Dades personals i Professionals.
Nom i llinatges: |
JUAN GUILLERMO SART CASELLES |
|
|
Titulació: |
LLICENCIAT EN CIÈNCIES MATEMÀTIQUES |
|
|
Cos: |
PROFESSORS D`ENSENYAMENT SECUNDARI |
|
|
Centre Destinació: |
IES SA COLOMINA (EIVISSA) ILLES BALEARS |
|
Grup on s'ha realitzat l'experimentació.
Nivell:
|
ESO
|
|
|
Curs:
|
1r F
|
|
|
Nombre Alumnes:
|
16
|
El grup en el qual he fet lexperimentació
didàctica és el grup de 1r d'ESO F amb 23 alumnes,
dels quals 7 són de compensatòria i surten les tres
hores de classe a la setmana, i per tant únicament tinc
16 alumnes amb relació directa (A l'enquesta inicial n'hi
ha 18 perquè després de fer-la, el Departament d'Orientació
va considerar que dos alumnes més deurien passar a compensatòria
per no poder seguir les classes amb normalitat). Dins d'aquests
16 alumnes hi ha un amb distròfia muscular, que en un principi
semblava que no podria assistir a classe amb normalitat, però
per sort des de meitat doctubre assisteix a classe amb tota
regularitat (el problema en un principi era per disponibilitat
horària dun transport adaptat) i altre amb TDAH per
aquest motiu entra 1 hora de classe a la setmana una professora
del Departament d'Orientació per recolzar aquests alumnes.
|
|
Objectius de lexperimentació.
1. Detectar les dificultats, de qualsevol
tipus, que sorgeixen al utilitzar lordinador com a mitjà
de aprenentatge amb Descartes, de forma continuada.
2. Analitzar lactitud dels alumnes davant duna nova
forma daprenentatge i diagnosticar els seus efectes.
3. Comprovar leficiència dels materials de Descartes
per a assolir els objectius previstos en la planificació
de lexperimentació.
4. Motivar els alumnes
5. Aprendre a aprendre
6. Pensar, raonar i argumentar.
7. Usar les noves tecnologies
8. Tenir una actitud positiva enfront de les matemàtiques
9. Atendre els alumnes duna manera més personalitzada
10. Treballar en equip (tant alumnat com professorat)
11. Atendre la diversitat
12. Fomentar lautonomia dels alumnes en laprenentatge
13. Augmentar el rendiment acadèmic
14. Fomentar lús de les TIC entre el professorat
|
|
Continguts matemàtics estudiats.
1er ESO
|
Condicions de l'aula d'ordinadors
i forma d'ús.
De les tres sessions setmanals de docència
directa amb el grup, he dedicat dos sessions en laula ordinària
recolzat amb un ordinador portàtil i projector. La tercera
sessió la he desenvolupat en laula dinformàtica. |
El ordinador portàtil que he utilitzat
en l'aula ordinària és:
HP / Intel (R) Celeron (R) M CPU
580 1,83 Ghz, 1,00 GB de RAM.
Sistema Operatiu Windows XP Professional.
Connectat a Internet mitjançant ADSL del centre.
Els ordinadors de les aules d'informàtica
utilitzats són:
INVES / Intel (R) D CPU 2,80 Ghz, 1,00 GB de RAM.
Sistema Operatiu Windows XP Professional.
Connectats a Internet mitjançant ADSL del centre
Per dur a terme totes les activitats s´ha
creat una unitat de xarxa anomenada DESCARTES on teníem tot
el material que necessitavem per dur a terme lexperimentació.
També es va crear un usuari amb contrasenya per poder accedir
des de qualsevol ordinador del Centre.
Pel que a laula dordinadors que he utilitzat lhe
preparat conjuntament amb el meu company de Departament en Rubén
que també participa en
lexperimentació, hem instal·lat (actualitzat)
el Java, el Flash i el Descarteweb2.0.
