EXPERIMENTACIÓN DIDÁCTICA NA AULAA | |
PRÁCTICA5_AVALIACIÓN | |
GALICIA-EDA2008 |
CENTRO: IES LOIS PEÑA NOVO DE VILALBA_LUGO |
|||
AULA | METODOLOXÍA | AVALIACIÓN | |
UNIDADES DIDÁCTICAS | ENQUISA INICIAL | VALORACIÓN PERSOAL | |
DIARIO DE CLASE | ENQUISA FINAL | OBSERVACIÓNS | |
PROFESORA: ANA ISABEL GÓMEZ LÓPEZ |
A experimentación leveina a cabo cun grupo de 1º curso de bacharelato de ciencias e tecnoloxía formado por oito alumnos bastante homoxéneo en canto as súas capacidades intelectuais, outra cousa foi a súa predisposición fronte á computadora para estudar e non para xogar.
Distintos e moi variados foron os obxectivos que me planteei ao comezo da experiencia, os máis significativos son:
A motivación do alumnado grazas a unha metodoloxía máis atractiva.
Mediante o nippe Descartes pasamos dunha metodoloxía expositiva a unha baseada na aprendizaxe interactiva e significativa que lles permite ser autónomos na súa formación, e sentirse protagonistas do seu proceso formativo.
Actitude positiva fronte ás Matemáticas.
Unha forma tan distinta de traballar a asignatura pode contribuír a mudar malos hábitos que redundarán nunha mellor actitude na aprendizaxe dos contidos e dos procedementos.
Atención á diversidade.
Poderán repetir cuestións que non teñan claras tantas veces como sexa necesario, profundizar en temas, grazas á atención personalizada, que non se presentan á totalidade do alumnado pola súa complexidade o que redundará no seu rendemento académico posterior.
O fomento da lectura a través do uso das novas tecnoloxías.
Acotío os mestres queixámonos que traballamos cunha xeración que só atende as imaxes e que é moi difícil captar a súa atención coa palabra e máis aínda conseguir que lean, con Descartes é condición necesaria ler se queren interactuar.
|
|
|
|
Deseguido recollo as anotacións máis relevantes:
- Día 9 de outubro " Comezaron coa práctica1 Medida de ángulos en radiáns, a maioría preguntaban todo o tempo que tiñan que facer, despois de recordarlles que un dos obxectivos era ler e volver ler (isto houbo que dicírllelo moitas outras veces) tres dos oito alumnos remataron a práctica."
- Día 13 de outubro " Non temos problemas técnicos, están todos traballando coas razóns trigonométricas con bastante lentitude, teñen dificultade para ver o acoutamento das razóns e tamén as relacións entre elas."
- Día 16 de outubro " Tres alumnos pasan a traballar na folla de ampliación, os restantes seguen na aplicación intentando dar respostas só co método de ensaio-erro, sen relacionar nada do visto, insisto en que teñen que establecer conexións co xa visto; aos máis perdidos dígolles como facelo."
- Día 17 de outubro " Como xa levamos moito retraso con relación á temporalización, entrégolles a todos a folla de ampliación para que a fagan a fin de semana na casa, os tres alumnos máis avanzados trabállana na aula mentres que o resto segue na aplicación coas razóns trigonométricas."
- Día 20 de outubro " Faltan tres alumnas, dúas por segunda vez e unha é das avanzadas. Só dous alumnos completaron a ficha de ampliación na fin de semana, pídolles que a rematen para o seguinte día e comezamos coa práctica3 Relacións entre as razóns trigonométricas, resúltalles máis amena e manifestan sentirse un pouco máis cómodos co método. "
- Día 22 de outubro " Os alumnos que tiñan dificultades na clase tradicional séguenas presentando no método experimental, incluso estou por dicir que teñen máis: van retrasados en todas as prácticas, manifestan reiteradamente que non saben o que teñen que facer, despois de explicárllelo non completan satisfactoriamente os exercicios, non relacionan contidos..."
