Nom i cognoms del professor:
IES Vilatzara - Vilassar de Mar
Grup en què s'ha dut a terme l'experimentació:
El grup escollit per a l'experimentació és el grup de segon d'ESO. És
un grup que a principi de curs era molt mogut i que poc a poc s'ha anat
calmant. S'ha de dir, que de les tres hores setmanals que tenen de
matemàtiques n'hi ha dues en que, per qüestions horàries, poden estar
més esbarats.
És un grup de 22 alumnes. N'hi ha tres que tenen dictàmen de l'EAP i
una que és absentista amb la que no es pot comptar per a fer feines en
grup perquè només ha vingut a classe la primera setmana de curs. A part
d'això, com és habitual, hi ha diferents nivells d'aprenentatge entre
els alumnes.
Aquesta diversitat a classe, trobo interessant aprendre a tractar-la
usant l'aula d'informàtica amb el programa Descartes, per a que cadascú
pugui treballar segons les seves necessitats.
Objectius de l'experiència:
És un fet evident que els instituts s'estan equipant amb noves
tecnologies (més ordinadors, projectors, pissarres digitals, etc.),
malgrat que en molts casos, aquest procés no és tan ràpid com uns
quants voldríem. Seria, doncs, absurd per part del professorat no
formar-se per a poder fer un bon ús didàctic de totes aquestes eines.
També hem de buscar alternatives per a tractar la diversitat que ens
podem trobar en un mateix grup classe. Les TIC, més concretament el
treball individual o en petit grup a les aules d'informàtica, pot ser
un bon recurs. S'ha d'acostumar als alumnes a fer un ús responsable de
les noves tecnologies perquè s'adaptin a treballar-hi i les vegin com
un material més que ajuda a fomentar el seu aprenentatge.
És la nostra feina, dels professors, trobar l'equilibri en la
utilització de tots els recursos que tenim per aconseguir motivar als
alumnes, millorar-ne els resultats acadèmics i descobrir maneres més
eficaces d'explicar unitats didàctiques. Tot i que serà complicat que
tot el professorat comparteixi el nostre punt de vista i encara més que
ens posem d'acord en una metodologia a les aules, no hem de perdre de
vista que el nostre objectiu ha de ser millorar el servei educatiu que
donem als nostre alumnes.
Continguts matemàtics estudiats:
Al llarg d'aquest projecte d'experimentació a l'aula, s'han treballat
amb
els alumnes de segon d'ESO dues unitats didàctiques: Estadística
i Espai i forma.
La primera d'elles, és una introducció a l'anàlisi de dades. Tracta,
principalment, la lectura i comprensió de diferents tipus gràfiques. En
totes les unitats al llarg del curs, l'objectiu és que els alumnes
puguin treure les seves pròpies conclusions per a fomentar-ne l'esperit
crític, en aquest cas, de la informació extreta de les gràfiques.
En la unitat Espai i forma es treballa el concepte de
semblança. S'introdueix la semblança de figures que es concreta a la
semblaça de triangles amb el teorema de Thales.
Condicions de l'aula d'ordinadors i forma d'ús:
Disponibilitat de l'aula:
L'equip directiu m'ha assignat una de les aules d'informàtica per totes
les hores en que tenia classe amb el grup de segon d'ESO a partir del
segon quadrimestre, el 16 de febrer, ja que llavors hi havia
assignatures que modificaven els seus horaris. Per tant, les dues
primeres setmanes de febrer he hagut de fer les reserves per la
intranet del centre i he pogut disposar d'aula d'informàtica en dues de
les tres hores setmanals i l'altra hem fet classe a la seva aula
habitual que té projector i pantalla.
Característiques del ordinadors:
L'aula d'informàtica disposa de 13 ordinadors per als alumnes i un per
al professor. Normalment funcionen tots els ordinadors i els
coordinadors d'informàtica s'encarreguen d'anar-los actualitzant
periòdicament.
Els únics problemes que he tingut alguna vegada és quan tots els
ordinadors estan intentant accedir al mateix moment al moodle, que és
on els acostumo a enllaçar la feina, que llavors n'hi ha que triguen
massa o donen error, però a mesura que tots van entrant i posant-se a
treballar, els problemes desapareixen.
Agrupament dels alumnes a l'aula:
L'agrupament serà en parelles tret d'alguns alumnes que treballaran
individualment i així em serà més fàcil atendre la diversitat que hi ha
en aquest grup.
