes per ordinador màxim)

Les fitxes del treball a l’aula d’informàtica seran individuals.

A l’aula ordinària, els exercicis orals seran individuals; els escrits per parelles.

Els problemes es podran resoldre a l’aula ordinària en grups de 3 o 4 alumnes.

Els alumnes avançats en les activitats Descartes ajudaran els alumnes més endarrerits.

Temps

12 sessions de les quals  8 seran a l’aula d’informàtica i 4 a l’aula ordinària.

Atenció a la diversitat

En la formació de parelles de treball a l’aula d’informàtica es s’intervindrà per què els alumnes amb més dificultats no quedin agrupats entre ells.

Els alumnes amb dinàmica de treball més lenta seran ajudats així mateix per la professora.

 

 

 

Avaluació

 

-         Valoració individual de les fitxes de treball (Dossier).

-         Valoració de l’elaboració de l’esquema-resum.

-         Exercici-control de resolució de problemes d’ àrees i volums de políedres aplicats a la vida quotidiana.