- Día 24 de outubro " Agás a alumna que vai máis retrasada, por faltar e mostrar moi pouco interese na experimentación, o resto comezou a traballar coas aplicacións da trigonometría, os que non tiñan rematada a folla de consolidación levárona para facela a fin de semana. Nesta práctica tiven que explicar un por un o funcionamento, o primeiro que fixeron foi picar en autoavaliación e comezaron a colgarse os equipos."
- Día 27 de outubro " Tres alumnos non trouxeron a folla de consolidación, emplazeinos para que a traian maña. Seguen traballando nas aplicacións da trigonometría, e a maioría optou por copiar na folla de traballo un exemplo de cada aplicación; pedíronme un libro de texto para repasar na casa, era unha posibilidade que lles ofrecín dende o primeiro día de clase e floreceu hoxe, valóroa como moi positiva e é froito do traballo con Descartes. "
- Día 30 de outubro " Un alumno decatouse que nos exercicios de cálculo da altura dun edificio, nas aplicacións da trigonometría, a última operación está mal definida, no canto de dividir multiplica, este erro tamén está presente na autoavaliación."
- Día 5 de novembro " Hoxe estiveron traballando moi concentrados, uns facendo a autoavaliación que tiñan pendente, e os outros resolvendo triángulos oblicuángulos, comeza a pesarlles a proximidade do exame. "
- Día 7 de novembro " Traballan moi atentos, agás unha alumna que prefire preguntar a ler, colleron o funcionamento do método de traballo e comentan cuestións entre eles, amén das preguntas puntuais que me fan a min, que son cada vez menos pois eran máis relativas ao que hai que facer e non a como hai que facelo. Considero que a corrección das prácticas é fundamental para un bo funcionamento do método, non tanto por corrixir o que está mal, senon para que eles poñan o máximo interese en facelas completas e o mellor que saiban."
- Día 10 de novembro " Último día para traballar con trigonometría, dedicamos cinco períodos lectivos máis sobre a temporalización inicial, uns resolveron dúbidas da unidade empregando a aplicación e outros intentaron rematar a práctica pendente, ao final dos oito alumnos catro non a completaron. "
- Día 12 de novembro " Chegou o día do exame, fixérono de forma tradicional nos 50´de clase, o comentario xeral foi que era fácil."
- Día 14 de novembro " Comezamos a unidade de vectores no plano, teño que recordarlles ler a introdución, algúns ían directamente facer a práctica; para mentalizalos do importante que é aproveitar a clase infórmoos ca data do exame da unidade é o 5 de decembro. Revisan os exames de trigonometría e móstranse conformes coa nota."
- Día 17 de novembro " Observo dúas actitudes totalmente distintas nas alumnas que peores notas sacaron, unha está máis desmotivada ca antes e a outra é unha das que máis se aplicou durante a clase. En xeral cústalles centrarse na nova unidade e volven preguntar que hai que facer, que hai que poñer..."
- Día 21 de novembro " Fan a práctica3 na aplicación, en xeral, non saber formular a definición de combinación lineal. A vindeira semana só imos ter clase o venres 28, pois o luns 24 e xoves 27 participan en actividades extraescolares e segundo me din para o mércores 26 hai convocada unha folga que van secundar, polo que lles propoño que cada quen vaia traballando nos contidos pendentes de ver ou ben na aplicación (tres teñen conexión á rede na súa casa) ou ben co libro de texto, móstranse de acordo."
- Día 28 de novembro " Retomamos as clases despois dunha semana, dous alumnos traballaron bastante ao longo da mesma e chegaron até o produto escalar, entréganme as fichas feitas para que as revise; por outro banda, outros non fixeron nada. "
- Día 1 de decembro " Primeiro día do mes de nadal, faltaron tres alumnos á clase supostamente pola nevada, paso toda a hora de posto en posto aclarando dúbidas e comentando erros das prácticas de coordenadas de vectores e produto escalar, esta última estalles custando traballo abordala por ter bastante contido teórico."
- Día 3 de decembro " Penúltima clase antes do exame, están máis nerviosos que de costume e paso toda a clase de posto en posto resolvendo dúbidas de produto escalar."
- Día 4 de decembro " Último día antes do exame, ningún alumno acabou a unidade enteira, unha alumna comezou a práctica7 de aplicacións de vectores, outros quedáronse na práctica5 de produto escalar e un par visionou a práctica6."