En total, hi haurà 9 grups de dos i 3 alumnes treballant individualment
(fent els comptes sobre 21 alumnes, sense l'alumna absentista). Això fa
un total de 12 ordinadors, el que ens donarà un marge per imprevistos:
si n'hi ha algun que falla, si en algun moment m'interessa que algun
alumne més treballi individualment, etc.
Els ordinadors estan col·locats en forma d'U en la part dreta de
l'aula. En la paret que queda (a l'esquerra de l'aula) hi ha una
pissarra blanca. Al costat de la pissarra i ha una taula amb un
ordinador per al professor. Tot això es veurà millor amb l'esquema
següent:
Connectivitat a la Xarxa Internet:
El centre disposa d'ADSL.
Hi ha la intranet que el professorat utilitza per les reserves d'aules,
les incidències de les guàrdies, etc... però no està en cap servidor
del centre. És a fora. De totes maneres, al centre hi ha un servidor
que permet als alumnes desar fitxers en un espai propi.
Tot i així, he continuat potenciant l'ús del moodle, fent-hi els
enllaços pertinents.
Altres mitjans didàctics de l'aula d'informàtica:
Les aules d'informàtica del centre disposen també d'un projector i de
la pantalla corresponent. El projector està penjat al sostre de l'aula
i està connectat a l'ordinador del professor; la pantalla està sobre la
pissarra enrotllada de manera que quan es vol fer servir es desenrotlla
i quan s'ha acabat, es torna a guardar i, si es vol, es pot seguir
l'explicació amb la pissarra blanca.
Per a poder combinar les classes amb ordinador i les explicacions del
professor, es disposa també, de cadires que tenen taula incorporada
situades a l'espai que queda al mig de l'aula, a part de les cadires
corresponents per a treballar amb els ordinadors.
Unitat didàctica Descartes:
Els materials usats en l'experimentació han estat elaborats, en gran
part, per l'autor de l'experiència si bé també hi ha algunes
traduccions d'activitats amb Descartes creades per altres autors, els
noms dels quals apareixen en les activitats esmentades.
Els alumnes han pogut accedir a les activitats a partir de la web: http://phobos.xtec.cat/rgarc253/web-eda2008/index_alumnes.html
.
Els arxius corresponents, són els que es van enviar a la tutora del
curs en la pràctica 3: Carpeta_principal.zip
A part dels ordinadors, al llarg de l'experimentació s'han utilitzat
els següents recursos:
- Projector i pantalla: a la mateixa aula d'informàtica ha
servit
per indicar aspectes de les pràctiques que estaven poc clars pels
alumnes, així com per indicar prèviament als alumnes la feina que
havien de fer en cada sessió. També els alumnes el van fer servir en la
seva presentació de treballs.
- Pissarra blanca: a la mateixa aula d'informàtica ha
servit per a corregir activitats i com a suport per a diferents
explicacions de les activitats.
- Dossier de matemàtiques creat pel departament de l'institut:
alguna de les activitats s'han extret del dossier (apareixen en l'índex
de les unitats).
Descripció del desenvolupament de l'experiència:
Amb les observacions en les diferents sessions d'aquest projecte a
l'aula, s'ha elaborat un \diari d'incidències:
- Sessió 1 (02.02.09): Han faltat 3 alumnes (sense
comptar l'alumna absentista). Aquesta primera sessió ha sigut bastant
caòtica. Primer de tot, he assignat els grups de treball i els
ordinadors que els tocava a cada grup. Quan els han encès, n'hi havia
un
que no funcionava i he col·locat a l'alumne en un altre grup
provisionalment. Després, abans de començar amb la primera activitat de
la unitat, els he fet anar al moodle perquè fessin l'enquesta incial i
me l'enviessin per quan l'han comenat a omplir s'han adonat que les
caselles no els permetien entrar el format que deia l'enunciat. Com que
no he aconseguit arreglar l'error de l'enquesta i ja havia passat
gairebé la meitat de la sessió he dit als alumnes que ja els passaria
l'enquesta per escrit en una altra sessió i han començat a fer la
primera
activitat del tema d'Estadística. Els ha costat entendre el
funcionament
dels applets més del que havia previst i, a més, no tots els ordinadors
els han obert correctament. Finalment, els he dit que a casa acabessin
de fer les activitats de continguts previs.
