ACCIONS
PRÈVIES
L’activitat es va centrar
sobre dues unitats didàctiques els decimals i les fraccions de primer d’E.S.O.
El primer dia a la sala d’ordinadors es
va presentar l’experiència com a una investigació des del ministeri d’educació.
De totes les informacions que havien rebut a l’aula usual, vaig pensar que
seria bo trobar-se a la mateixa aula amb els ordinadors per poder explicar tot
amb claredat.
Els alumnes havien d’entrar en el seu
entorn propi amb una clau personal fet que va donar problemes, tot i haver
demanat la clau amb al menys dues setmanes d’antelació. Després es van haver de
baixar des de la pàgina de l’institut tot el material de les activitats en un
arxiu comprimit. Tot es va explicar amb el canó de vídeo que té la sala i es va
poder fer pas a pas.
Totes les activitats en paper en principi
tenen assignades les dates d’execució, però vaig explicar que només era una
guia per tal de poder portar un desenvolupament correcte.
Es van donar explicacions sobre la
necessitat de llegir amb atenció tant la teoria com les escenes i l’obligació
de no començar una escena sense entendre-la.
Les parelles es van confeccionar i es va
indicar que durant els dos mesos s’haurien de mantenir, tot i que la feina
seria individual.
DESENVOLUPAMENT
Els alumnes inicialment
van entendre l’experiència com a una novetat en el seu aprenentatge, un espai i
unes condicions diferents. També és veritat que els problemes de connexió a
internet (messenger) o jocs van ser múltiples. Amb excepció dels alumnes que
des del principi es van decantar per no fer res, de la mateixa manera que a
l’aula convencional, la resta del grup es va poder controlar.
Lamentablement la sala d’ordinadors va
trencar la dinàmica de totes les classes. Habitualment dos o tres ordinadors
estaven desconnectats. La configuració del navegador o el entorn d’alguns
alumnes feia que només un 25% es pogués visualitzar de totes les pàgines,
problema sense solució coneguda. El problema més greu va sorgir quan tots els
ordinadors amb excepció de tres es van quedar fora de lloc el dijous 19/2/2009,
la classe es va desfer totalment.
Es va demanar en tot moment que s’havia
de llegir sempre; les preguntes més habituals van ser per falta lectura i sobretot
comprensió, mancança molt estesa entre l’alumnat. Aquesta necessitat que tenen
els alumnes de passar ràpidament per les escenes, s’havia de controlar
insistentment.
Tornar a llegir la pàgina i començar les
escenes que s’havien bloquejat per la repetició d’intents. Prestar atenció a
totes les indicacions, l’alumne no es para a pensar, necessita tot masticat per
tal de seguir amb l’activitat, ha de guanyar autonomia. Tot es va treballar a
poc a poc, constantment.
És un grup que es dispersa ràpidament,
des del començament la meva actitud a la sala d’ordinadors va ser més dinàmica
que a l’aula ordinària recordant en tot moment les condicions d’ús de les
pàgines de Descartes.
|