- Día 5 de decembro " Exame de vectores do plano en forma tradicional levalles unha media de 55´. "
Traballamos os catro períodos lectivos na aula de ordenadores, asignáronnola para todo o curso.
Comezei a experimentación como estaba previsto, falando do proxecto Descartes, visitando unha unidade didáctica na web, comentando que formabamos parte dunha experiencia a nivel rexional e por último cubrindo a enquisa inicial. Mostráronse dispostos a participar de bo grao, mais sen entusiasmo especial, recordo que son alumnos/as de 1º de bacharelato de ciencias e tecnoloxía que acaban de chegar ao centro.
No segundo día realizan a avaliación inicial de trigonometría, dos oito alumnos/as só tres teñen un nivel mínimo óptimo, os demais din non recordar nada ou non ter visto os contidos que se avalian. A medida que van rematando coa avaliación acceden á unidade didáctica coa que imos comezar ao día seguinte. En vista dos resultados en trigonometría, na unidade de vectores no plano non planifico avaliación inicial.
Os primeiros días tivemos algún problema técnico cos usuarios dos alumnos e algunha que outra caída da tensión eléctrica, un día que non tivemos acceso á rede traballamos de forma tradicional resolvendo problemas sobre resolución de triángulos que era o que estaban estudando nese momento.
Entregei as prácticas dunha en unha, tiñan que acabar unha e entregarma para poder pasar á seguinte, eu corrixíaa, algúns exercicios só sinalando os erros para que a volvesen facer e noutros pondo a solución correcta, recollín os resultados (completa, incompleta, ben, mal e regular) nunha grella de seguimento; dado que traballaron dende o primeiro momento coa unidade Descartes fun bastante permisiva cos ritmos de entrega das follas de traballo nun intento de atender a diversidade dos ritmos de aprendizaxe.
Ao seren alumnos de bacharelato podo apelar a súa responsabilidade de estudantes de posobrigatoria, que coido me deu resultado sobre todo cos máis traballadores, aos que planteaban máis dificultades oferteilles a posibilidade de traballar cada dous nun posto para completárense, mais rexeitaron a oferta, aínda que si comentaban dúbidas entre eles antes de preguntarme a min como se facían os exercicios que non sabían resolver.
- Datos da avaliación
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 Datos académicos
Nota media do curso pasado 7 5 7 5 7 7 ? 6 Nota en matemáticas o curso pasado 6 5 6 5 8 10 8 7 Motivación
Gústache vir ao instituto? normal moito normal normal normal normal normal normal Gústache aprender? bastante bastante normal bastante normal bastante bastante moito Gústanche as matemáticas? normal bastante normal bastante bastante moito bastante normal Gústache traballar en grupo? normal moito bastante bastante bastante moito bastante bastante Gustaríache traballar co ordenador na clase? bastante moito bastante bastante moito normal moito moito Que materia che gusta máis? galego debuxo técnico física e química bioloxía inglés matemáticas xeoloxía tic Que materia che gusta menos? inglés língua castelá língua galega língua castelá língua castelá língua castelá física língua castelá Que clase che resulta máis entretida? galego tic tecnoloxía bioloxía informática bioloxía língua galega bioloxía Por que? por seren cousas cotiás por traballar no ordenador pola novidade é entretida por traballar no ordenador dámos a nosa opinión pasa rápido é amena Actividades
Cantas horas, á semana, estudas na casa? 8 10 14 14 7 14 14 4 Cantas horas, á semana, ves a TV?