- Sessió 2 (03.02.09): Ha faltat una alumna (sense
comptar a l'alumna absentista). En aquesta sessió no disposàvem d'aula
d'informàtica i la hem dedicat al segon punt de la unitat: la comprensi
de gràfiques. Després de comentar quatre aspectes a millorar en el
treball a l'aula d'informàtica, hem llegit la introducció del dossier
al
tema d'Estadística i l'hem comentat. La referència històrica de la
introducció ha captat l'interès de pràcticament tots els alumnes i a
partir d'aquí, han fet forces aportacions amb comentaris interessants
en
les activitats. Hem comentat una gràfica sobre el consum de l'aigua i
han sigut capaços de treure conclusions com la ineficàcia del regadiu
en
l'agricultura i l'ús inadequat de les indústries. Per l'endemà han de
fer
el comentari d'unes gràfiques dels accidents de moto.
- Sessió 3 (04.02.09): Han faltat 2 alumnes. Primer de
tot, els alumnes s'han assegut a les cadires del centre de l'aula per
comentar la feina feta a casa. Han llegit 3 comentaris i els hem
completat entre tots. Després els he comentat que en la sessió d'avui
començarien a preparar un treball i he canviat un dels grups que havia
format perquè les alumnes ha resultat que no s'avenien gens i no hi
havia manera que treballessin plegades. Quan han anat als ordinadors a
llegir la feina des de la web, un cop han triat el tema del seu
treball, no han tingut en compte la importància de l'enquesta i de
seguida s'han aixecat a preguntar als seus companys la pregunta
principal del seu estudi. Estaven tan engrescats preguntant que han
servit a pocs alumnes els meus comentaris sobre les mínimes preguntes a
fer en l'enquesta. S'haurà de treballar millor aquest punt al començar
la
pròxima sessió.
- Sessió 4 (09.02.09) Avui no ha faltat ningú. Al
principi
de la classe, els he passat l'enquesta inicial que com que no sabia com
arreglar l'error d'entrada de les dades les he imprès i hauré de passar
els resultats a mà. Després, hem parlat de la organització del treball:
les enquestes, la presentació, la importància d'aprofitar el temps i
les
eines de classe. Hem quedat que les presentacions les faran el dilluns
que ve, uns cinc minuts per grup, utilitzant una presentació de
diapositives. Només un grup ha fet cas del meu consell de la setmana
passada i ha portat les enquestes fotocopiades i les ha entregat als
companys perquè les omplissin. Els altres grups s'han tornat a aixecar
per fer les seves preguntes i han perdut considerablement el temps. Els
fulls de càlcul que han començat a crear durant la classe d'avui els
han
guardat en el servidor del centre i un grup s'ho ha enviat per correu
electrònic sota la meva supervisió.
- Sessió 5 (10.02.09) Ha faltat un alumne. Com que avui
no disposàvem d'aula d'informàtica, hem aprofitat per acabar de
treballar
la comprensió de gràfiques amb una activitat del dossier de
matemàtiques.
Sembla que ha quedat molt clara la diferència d'una mera descripció de
les dades que es poden llegir de la gràfica a una descripció que també
inclogui unes conclusions i en certs casos una opinió personal. Els
alumnes han estat força participatius i alguns d'ells cada cop redacten
millor.
- Sessió 6 (11.02.09) Han faltat 2 alumnes. Primer de
tot hem corregit la feina que havia posat perquè fessin a casa,
asseguts
a les cadires centrals de l'aula d'informàtica. Es tractava que
llegissin un cas d'unes respostes d'una enquesta i que diguessin què en
pensaven de la validesa d'aquesta. Ha tingut més èxit del que em
pensava
aquesta activitat i molts han volgut llegir el seu comentari i aportar
coses noves en els comentaris dels companys, ha estat molt gratificant.
Després, han començat l'activitat que estava planificada per aquesta
sessió: estadística descriptiva. Al principi no sabien què fer per a
poc a
poc han comenat a treballar correctament, utilitzant els applets i
anotant els exercicis al seu quadern. Un grup m'ha fet notar que en els
applets falta mostrar una variable per la pantalla ja que diu que
simula 20 tirades de dau i noms surten 19 nombres. Els últims 5 minuts
han tornat a seure a les cadires del centre de l'aula per fer una
posada en comú dels resultats obtinguts.
