Contingut

Nom del professor

Centre educatiu

Grup d'experimentació

Objectius

Continguts

Aula d'ordinadors

Desenvolupament

Valoració

EDA 2008 A LA SES DOSRIUS

Manel Marin Torrent

Nom i comgom del professor

Manel Marín Torrent

 

Centre Educatiu

SES DOSRIUS

 

Grup d'experimentació

El grup amb el que s'ha desenvolupat l'EDA 2008 a la SES de Dosrius ha estat el grup de 4t d'ESO que tenim i que esta format per 15 alumnes.

Les característiques d'aquest grup són una mica peculiars, ja que els alumnes a ara fan 4t no començar 1r d'ESO al centre degut a que és de nova creació. Això vol dir que aquest alumnes de 4t procedeixen de diversos centres. Ja us imagineu que ha passat no? Que la resta de centres del voltant, als alumnes que els hi donaven problemes els oferien la sortida d'anar a estudiar a la SES de Dosrius on serien pocs i estarien molt ben atesos.

Doncs d'aquesta forma, el grup de 4t de la nostra SES li costa molt mantenir la disciplina, té un nivell pèssim en la majoria de matèries i molt pocs hàbits de treball. En definitiva, és el que en altres centre es coneix com a grup alfa.

Tot plegat fa que en el cas de les matemàtiques se'ls hi hagi de mostrar uns continguts molt mastegats i a més són alumnes en general molt poc actius i sense cap cultura de l'esforç. Segurament aquestes característiques tirarien enrrera a qualsevol, amb un projecte com l'EDA que on la base és la proactivitat dels alumnes. Però hi havia dos fets claus que em van fer decidir per aquest grup

Objectius de l'experimentació

El fet de portar a terme el projecte d'experimentació EDA en aquest centre per aquest tipus d'alumnes tenia els següents objectius.

 

Continguts estudiats

Per la tipologia d'alumnes amb els que s'ha plantejat l'experimentació es va decidir treballar amb unitats de l'EDAD, ja que vaig considerar que són uns continguts més adaptas per la diviersitat per sota que formen el grup d'experimentació. Les unitats tractades han estat:

A més, en Juan Madrigal ens va facilitar la versió beta de l'EDAD en català i els alumnes han pogut decidir treballar en català o castellà.

Així mateix i per petició dels alumnes s'ha treballat la unitat de probabilitat del descartes.

 

Aula d'informàtica: disponibilitat i altres recursos

En un centre com el nostre la disponibilitat de l'aula d'informàtica de manera tan intensa com requeria l'experimentació podria ser una gran odissea, ja que només en disposem d’una sala gran  amb 13 pc’s (fer servir la sala petita era inviable ja que només disposa de 4 pc’s).

Però en aquest cas si vaig rebre un gran suport per part de la direcció, de forma que es va organitzar de manera que almenys dues de les tres classes setmanals l’aula estaria a la nostra disposició i el dia que no en tinguéssim disponibilitat sempre en podríem fer ús d’un portàtil amb projector i connexió a Internet.

A les dues primeres sessions els ordinardors no estaven connectats a Internet per evitar les "tentacions" dels alumnes de connectar-se on no debien. Per això, es va fer una instal·lació en local tant del Descartes com del EDAD. A la resta de sessións si es va permetre l'accés a Internet perquè les alumnes habien de fer les entregues de les pràctiques al moodle del centre.

Els ordinardors a l'aula d'informàtica estan distribuits en forma de U, de tal forma que totes les pantalles són visibles per una persona situada al centre.

A més hi ha un ordinador connectar al projector que també es visible desde tots els ordinardors de l'aula. L'esquema de la distribució és le següent.

aula

Desenvolupament de l'experimentació

Les sessions d'experimentació van començar a la classe ordinària el 6 de febrer a l'aula ordinària amb la presentació de l'experimentació en projector. En aquesta sessió es van mostrar els quatre elements bàsics amb els que s'havien de moure. Les unitats de l'EDAD, el moodle del centre, les enquestes i les pràctiques. La forma de funcionar seria de la següent forma

- Els alumnes estarien als ordinadors agrupats per parelles i haurien de fer al seu ritme les unitats EDAD pactades (les tres explicades anteriorment).

- Un cop feta la unitat, en un word o copiant i enganxant realitzarien les pràctiques "para entregar al tutor" que hi ha en cada unitat. Per això primer s'havien d'enviar la practica al seu mail i d'aquest composar un arxiu amb les respostes que penjarien al moodle del centre.

-Al final de cada unitat faran una proba escrita que farà mitja amb els exercicis que entreguin per tenir la nota de la unitat.

-Abans de començar les sessions haurien d'emplenar les enquestes inicials proposades per l'EDA.