Altra cosa que he fet per tal de facilitar lestudi als alumnes,
es passar-los tot el material que hem utilitzat en els seus Pen
Drives i així podien repassar tot lestudiat en classe
a casa al seu ritme. També els he passat el Java, el Flash
i el Descarteweb2.0 i els vaig mostrar com fer la instal·lació
de tot en els seus ordinadors.
L'aula d'informàtica consta de 15 ordinadors
i el del professor, però sempre passa que hi algún
que falla, normalment funcionaven uns 13 la qual cosa implicava
que cada vegada que feiem servir l'aula la gran majoria treballaven
individualment i dos o tres parelles depenent del dia.
|
|
|
El dia de la prova inicial de Potències hi havia
14 alumnes a l'aula i els resultats del seu buidatge son els següents:
Pregunta
|
Errors |
Sense contestar |
1 |
7
|
0
|
2 |
2
|
0
|
3 |
3
|
0
|
4 |
8
|
0
|
5 |
4
|
1
|
6 |
8
|
1
|
7 |
5
|
1
|
8 |
9
|
2
|
9 |
10
|
3
|
Comparant amb l'altre curs de primer (1r C) que no està
fent l'experimentació, els resultats de les proves finals són
els següents:
Potències
i arrels |
1r C |
1r F |
Nombre d'alumnes |
23
|
16
|
Mitjana |
5,64 punts
|
5,775 punts
|
Desviació típica |
1,181 punts
|
1,549 punts
|
Recorregut |
4,16 punts
|
6 punts
|
El dia de la prova inicial de Múltiples i Divisors
hi havia 13 alumnes a l'aula i els resultats del seu buidatge son els
següents:
Pregunta
|
Errors |
Sense contestar |
1 |
2
|
0
|
2 |
6
|
0
|
3 |
6
|
0
|
4 |
4
|
0
|
5 |
2
|
0
|
6 |
2
|
0
|
7 |
6
|
1
|
8 |
10
|
1
|
Comparant amb l'altre curs de primer (1r C) que no està
fent l'experimentació, els resultats de les proves finals són
els següents:
Múltiples
i divisors |
1r C |
1r F |
Nombre d'alumnes |
23
|
16
|
Mitjana |
5,71 punts
|
6,375 punts
|
Desviació típica |
2,20 punts
|
2,08 punts
|
Recorregut |
8,25 punts
|
6,6 punts
|
|
Valoració personal del professor, indicant
en cada cas els aspectes positius i negatius.
Pel que fa a l'alumnat crec que sí s'han
aconseguit els objectius plantejats. Evidentment, l'ordinador
és una eina molt atractiva pels alumnes i ha augmentat
notablement la motivació del grup per l'assignatura de
matemàtiques. Encara que no s'hagi aconseguit que tots
els alumnes aprovin les matemàtiques, sí que ha
ajudat a entendre millor certs conceptes, que se'ls aprenguin
a base de repetir les escenes, que els alumnes desmotivats intenten
almenys un poc apropar-se a l'assignatura. Una adequada planificació
i disponibilitat de recursos plantejats amb i per mitjà
de les TIC pot contribuir substancialment en la millora del procés
educatiu i en la millora dels resultats.
El grau de satisfacció amb l'experiència és
molt elevat tant per mi com pels alumnes com es pot comprovar
en els resultats de l'enquesta final.
Els aspectes positius de l'experimentació
han estat els següents:
- Els alumnes han recolzat més els seus coneixements
i sobre tot al seu ritme i amb més llibertat del normal,
ja que han pogut practicar en casa fent ús de l'ordinador
personal, cosa que ha agradat tant als alumnes com als pares
que han vist el que feien els seus fills com a novetat.
- Es pot atendre millor la diversitat, ja que cadascú
treballa al seu ritme d'aprenentatge.
- Aquest material et serveix per proper anys amb uns petits
canvis.
- La classe es fa més participativa sobretot quan utilitzes
el portàtil en l'aula ja que tothom vol sortir a realitzar
les activitats.
Pel que fa als aspectes negatius:
- La quantitat d'hores a dedicar per preparar el material
encara que sigui fent petites modificacions.
- El temps dedicat a la preparació de l'aula d'informàtica
instal·lant el programari necessari.
|
|