- Sessió 7 (16.02.09) Han faltat dos alumnes. Aquesta
setmana és la primera que tenim assignada, de manera preferent l'aula
d'informàtica 2, així que encara que alguna sessió no s'hagi de fer amb
els ordinadors, farem classe en aquesta aula igualment.
Avui els
alumnes han començat a exposar els treballs que van iniciar en la
sessió
3. Només dos grups han portat la presentació a punt per hem tingut el
temps just per a que les exposessin i entre tot el grup fssim les
aportacions adients de cada treball (coses que faltaven, coses que no
han quedat clares, etc.). Han portat el treball guardat en un llapis de
memòria per els ordinadors han resultat ser més antics que els de
l'altra
aula on treballàvem i al principi no els reconeixia. Després de
diferents
intents, hem pogut accedir als arxius i han pogut exposar els treballs
però amb tot plegat ja havíem perdut una estona de classe i la resta
del
grup s'ha esverat fora. He demanat als alumnes que m'entreguessin un
full amb la nota que posarien als seus companys tant pel contingut del
treball que han presentat com per la claredat de l'exposició.
En vista
de les dificultats dels altres grups per a fer les presentacions amb
diapositives, hem donat de marge fins dimecres per a portar la
presentació.
- Sessió 8 (17.02.09) Han faltat tres alumnes. Com que
les presentacions les vam aplaçar per demà dimecres, he avançat la
sessió
prevista per demà i hem practicat amb els exercicis del dossier de
matemàtiques els conceptes de moda, mitjana i mediana, vistos en la
sessió 6. Avui els alumnes han estat força participatius i més calmats
que
en la sessió anterior.
- Sessi 9 (18.02.09) Han faltat tres alumnes. Avui
encara hi ha hagut 4 parelles que no han portat la feina, és a dir, la
presentació preparada. Ja no donaré més terminis per entregar-la. Han
exposat els 4 grups que portaven les presentacions i n'hi ha hagut una
que ha fet unes conclusions molt bones i ben redactades. Els he tornat
els fulls amb les notes que havien posat fa dues sessions als altres
companys que van fer les exposicions. Els he demanat que les tornessin
a passar a net i que fossin més objectius perquè havien sortit unes
notes
que no s'adeien amb el que havien fet els seus companys. Al final de la
classe he tornat a recollir les notes dels alumnes i tot i que són una
mica més baixes, he pogut comprovar que no són gaire objectius.
- Sessió 10 (24.02.09) Han faltat dos alumnes. Avui hem
fet el control de la unitat d'estadstica que ha durat tota la sessió.
- Sessi 11 (25.02.09) Ha faltat un alumne. Hem començat
la nova unitat didàctica anomenada Espai i forma en la que treballarem
bàsicament el concepte de semblança. Com que en el primer dels punts es
demana que mirin amb atenció un vídeo, quan els alumnes han començat a
obrir-lo han començat a sonar a la vegada els altaveus dels ordinadors
així que he decidit obrir el projector i veure col·lectivament el vídeo
de
la cançó del teorema de tales. L'hem vist dues vegades i després han
començat a fer les primeres activitats del primer punt. Al final de la
classe, m'han demanat si podíem tornar a posar la cançó i alguns dels
alumnes l'han cantat.
- Sessió 12 (2.03.09) Ha faltat un alumne. Avui han
estat acabant el primer dels punts d'aquesta segona unitat. He hagut
d'insistir molt en que copiessin les idees importants de cada activitat
perquè com que sembla que inicialment troben senzill aquest tema, van
tan ràpid fent-les que s'obliden d'anotar res al seu quadern. Crec que
amb tanta rapidesa no han aprofundit prou en la idea principal de
l'activitat, així que la propera classe la començar amb aclariments.
- Sessió 13 (3.03.09) Avui han vingut tots els alumnes
(tret de l'alumna absentista). Han comenat a fer l'activitat de
semblança amb Jclic però hi ha hagut dos ordinadors que no tenien ben
instal·lat el Java i els alumnes no han pogut obrir l'activitat així
que
els he deixat el meu ordinador i els altres els he redistribuït en
altres grups. El paquet del JClic ha trigat moltíssima estona a
descarregar-se i al final l'hem instal·lat als ordinadors perquè en la
següent sessió vagi més ràpid. Quan al final han pogut començar a
treballar,
els alumnes s'ho han pres amb força interès.