30
5
20
14
14
14
21
3
Cantas horas, á semana, xogas co ordenador? 0 0 0 7 4 7 0 30 Cantas horas, á semana, escoitas música? 15 15 2 7 10 4 14 15 Cantas horas, á semana, saes cos amigos ou amigas? 40 4 10 21 9 7 14 10 Cal é a túa actividade de ocio preferida? fútbolsala/amigos escoitar música parkour xogar ao baloncesto fútbol fútbol andar en bici xogar co ordenador Actitude
Valora a importancia das matemáticas (de 1 a 5) 4 4 5 4 4 5 5 4 Valora a importancia do ordenador (de 1 a 5) 5 5 3 4 5 3 4 5 Que materia valoras máis? inglés debuxo física e química matemáticas língua galega física matemáticas física e química Que materia valoras menos? filosofía língua castelá língua galega filosofía debuxo técnico filosofía física língua castelá Experiencia co ordenador
Uso do ordenador frecuente moito ás veces ás veces moito bastante frecuente moito Uso da Internet bastante bastante ás veces ás veces bastante ás veces ás veces moito Cres que se pode aprender co ordenador? bastante moito bastante bastante moito bastante bastante moito Cres que se poden aprender matemáticas co ordenador? bastante moito bastante bastante bastante bastante bastante moito Para que usas o ordenador con máis frecuencia? chatear traballos/ música crear películas xogar falar cos amigos para xogar escoitar música xogar Tes ordenador na casa? (si/non) si si si si si si si si Tes Internet na casa? (si/non) non non non non si si non si
A1
A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 Instalacións
O espazo da aula pareceuche adecuado? bastante bastante bastante normal bastante normal normal __ O número de alumnos que traballástedes xuntos no teu ordenador foi adecuado? bastante moito nada moito moito bastante bastante __ O teu ordenador funcinou adecuadamente? normal bastante pouco normal bastante bastante moito __ A visión da pantalla do monitor foi adecuada? bastante bastante normal normal moito bastante moito __ Atopácheste cómodo na clase? normal bastante __ normal bastante bastante moito __ Escribe aquí as observacións que teñas que facer ás instalacións onde se realizou a experiencia.
__ que nos deberían pór ordenadores novos as instalacións son boas e están en bo estado
__ __ son de tecnoloxía boa __ __ Software
O navegador funcionou correctamente? normal bastante normal bastante moito normal normal __ Foi fácil usar o navegador? bastante bastante normal moito bastante bastante moito __ Foi fácil usar as escenas? bastante bastante normal normal normal bastante moito __ Liches as explicacións das páxinas? bastante bastante normal moito bastante normal bastante __ Entendiches os enunciados das actividades? normal normal pouco bastante bastante bastante pouco __ As escenas víanse ben? bastante bastante normal normal bastante bastante bastante __ Entendiches o que había que facer en cada escena? normal normal normal pouco normal normal normal __ Escribe aquí as observacións que teñas que facer sobre os programas que se utilizaron durante esta experiencia.
__ __ son moi bos para aprender a un nivel superior, pero agora non me parece correcto empregalos
__ __ son bos aínda que prefiro clase normal __ __ Metodoloxía
Traballaches so ou en equipo? so so en equipo so so so moitas veces so e outras en equipo
__ Realizaches tódalas actividades propostas? non si si non si, excepto a última práctica de vectores
non si __ Que che pareceu mellor na aprendizaxe co ordenador?
os gráficos que traballas ti so e podes repasar fóra do horario escolar
nada traballar con el __ todo nada, era mellor que explicase a profesora __ Que botaches de menos durante as prácticas? Facer máis exercicios na clase nada alguén que me explicara as cousas nada certos días as clases tradicionais o profesor as explicacións da profesora __ Resolviches as dúbidas que che xurdiron? si si, tamén me axudou a mestra
non si si si si __ Usaches o caderno de traballo para coller apuntamentos?
si si si si si si si __ Usaches o caderno de traballo para escribir as conclusións das actividades?
si si si non non non si __ Escribe aquí as observacións que teñas que facer relacionadas coa forma de traballo que utilizaches nesta experiencia.
__ __ foi moito traballo pero non foi rentable facelo desta maneira __ __ __ __ __ Actitude
Gustouche usar o ordenador? normal moito moito moito si bastante si __ Tiveches que consultar ao profesor? bastante moito moito moito si, moito si si __ Viches vantaxes na aprendizaxe co ordenador? normal normal non non si, ver os debuxos representados ao mesmo tempo
si si __ Viches inconvenientes á aprendizace co ordenador? normal bastante moito moito que me custaba máis ver as cousas, pero coa explicación da profesora xa se solucionaba
si si __ Aprendiches os conceptos que traballaches? normal normal non moito si si si __ É mellor que a clase tradicional? pouco normal non non non non non __ Traballaches mellor que na clase tradicional? pouco bastante non non non non non __ Gustaríache aprender as matemáticas con Descartes? pouco bastante non non non non non __ Escribe aquí as observacións que teñas que facer relacionadas coa aprendizaxe que fixeches nesta experiencia.
