VECTORS: CONCEPTES BÀSICS |
|
|
|
1. VECTORS: CONCEPTES BÀSICS | |
Un vector és un segment orientat que determinem per mitjà de dos punts, A i B, i l'ordre que segueixen.El primer punt l'anomenem origen i el segon extrem, i es representa AB | |
1.1 ELEMENTS D'UN VECTOR |
|
Els elements d'un vector són: Mòdul : és la longitud del segment AB. Direcció : és la recta sobre la qual està situada el vector. Sentit: és la manera de recórrer el segment AB, és a dir, de ficar-ne l'origen i el extrem. Dos vectors seran diferents quan algun dels seus elements siguin diferents. Observa l'escena següent i veuràs els diferents elements d'un vector. |
|
|
1.- Varia les posicions dels punts A i B. Observa els canvis a la recta taronja representada (la direcció del vector) i la variació del mòdul. 2.- A la teva llibreta, dibuixa un vector qualsevol i posa els noms a cadascun dels seus elements.
NOTA: A partir d'ara, cada vector l'anomenarem amb dues lletres majúscules o bé amb una única lletra minúscula. Si un vector té a A per punt d'aplicació i a B per extrem, l'anomenarem vector AB o utilitzarem una lletra minúscula (p.e.: v). |
1.2 VECTORS EQUIPOLENTS. |
|
Direm que dos vectors són equipolents si tenen el mateix mòdul, les direccions iguals o paral·leles i el mateix sentit. |
|
|
3.- Dibuixa a la teva llibreta la situació inicial de los vectores z, z1 y z2. Observa el que passa al canviar la posició dels punts P i Q. 4.- Variant la posició dels punts P i Q representa tres situacions diferents en què els vectors z, z1 i z2 siguin equipolents al vector v. 5.- Mitjançant el botó "inicio" torna a la situació de partida. Ves modificant els valors de K i T. Què observes?
|
Trinidad Rayo Rodríguez, Manuel Arriola Vergés (Unitat elaborada amb materials de Josep Mª Navarro Canut, Montserrat Doménech Tomasa i Fernando Aznar Donoso) |
|
|
© Ministerio de Educación, Política Social y Deporte. Año 2008 |
|
Los contenidos de esta unidad didáctica están bajo una licencia de Creative Commons si no se indica lo contrario.