- Sessió 14 (4.03.09) Ha faltat un alumne. Avui han
pogut obrir més ràpidament les activitats JClic i han acabat (no tots
els
grups) els paquets que demanava el segon punt de la unitat. Ha estat
una classe força tranquila i he pogut aclarir dubtes als alumnes amb
més
dificultats. L'ordinador que no funcionava continuava sense funcionar.
- Sessió 15 (9.03.09) Ha faltat un alumne. Han fet el
punt 3 de figures semblants i, en general, l'han trobat molt fàcil
perquè
els ha servit la pràctica anterior amb el JClic. Hi ha una alumna que
m'ha fet alguna pregunta que m'ha demostrat que encara no havia entès
el
concepte de semblana de figures. He aprofitat que tots estaven
treballant per seure al seu costat una estona i explicar-li. Continuo
insistint a alguns alumnes que escriguin el que fan al quadern.
- Sessió 16 (10.03.09) Avui han vingut tots els alumnes.
Han
començat a fer el punt de la pizzeria descartes però quan han anat
avançant en l'activitat han començat a sorgir els dubtes amb la raó de
semblança perquè els costava veure la relació de la raó de
proporcionalitat
quan es tracta d'àrees. Llavors, ho hem explicat a la pissarra i sembla
que, en general, ho han acabat entenent. De totes maneres, dos alumnes
s'han quedat al final de la classe a preguntar-m'ho perquè encara no ho
veien del tot clar.
- Sessió 17 (11.03.09)Avui hi ha hagut vaga d'alumnes i
malgrat només estava autoritzada a partir de 3r d'ESO, només han vingut
sis alumnes. Així que hem aprofitat tota l'hora per a repassar tots els
conceptes de semblança vistos en les pràctiques anteriors.
- Sessió 18 (16.03.09) Ha faltat un alumne. He
volgut
fer aquesta última sessió abans del control final d'aquest tema a
l'aula
ordinària per a fer una recopilació d'informació. També hem fet alguns
exercicis proposats al dossier i altres que els he dictat. Els alumnes
tenen la sensació de que és un tema molt senzill i jo intento que
tinguin
present que han de justificar tots els passos que facin a cada
exercici.
- Sessió 19 (17.03.09) Han faltat dos alumnes.
Avui hem
fet el control de la unitat d'Espai i forma. La setmana que ve passaré
l'enquesta final i amb això hauré finalitzat el projecte
d'experimentació.
En total, s'han fet 14 sessions a l'aula d'informàtica i 5 sessions en
una aula ordinària.
La metodologia general a seguir ha estat la de comentar al principi de
la classe les activitats fetes en la sessió anterior i comentar, si
s'esqueia, coses a millorar en les següents sessions (actitud, presa
d'anotacions, etc.).
- Enquesta inicial: De les diferents informacions que es
poden extreure de les enquestes inicials, jo he escollit les següents
preguntes com a més significatives: Quina matèria t'agrada més?; Quina
classe trobes més entretinguda?; Quina matèria valores més?; Creus que
es poden aprendre matemàtiques amb l'ordinador?
He pogut comprovar, que malgrat només a 2 alumnes els hi agraden les
matemàtiques més que les altres matèries, hi ha 6 alumnes que troben
que les matemàtiques són la matèria més entretinguda i la majoria ho
han justificat perquè es treballa en grup i a vegades amb l'ordinador.
Pel que fa a la matèria que valoren més, les matemàtiques torna a ser
la matèria escollida per 6 dels alumnes i només 1 alumne ha posat menys
d'un 3 en la pregunta de si creien que es poden aprendre matemàtiques
amb l'ordinador.
Tot plegat es veu millor en les gràfiques següents:Gràfiques de
l'enquesta inicial
- Enquesta final:Per a resumir els resultats ens fixem en
els grans apartats de l'enquesta final:
De les instal·lacions, els
alumnes han trobat bé tot el que fa a la comoditat a l'hora de
treballar però coincideixen força a remarcar la lentitud dels
ordinadors i el que es trigaven a arreglar aquests quan algun dia no
funcionaven.
