Manuel Arriola Vergés |
IES "Joaquín
Bau"
|
INFORME FINAL
OBJECTIUS DE L'EXPERIMENTACIÓ
Les noves tecnologies permeten plantejar-se noves estratègies per a l'ensenyament-aprenentatge de les matemàtiques. Els principals objectius de l'experimentació han estat:
Utilitzar les noves tecnologies d'una manera sistemàtica. És a dir, no fer-ne un ús aïllat i descontextualitzat, sinó fer de les TIC una part fonamental del procés d'aprenentatge.
Treballar amb una nova metodologia basada en el descobriment. Amb la metodologia tradicional l'alumne rep la informació i després l'aplica en diferents contextos. Mitjançant les TIC, l'alumne pot experimentar fins a descobrir allò que després podrà aplicar.
Aprofitar l'interès dels alumnes per les noves tecnologies per a millorar la motivació dels alumnes a classe.
GRUP D'ALUMNES
El treball s'ha desenvolupat en un grup de 4t d'ESO. Es tracta d'un grup amb 21 alumnes que segueixen l'itinerari "tecnològic". És un grup amb bona actitud i ganes d'aprendre, i en general bons resultats acadèmics. La majoria dels alumnes estudiaran Batxillerat el proper curs.
CONDICIONS DE L'AULA D'ORDINADORS
L'aula en què s'ha desenvolupat l'experimentació té les següents característiques:
Tipus d'ordinadors
12 Ordinadors amb la següent configuració:
Intel Pentium 4
CPU 2,40 GHz
512 MB de RAM
Windows XP (Versió 2002)
Agrupament dels alumnes a l'aula
Els alumnes han treballat en parelles, evidentment, el nombre d'ordinadors no ha permès el treball individual. Tot i això, l'agrupació en parelles permet treballar aspectes que individualment no es poden treballar.
Distribució dels equips
Podem dir que els equips estan distribuïts
en forma rectangular. Estan situats a les quatre parets: 2-4-2-4.
Es disposa d'una petita pissarra blanca amb retolador.
Connectivitat a la xarxa Internet
El centre disposa de connexió a Internet d'alta velocitat (ADSL)
CONTINGUTS MATEMÀTICS
Els continguts han estat els següents:
Introducció a la geometria analítica
Vectors
Operacions amb vectors
Punt mig d'un segment
Equacions vectorial, paramètriques i contínua d'una recta
Equacions general i explícita d'una recta
Pendent d'una recta
Posicions relatives de dues rectes: paral·lelisme i incidència
Funcions quadràtiques
Les funcions . Característiques d'una paràbola
Translacions d'una paràbola.
UNITATS DIDÀCTIQUES
Les unitats didàctiques que he utilitzat han estat confegides, amb la companya Trini Rayo, a partir d'unitats ja existents. Són, per tant adaptacions d'altres unitats didàctiques.
Per a treballar els continguts vectorials hem utilitzat la següent unitat:
Els continguts relatius a les equacions de les rectes s'han treballat amb la següent unitat:
Per últim, hem introduït les funcions quadràtiques amb la següent unitat:
RECURSOS AUXILIARS
Per a desenvolupar la primera unitat no hem utilitzat fulls de treball. Els alumnes feien les activitats al seu quadern, llegint directament les indicacions que anaven trobant a la pantalla. Vaig detectar que no era massa operatiu, perquè es perdia molt de temps i no centraven la seva atenció en les escenes i en les activitats que calia anar fent.
A partir d'aquesta constatació es van elaborar uns fulls de treball per a la següent unitat, amb la finalitat de clarificar les activitats a fer, registrar les activitats fetes i guiar els alumnes al llarg de la unitat.
DESENVOLUPAMENT DE L'EXPERIÈNCIA
L'experimentació es va iniciar el dia 11 de febrer de 2009, dimecres, i la última sessió a l'aula d'informàtica va tenir lloc el dimecres dia 25 de març.
Al llarg de l'experimentació hem alternat l'aula d'informàtica amb l'aula del grup. En general, dilluns i dimecres hem treballat a l'aula d'informàtica i el dijous a l'aula del grup.
