EDA 2008

Experimentación Didáctica en el Aula

INFORME FINAL 

Nom i cognoms: Concepció Sanchis Sanz

Centre educatiu: IES Eugeni D'Ors de Badalona.

Grup en què s'ha dut a terme l'experimentació: 4t d'ESO A. Al nostre Institut, és el grup destinat als alumnes que es preveu que no seguiran estudis de Batxillerat i, en acabar l'ensenyament obligatori o bé s'incorporaran al món laboral o bé completaran la seva escolarització amb un cicle formatiu de grau mitjà. Està format per 14 alumnes, 13 d'ells immigrants, entre els quals 3 nouvinguts. És un grup que, en general, no està interessat en els estudis.

Objectius de l'experimentació:
  • Afavorir una actitud positiva dels alumnes envers les Matemàtiques.
  • Aconseguir una implicació més gran de l'alumnat en el seu procés d'aprenentatge.
  • Augmentar el nivell d'autoestima dels alumnes.
  • Contribuir a què els alumnes valorin les TIC com un medi d'adquisició de coneixements.
  • Contribuir a l'adquisició d'un bon nivell de comprensió lectora.
  • Incrementar l'autonomia dels alumnes en el seu procés d'aprenentatge.
Continguts matemàtics estudiats:
  • Funcions polinòmiques de primer i segon grau.
  • Introducció a la funció exponencial.
Condicions de l'aula d'ordinadors i forma d'ús:

Hem tingut una aula d'informàtica a la nostra disposició, amb ordinadors que tenen bones prestacions de velocitat i memòria. D'altra banda, a l'aula hi ha 16 ordinadors, per tant disposem d'"ordinadors suplents" en cas necessari.
Hi ha connexió ADSL de 3 Mb, tot i que les activitats estaran allotjades al moodle de l'Institut.
Els ordinadors estan col.locats en quatre files, i hi ha prou espai perquè els alumnes puguin posar la seva llibreta i treballar còmodament.

Recursos auxiliars:
  • Canó projector.
  • Pissarra tradicional.
El canó ha estat molt útil per explicar als alumnes en què consistiria la tasca de cada sessió, i també per a aclariments puntuals. S'ha fet servir totes les sessions.

Unitat didàctica Descartes:

S'ha treballat amb la  unitat  Funcions usuals, elaborada per mi, adaptant les unitats Funciones polinómicas i les activitats Test de funciones i Para representar funciones, de Consolación Ruiz Gil.

Desenvolupament de l'experimentació:

Vàrem fer la primera sessió, de presentació de l'experiència, a l'aula del grup. En aquesta sessió, els vaig comentar les característiques del projecte, de quina manera afectava a la forma de treballar a classe, què s'esperava aconseguir i la importància de la participació de l'alumnat, fent les tasques encomenades i també donant la seva opinió i fent suggeriments de cara a millorar els resultats. Els vaig lliurar un full en què es comentaven aquests aspectes i també una graella amb el calendari de sessions i activitats. En aquesta sessió també van omplir l'enquesta inicial.
Durant l'experimentació, vaig portar un diari de classe. Passo a comentar-ne el més destacat:
  • La primera sessió va ser una autèntica "prova de foc". Malgrat la meva exposició  inicial de les activitats del dia fent servir el projector i malgrat insistir en la importància de "llegir abans de fer", no me'n varen fer cas i, quan van haver de treballar ells, reclamaven que els anés explicant l'exercici  un per  un: en realitat, manifestaven la seva resistència  a  una manera  nova de treballar  que demana un esforç per  part de l'alumne.
  • Durant les tres sessions següents, es va anar definint la situació: d'una banda, la major part del grup anava entenent com s'havia de treballar i fins i tot hi havia alguns alumnes que n'estaven contents i feien comentaris positius, però de l'altra es pot dir que els resistents (2) es radicalitzaven i passaven de tot. Això va provocar algun que altre problema de disciplina.
  • A la cinquena sessió no vàrem anar a l'aula d'informàtica, sinó que vam fer una posada en comú a l'aula del grup, incidint més en la manera de treballar que en els continguts que no vaig voler treballar a l'aula "normal" pel que això hauria tingut de retrocés). Aquesta posada en comú és imprescindible i va tenir resultats positius: quedàrem que fragmentaríem les tasques i les explicacions.
  • A partir d'aquí, les sessions es van desenvolupar amb una qualitat acceptable: el més positiu va ser que ja s'havien acostumat a treballar tota l'hora. Amb tot, no eren del tot autònoms, però va ser gratificant observar que alumnes que abans passaven de tot, es dedicaven a fer les activitats. També, que comentaven més els exercicis entre ells i s'ajudaven.
  • Vàrem tenir algun problema tècnic aïllat, que vàrem poder salvar amb els "ordinadors suplents".
  • La planificació inicial es va veure modificada per alguns imprevistos però es va poder acabar la fase d'experimentació dins del segon trimestre i es van treballar tots els continguts previstos.
Dades sobre l'avaluació:
  • Enquesta inicial: Em vaig fixar sobretot en les preguntes sobre quina assignatura els agradava més, quina era la més valorada i si consideraven que es podien aprendre matemàtiques amb l'ordinador. Tot i que majoritàriament valoren les matemàtiques com a molt importants, només 1 alumne diu que aquesta és l'assignatura que més li agrada, i pel que fa a la possibilitat d'aprendre matemàtiques amb ordinador responen que "de vegades". També valoren com a important la informàtica (en aquest cas i com a assignatura, en són més partidaris) i, pel que fa a l'ús de l'ordinador, l'empren per xatejar i jugar, a més de per comunicar-se amb el correu. Un 60% tenen ordinador a casa, encara que no tots tenen connexió a Internet.
  • Enquesta final: Dels seus resultats es desprèn que valoren positivament l'experiència i els agradaria repetir-la, tot i que hi ha un alumne que la troba negativa. Majoritàriament, diuen que han treballat i après millor que a la classe tradicional. També majoritàriament, valoren Descartes entre 3 i 5.
  • Proves inicial i final: Si es compten aprovats i suspesos, no hi ha diferències significatives. En canvi, sí que es constata que les qualificacions individuals milloren: això podria voler dir que, allò que aprenen, ho aprenen millor. 
Valoració personal: Globalment, valoro l'experiència com a positiva i crec que millora l'aprenentatge dels alumnes. Quant a la consecució dels objectius, s'han abastat els de la unitat didàctica i crec que s'ha millorat l'actitud envers l'assignatura. El que ha quedat més coix és l'assoliment d'autonomia en el procés d'aprenentatge: s'ha avançat alguna cosa, però encara queda.

Comentaris: He sortit amb la convicció reforçada que els materials de Descartes són una eina útil. Per tant, penso seguir-los fent servir en el futur. Després d'aquesta experiència, però, considero que el millor moment per introduir aquests canvis metodològics és en els primers cursos d'una etapa (ESO o Batxillerat) i, en tot cas, a començament de curs, quan els alumnes poden ser més receptius a una nova metodologia.