En l'apartat de software, totes les valoracions han estat superiors o
iguals a 3, és a dir, els alumnes han entès el que havien de fer, han
llegit les explicacions de les pàgines, el navegador ha estat fàcil
d'utilitzar, etc. Hi ha hagut una sola excepció d'un alumne que ha
valorat en un dos l'apartat de llegir les activitats. En les
observacions, han coincidit la gran majoria a dir que han trobat els
applets fàcils de fer servir i algun alumne ha tornat a comentar que el
java funcionava excessivament lent.
En l'apartat de metodologia, la majoria dels alumnes diuen no haver
trobat a faltar res durant les pràctiques i n'hi ha dos que haurien
volgut fer més explicació de pissarra. També pràcticament tots diuen
que han pres anotacions i que han tret conclusions al seu quadern (la
qual cosa recomforta després de tot el que se'ls va insistir!).
Pel que fa a l'apartat d'actitud, només 2 persones han valorat amb bastant
la pregunta de si els ha agradat treballar amb l'ordinador, tota la
resta han contestat que molt. Només una persona ha valorat amb
menys d'un 3 la pregunta de si els agradaria aprendre matemàtiques amb
Descartes.
Finalment, en l'apartat d'aprenentatge amb ordinador, ens trobem que
tots els alumnes han valorat amb un 4 o un 5 la pregunta de si els
agradaria utilitzar l'ordinador a classe de matemàtiques amb altres
programes. En les observacions, molts asseguren haver après molt que;
una sola alumna ha fet un comentari dient que prefereix la classe de
pissarra i explicació, tots els altres han fet comentaris d'entusiasme
envers aquesta nova manera de fer temes sencers.
- Adaptació de l'avaluació a la nova metodologia: He usat el
sistema convencional a l'hora de fer els controls. Suposo que al ser la
primera vegada que feia un tema sencer seguint aquesta metodologia,
m'ha frenat a l'hora d'imaginar-me un altre tipus de control. Però això
ha estat a l'hora de l'avaluació dels continguts assimilats, una altra
part de l'avaluació molt important, és el seguiment diari dels alumnes,
que el faig seguint uns ítems com per exemple: parla molt, molesta als
companys, fa aportacions orals interessants, treballa correctament,
etc. En aquest sentit, hi ha hagut alguns alumnes que al principi de
l'experimentació van tenir forces avisos perquè, tot i ser alumnes
brillants, es descontrolaven més i parlaven excessivament amb els
companys d'altres grups. A poc a poc, es van anar conscienciant de la
feina que havien de fer a l'aula d'ordinadors i van comprovar que si no
aprofitaven la sessió completament, potser no acabaven d'assimilar els
conceptes d'aquell dia.
Els resultats del segon trimestre han variat poc respecte el primer i
les variacions que hi ha hagut han sigut de dos alumnes que han passat
d'estar suspesos al primer trimestre a aprovar el segon i de dues
alumnes, que malgrat continuar sense poder aprovar la matèria, sembla
que la actitud de treball ha millorat considerablement.
Valoració personal del professor:
Com a aspectes positius de l'experimentació, destacaria que m'ha servit
força per a poder atendre millor a aquests alumnes que normalment no
pregunten a classe però que els costa molt entendre els conceptes. Quan
treballen amb els ordinadors, tret del principi en que com que és una
metodologia nova tots tenen dubtes, molts van treballant sols així que
identifiques de seguida els alumnes que es queden encallats en algun
lloc i els pots donar un cop de mà.
L'aspecte negatiu que hi podria trobar, i tampoc és referent al sistema
de treball, és que a mida que vas fent l'experimentació, me n'he adonat
de totes les coses que segurament hauria d'haver previst per a un
millor funcionament dels ordinadors com ara la instal·lació prèvia de
les activitats JClic, la presentació de les enquestes inicials, etc.
Suposo que són les errades de principiant que fan que una altra vegada
t'hi miris més.
De cara a portar a l'aula més unitats amb Descartes, inclús aquestes
mateixes que he portat, la pròxima vegada hi inclouria més teoria i més
exemples. M'ha donat la sensació que hi havia massa poca explicació. Al
principi vaig entendre que els alumnes havien d'extreure les idees a
partir de practicar amb els applets i de les preguntes que se'ls anava
fent per a guiar-los però me n'he adonat que potser m'he quedat curta i
que hi hauria hagut de posar més explicacions com a conclusió de les
activitats.