L'enllaç següent ens porta a un petit diari-resum del procés d'experimental:
AVALUACIÓ
Anàlisi dels resultats acadèmics del grup
Per tal d'avaluar els aprenentatges i el treball desenvolupat pels alumnes hem observat:
L'actitud al llarg de tot el procés
El full d'exercicis de vectors
Els resultats han estat, en general, bons, i els he resumit a la taula següent:
Nivell assolit | Nombre d'alumnes |
Alumnes que no han assolit els mínims | 3 |
Alumnes amb aprovat baix (n<6) | 4 |
Alumnes amb bons resultats | 8 |
Alumnes amb molt bons resultats | 6 |
Anàlisi de l'enquesta final
Els resultats de les respostes numèriques (1=gens; 2=poc; 3=normal; 4=bastant; 5=molt) de l'enquesta final han estat els següents:
De les respostes textuals a l'enquesta final voldria destacar les següents:
Instal·lacions | Manca d'espai |
Software | Alguns enunciats confusos |
Metodologia |
Visualització ràpida de les gràfiques (Positiu) Possibilitat d'experimentar (Positiu) Molts alumnes troben a faltar les explicacions del professor (Negatiu) |
Actitud | |
Aprenentatge amb l'ordinador | Caldria combinar les dues metodologies |
Si analitzem els resultats recollits a les taules i als gràfics anteriors, haurem de destacar:
Pel que fa a les instal·lacions, els alumnes assenyalen la manca d'espai com a factor negatiu més destacat. Penso que el resultat és lògic, doncs la distribució dels ordinadors no deixa gaire espai per poder treballar en un quadern o en uns fulls de treball.
En relació al funcionament de les pàgines de Descartes, els alumnes manifesten algunes dificultats pel que fa a la comprensió dels enunciats de les activitats i sobre el que calia fer a cada escena (mitjanes properes a 3, que no són baixes, però si més baixes que la resta). Probablement caldria millorar les unitats en relació a aquests aspectes.
Si estudiem l'actitud dels alumnes en relació al treball realitzat, observarem:
Els ha agradat utilitzar els ordinadors (mitjana 3,7)
Han hagut de consultar al professor (mitjana 4). Possiblement s'hi barregen dues questions, d'una banda la manca d'hàbit en el treball autònom, i de l'altra les dificultats de comprensió indicades amb anterioritat.
En la comparativa entre la nova metodologia i la classe tradicional, les puntuacions mitjanes (2,9 i 2,6) ens indiquen que la classe tradicional encara els hi mereix moltes garanties. De fet a les respostes textuals, molts alumnes assenyalen que han trobat a faltar explicacions per part del professor.
VALORACIÓ PERSONAL
Assenyalar, en primer lloc, que l'experiència m'ha resultat satisfactòria, i que als alumnes, en general, l'entorn informàtic els hi és molt proper. Ara bé, un cop feta aquesta valoració global vodria indicar algunes questions sobre les voldria incidir.
El nombre d'ordinadors i la seva distribució a l'aula són un factor que afecta de manera directa al treball que s'hi ha de dur a terme. Com ja he indicat anteriorment, la distribució en forma d'U, amb dos alumnes per ordinador dificulta el treball combinat pantalla-quadern. El fet de disposar d'aules més versàtils, i poder combinar el treball a l'ordinador amb altres activitats facilitaria els aprenentatges dels alumnes.
Pel que fa a la motivació, cal indicar que els alumnes volen, en general, treballar amb mitjans informàtics, i per tant, en fer-ho caldria pensar en actituds positives davant la feina a fer. Cal dir, però, que no ha estat fàcil aconseguir que determinats alumnes centressin la seva atenció en el treball de cada dia. Era habitual veure'ls xerrant o jugant amb les escenes. S'ha d'estar molt pendent de tots aquests aspectes. Suposo com més temps s'hi treballa més fàcil deu ser resoldre aquestes questions. Al llarg de l'experimentació he observat pujades i baixades. És a dir, dies amb molt bona actitud seguits de dies en què ens hem hagut d'enfadar una mica.
Un altre aspecte al què hem voldria referir, és el del temps necessari per a treballar una unitat didàctica. Tot i que caldria fer anàlisis més exhaustius, penso que el treball amb Descartes necessita de temps per a ser desenvolupat. S'ha de dir que hi ha alumnes més lents i alumnes més ràpids. Permet, per tant, que cadascú pugui seguir el seu ritme, però, en general, cal dedicar-hi hores si es volen assolir els objectius.
En relació a les unitats didàctiques utilitzades i a les dificultats que els alumnes han trobat a l'hora de treballar amb les diferents escenes, penso que hi ha aspectes a millorar. En el moment de decidir quines unitats calia utilitzar, ens vam decantar per fer-ne una elaboració pròpia a partir d'altres unitats. Evidentment, un cop utilitzades hem vist els seus punts forts i els seus punts febles. Per a propers cursos caldrà redissenyar algunes escenes i fer més clares les activitats que s'hi han de desenvolupar. Com a criteri general, hem observat que s'ha de pautar molt el treball que han de fer els alumnes, si es donen coses per suposades es perden. D'altra banda, cal dir que els continguts matemàtics treballats, vectors i equacions de rectes, presenten a nivell de quart d'ESO aspectes de difícil comprensió.
Espero poder seguir utilitzant Descartes per a fer matemàtiques amb els meus alumnes i, com suposo que a tot arreu les dificultats de la nostra tasca diària són cada cop més i més grans, "que la força ens acompanyi!".