EDA 2007

Experimentació amb Descartes a l'Aula

 Professor

Susana del Cueto Alonso

 

Centre

IES Torre de Palau

Localitat: Terrassa

 

Grups on s’ha experimentat

Dos grups de 3r d’ESO:

3A

Grup de 34 alumnes, grup heterogeni amb alguns alumnes que distorsionen el funcionament de les classes.

3B

Grup de 33 alumnes, grup heterogeni amb alumnes amb moltes més inquietuds que el 3A.

 

Objectius de l’experiència

- Motivar l’alumnat en l’aula de matemàtiques

- Aprendre, tant l’alumnat com el professorat, a utilitzar l’ordinador com a un recurs més en l’aula de matemàtiques

- Atendre a la diversitat

- Observar i discutir si l’ordinador és un bon recurs tenint en compte l’aprenentatge de l’alumnat

- Ensenyar els continguts pertinents de l’àrea de matemàtiques

 

Continguts matemàtics estudiats

Era previst fer la unitat de Polinomis completa però al final només s’ha pogut treballar la part de monomis amb els següents continguts de la part de Monomis:

  • Expressions algebraiques
  • Valor numèric d’una expressió algebraica
  • Monomis
  • Monomis semblants
  • Operacions amb Monomis

 

Condicions de l’aula d’ordinadors i forma d’us

Disponibilitat d’aula

S’ha disposat una hora setmanal de dues aules d’informàtica de 29 i 30 ordinadors respectivament. No hem utilitzat els portàtils ja que eren sol·licitats per altres professors en altres aules.

Característiques dels ordinadors

S’havia detectat que falla l’aplicació Java en alguns ordinadors i per tant les escenes Descartes no s’engegaven. Es va parlar amb el tècnic directament però no es va aclarir el que passava fins a la segona sessió. Veure

Agrupament dels alumnes en l’aula

Els alumnes s’han distribuït cada un en un ordinador amb excepció d’algunes parelles per falta d’ordinadors o perquè s’han volgut col·locar amb un company amb el que han treballat millor i li ha explicat les coses.

L’aula és rectangular i disposa d’una gran taula al mig per treballar sense ordinador, això ha permès tenir un espai per realitzar més còmodament els exercicis del dossier. També m’ha servit per posar als alumnes que no volien realitzar cap tasca.

Distribució dels equips

Els ordinadors estan col·locats en les dues parets laterals de la classe (les més llargues), a banda i banda. La pissarra i la pantalla del canó estan situades cadascuna en una de les altres dues parets (oposades l’una de l’altra). L’exposició d’alguna explicació per part del professor ha representat moltes dificultats ja que al ser una aula tant gran, ha estat difícil controlar que ningú estigués distret amb la seva pròpia pantalla. S’ha sol·licitat un micròfon per fer explicacions de dubtes generals però no ha estat possible. A més no s’han pogut posar tots els alumnes a la taula del mig ja que al ser grups tan nombrosos no hi caben. També el fet que la pantalla del canó i la pissarra estiguessin en parets oposades no ha permès la integració de les dues eines per fer una explicació.

Per altra banda ha estat fàcil veure les pantalles dels ordinadors dels alumnes i passejar-se per l’aula.

Connectivitat a la red. Internet

El centre disposa d’intranet que ha servit per pujar els continguts a la plataforma educativa i així els alumnes, amb la seva contrasenya, han pogut accedir als materials i treballar amb ells.

Altres mitjans didàctics

En l’aula s’ha utilitzat bàsicament, a part de l’ordinador:

El canó: per introduir l’activitat el primer dia i fer alguns aclariments dels errors tècnics

Dossier de treball on han realitzat exercicis a banda de treballar la unitat Descartes. Documents

Prova en foli: per avaluar el que s’ha après. Prova

Quadern d’aula on la professora ha anotat els resultats dels treballs de l’alumne, les incidències del dia dia.

 

Unitat didàctica Descartes

Es tracta de part d’una unitat didàctica ja publicada a la pàgina web Descartes, retocada i traduïda. Activitat

 

Recursos auxiliars

Era previst realitzar la prova amb un quadern virtual Prova final i rebre els resultats a l’Educampus (entorn virtual que disposa el professorat en la pàgina d’educació de Catalunya http://www.xtec.cat/ ), però com que el primer dia vam aplaçar les dates una setmana, el dia de la prova va coincidir amb canvi de trimestre i ja no es disposava de l’aula. Vam realitzar la prova escrita.

L’enquesta es va realitzar amb format pdf. de manera que havien d’omplir un formulari (Adove foxit-reader) i enviar-lo després a la carpeta de grup de l’intranet on després la professora podria accedir i veure els resultats. Es va detectar que els arxius no es poden desar amb el formulari emplenat sinó que calia imprimir-los i així sí que es desaven, però no amb qualsevol impressora. En un grup es va optar per omplir-la en el full del dossier fotocopiat.

 

Descripció de l’experiència

Esquema del quadern d’aula

Primera sessió:

Explicació del funcionament de la unitat en l’aula d’informàtica, repartiment del material i realització de l’enquesta inicial.

Segona sessió:

Inici de la pràctica. Comencen a familiaritzar-se amb els monomis i amb Descartes.

Tercera sessió:

Noves indicacions per obrir l’activitat Descartes perquè hi ha problemes amb el Java. Es detecten algunes dificultats d’aprenentatge i del saber estar en l’aula.

Quarta sessió:

M’assignen una sortida de tutoria i ha anat un professor de guàrdia a realitzar les classes amb indicacions.