__ __ non me gustou nada o método de Descartes __ __ __ __ __ Aprendizaxe co ordenador
Gustaríache usar o ordenador na clase de matemáticas con outros programas?
ás veces
frecuentemente
nunca
frecuentemente
nunca
ás veces nunca __ Gustaríache usar o ordenador noutras clases? ás veces bastante nunca bastante ás veces bastante moito __ Gustaríache usar Descartes na túa casa para aprender matemáticas?
ás veces
bastante
nunca
ás veces
frecuentemente
nunca nunca __ Gustaríache usar Internet na túa casa para aprender as diferentes materias? ás veces bastante nunca ás veces frecuentemente frecuentemente fecuentemente __ Escribe aquí as observacións que teñas que facer relacionadas coa aprendizaxe que fixeches nesta experiencia.
__ __ creo que non foi construtiva a experiencia, non é o mellor método para aprender matemáticas __ __ __ __ __ Escribe aquí calquera outra observación que che pareza relevante. __ __ non me gustaria volver a empregar este método
__ __ __ __ __
Fixemos unha proba escrita co método tradicional de cada unha das unidades didácticas estudadas, os alumnos que non acadaron cualificación positiva en algunha delas realizaron a correspondente proba de recuperación, a nota do trimestre foi a media aritmética das notas de todos os exames, tiven en conta ademais as anotacións feitas da corrección das follas de traballo correspondentes as prácticas para redondear á parte enteira por exceso ou por defecto, os resultados foron os seguintes:
notas de trigonometía notas de vectores no plano cualificación do trimestre A1
6.25 5 6 A2 3.75/3 4.25/3 4 A3 2.5/5 7 6 A4 2.25/2.5 4.25/2.5 3 A5 7.5 8.75 8 A6 6 9.5 8 A7 2.5/5 6 6 A8 1/2 1.25/2 2 A piques de rematar o curso o meu grao de satisfacción segue sendo alto, por unha banda por todo o que eu aprendín de novas tecnoloxías e por outra banda por descubrir que se pode traballar matemáticas na aula doutras formas; introducir novidades na metodoloxía permite recordar a importancia da nosa labor, non só como trasmisores de contidos senón como guías na aprendizaxe.
Os obxectivos que planteei ao comezo do curso acadeinos a medias:
- A motivación cunha nova tecnoloxía non prendeu nunha das alumnas máis participativas nas clases tradicionais.
- A actitude fronte á asignatura xa era boa ao comezo de curso, mais considero que mellorou ao longo destes dous meses.
- A atención á diversidade coido que foi a estrela da experimentación, cada alumno traballou ao seu ritmo dende o primeiro día.
- O fomento da lectura non calou en todos por igual mais considero que, en xeral, leron un 90% máis do que o terían feito sen empregar Descartes.
Traballar dende o comezo da unidade con Descartes foi unha inmersión nas TICs un pouco forte para os meus alumnos, polo que para futuras actuacións propoño:
- Comezar as unidades didácticas cunha clase tradicional, expondo os conceptos teóricos básicos e dando unha idea global do que queremos aprender coa unidade.
- Traballar con Descartes os contidos expostos, tanto teóricos coma prácticos.
- Elaborar actividades a maiores das que están incluídas nas unidades didácticas de Descartes para traballar con lapis e papel, coa finalidade de que sedimenten os coñecementos, non podemos esquecer que comprender é só o primeiro paso para saber facer.
Dende o meu punto de vista é necesaria unha revisión polo miúdo das unidades didácticas para corrixir aspectos lingüísticos e matemáticos que, sen ser determinantes para un bo aproveitamento do material merman o carácter rigoroso que sempre debe estar presente no material dirixido á ensinanza_aprendizaxe do noso alumnado.