-En acabar tota l'experimentació haurien de realitzar una enquesta final de recopilació de resultats i sensacions.

A continuació passo a descriure a grans trets el desenvolupament de les sessions.

Setmana 1:(9, 10 i 13 de febrer) Les dues primeres sessions es desenvolupen a l'aula d'ordinadors i tot i que els dic que si algun es pot posar sol ho pot fer, tots s'agrupen per parelles excepte un. La primera sensació és desoladora, els alumnes diuen que no entente res i no volen treballar així.

Aleshores proposo que si treballen bé i fan l'esforç d'estar concentrats a l'aula aprobaran amb un cinc la unitat, però el que no fes aquest esforç la nota dependria només de l'examen escrit. Al acceptar aquesta proposta, comencen a preguntar al professor perquè tothom vol tenir bé les pràctiques i sembla que els alumnes entre en el joc.

A la darrera sessió de la setmana amb el projector a classe repasen els contiguts als que han arribat tots i es fan uns apunts i exercicis a la llibreta.

Setmana 2:(16, 17 i 20 de febrer) A les sessions a l'aula d'ordinador és veu que hi ha grups que avancen massa ràpid i altres que sempre estan al mateix punt. A aquests últims els dono una mica d'ajuda perquè avancin.

Apareix algun problema amb les connexions a Internet quan ajudo als grups, però en qualsevol cas no és res escondalòs, ja que els alumnes saben que de la seva concentració depen la nota.

La la sessió a l'aula amb el projector no hi ha cap incidència destacable llevat de confirmar els problemes cognitius i de concentració que tenen habitualment.

Setmana 3:(24 i 27 de febrer) Comencen ha haver problmes d'absències i en falten 4 alumnes. A l'aula d'ordinadors no hi ha cap problema destable i les pràctiques comencen a arribar al moodle del centre, molt ben resoltes.

El darrer dia es fa la petita proba escrita amb resultats pèssims. Només dues persones superen el cinc. A la següent setmana els alumnes em confirmen la meva sospita. Com que amb les pràctiques al moodle saben que aproven no cal estudiar. Jo els recordo que això no és més que una part de la nota del trimetre i que hi ha alumnes que amb un cinc pelat no els serveix de res.

Setmana 4:(2, 3 i 4 de març) Els alumnes ja ho tenen per la mà el mètode de funcionament i no hi ha cap incidència destacable en l'inici de la unitat funcions polinòmiques. Hi ha tres abscències.

Setmana 5:(9, 10 i 13 de març) Cap incidència remarcable, només l'abscència el dilluns d'un alumnes.

Setmana 6:(16, 17 i 20 de març) Aquesta setmana cal entregar les pràctiques de la unitat funcions polinòmiques i la proba escrita. Els resultat són similars les pràctiques força ben contestades però l'exàmen escrit té uns resultat pèssims. Cinc persones per sobre del 5.

Setmana 6:(23, 24 i 27 de març) Aquesta setmana han de realitzar la darrera unitat de funcions exponencials i logaritmiques i fer la petita prova escrita. No hi ha cap inicidència destacable a exepció que a la prova escrita no assisteixen sis alumnes.

A més, com el dia 27 la prova es molt curta fem una xerrada tots entre tots, per veure que ens ha semblat l'EDA i els alumnes em segueixen manifestant que tenen la sensació de no haver après el mateix que en la classe convèncional i que sovint se sentien perduts, però que els compensava estar fer la feina a l'ordinador perquè aprovaven segur. Aleshores i davant la propera visitat d'en Jorge Sánchez al centre els proposo fer una altra unitat. Però aquest cop fent a l'aula d'informàtica allò que jo ja els he explicat a classe.

Setmana 6:(30, 31 de març i 3 d'abril) El 30 comencem probabilitat amb l'abscència de 6 alumnes. Fem una petita introducció dels conceptes bàsics de probabilitat i passo al explicar les escenes que a l'endemà hauran de treballar a l'aula. El dia 31 amb la visita del Jorge només hi ha 6 alumnes treballant les escenes i no mostren cap dificultat.

El tres d'abril fem jocs de lògica ja que és el darrer dia abans de les vacances.

Setmana 7:(14 i 17 d'abril) S'acaba la unitat Descates sense incidències. I l'enquesta final es deixa per realitzar-la el dilluns 20.

Valoració personal

Particularment i com a professor molt interessant en l'aplicació de les noves tecnologies en l'aprenentatge he trobat que ha estat uns experiència força satisfactòria pels següents motius:

En contrapartida he trobat algun aspecte que caldria millorar.

Tot i això el grau de satisfacció en l'experimentació ha estat molt elevat i segurament gràcies a aquesta, faré més ús de tot el material que està disponible a la web Descartes.