Cinquena sessió:

No s’ha avançat gaire. Molts alumnes em comuniquen que els està costant molt i que no acabaran el dossier per la data prevista, cosa que ja he anat veient durant les sessions.

El fet de veure que la majoria portava un ritme de treball molt retardat respecte a la planificació, ha fet que hàgim pactat que només realitzarem la part de monomis i que el control serà de la part de monomis.

Sisena sessió

Realització del control en l’aula normal ja que ha hagut canvi de trimestre i ja no es disposa de l’aula d’informàtica per aquests grups. Recollida dels dossiers.

Metodologia emprada Veure

Documents escrits emprats

Dossier de treball Documents i Control Prova

No s’ha pogut realitzar el control de quadern virtual Prova final

Pel que fa al dossier d’activitats preparat perquè apliquessin els continguts apresos amb l’ajuda de la unitat Descartes, crec que:

  • a vegades s’allunyava massa del que havien llegit a la pantalla
  • no han consultat el primer full de la planificació
  • per alumnes despistats no és bo, millor donar cada dia la feina que toca

 

Dades de l’avaluació

Feina diària

No s’han finalitzat els continguts previstos. La majoria d’alumnes no han sabut fer una bona feina a l’aula, han fet una mala planificació, tenien poca motivació, no sabien estar en l’aula, tenien poca voluntat per intentar llegir i comprendre, no realitzaven les tasques que quedaven per casa...

Dossier

Gairebé tothom ha realitzat el primer bloc, Monomis, que era la feina mínima pactada, i només 3 alumnes han acabat el dossier complet.

Controls

Els resultats han estat inferiors a les unitats realitzades a l’aula normal però no han estat tant desastres com m’esperava, al final van fer un esforç.

Enquestes

En l’enquesta inicial que es va fer van quedar constatats els següents aspectes:

  • Han treballat anteriorment amb ordinadors però majoritàriament per fer recerca d’informació o treballs.
  • Estan il·lusionats perquè creuen que treballaran les matemàtiques de manera més divertida.
  • Consideren que els principals inconvenients a l’hora de treballar a l’aula d’informàtica són el poc espai per grups tan grans i que els ordinadors moltes vegades fallen, o les pàgines web també.
  • També comenten que si tenen problemes per entendre el que llegeixen l’ordinador no els ho pot explicar en canvi el professor també.

Valoració del professor

Pel que fa a l’assoliment dels objectius plantejats per a l’experiència, considero que:

  • Motivar l’alumnat en l’aula de matemàtiques

No assolit.

Degut als molts inconvenients informàtics que em van sorgir durant l’experiència i també, cal dir-ho, a la unitat triada i preparada per a l’experiència.

  • Aprendre, tant l’alumnat com el professorat, a utilitzar l’ordinador com a un recurs més en l’aula de matemàtiques

Assolit un inici, cal una continuació.

Penso que jo com a professora he après molt sobre les unitats Descartes, sobre com funciona tot el món informàtic del centre (que era nou per a mi) i sobre quan s’ha d’utilitzar aquest recurs.

  • Atendre a la diversitat

No assolit.

No he treballat l’atenció a la diversitat, però he de dir que tampoc l’estic treballant gaire a l’aula normal amb aquests dos grups ja que m’és molt difícil amb grups tan nombrosos. Feia molt temps que no em trobava amb una situació així.

  • Observar i discutir si l’ordinador és un bon recurs tenint en compte l’aprenentatge de l’alumnat

Assolit tenint en compte tot el que ha envoltat l’experiència.

He observat i estic força convençuda que l’ordinador és un bon recurs per a l’aprenentatge de l’alumne, però les condicions per a utilitzar-lo han de ser òptimes. Crec que aquesta experiència m’ha ajudat a adquirir unes eines per detectar aquestes condicions.

  • Ensenyar els continguts pertinents de l’àrea de matemàtiques

No assolit.

S’han ensenyat la meitat dels continguts preparats.

 

Possibles canvis en la Unitat Descartes

No puc dir res de la part de Polinomis ja que no s’ha utilitzat però de la part de Monomis sí. Caldria millorar les escenes de manera que les operacions amb monomis fossin més clares. No cal utilitzar tantes lletres diferents en els monomis.

 

Conclusions i perspectives de futur

Les meves conclusions després d’aquesta experiència són poques però clares:

  • Cal preparar molt bé les eines informàtiques que s’utilitzaran i tenir molta capacitat de previsió per qualsevol problema que pugui sorgir.
  • És important conèixer el grup d’alumnes amb el que treballaràs.
  • Els alumnes no aprenen sols, per això estan els centres educatius i els professors, cal compaginar tots els recursos, dinamitzar l’aula d’informàtica de manera que no tot sigui auto aprenentatge, tot i que és necessari guiar-los a una major independència.
  • Els alumnes no llegeixen!
  • Cal sempre estar preparat a acceptar que el món de la informàtica a vegades falla, com deia un company del meu institut quan li explicava el que em passava “Benvinguda al món de la informàtica!”

 

Per acabar

M’agradaria acabar amb uns comentaris positius:

Amb aquesta experiència he après molt i, tot i que no es pot considerar que hagi sortit bé, estic molt animada a continuar ensenyant matemàtiques en l’aula d’informàtica, em sento més capacitada que abans i tinc moltes més eines per encarar-me als problemes que puguin sorgir.

Pel que fa a les unitats Descartes, crec que estan molt preparades per poder treballar continguts matemàtics a l'aula d'informàtica, són molt completes i estan molt pautades. Per la meva banda continuaré aprofitant el recurs.