Professor
Susana del Cueto Alonso
Centre
IES Torre de Palau
Localitat: Terrassa
Grups on s’ha experimentat
Dos grups de 3r d’ESO:
3A
Grup de 34 alumnes, grup heterogeni amb alguns alumnes que distorsionen el funcionament de les classes.
3B
Grup de 33 alumnes, grup heterogeni amb alumnes amb moltes més inquietuds que el 3A.
Objectius de l’experiència
- Motivar l’alumnat en l’aula de matemàtiques
- Aprendre, tant l’alumnat com el professorat, a utilitzar l’ordinador com a un recurs més en l’aula de matemàtiques
- Atendre a la diversitat
- Observar i discutir si l’ordinador és un bon recurs tenint en compte l’aprenentatge de l’alumnat
- Ensenyar els continguts pertinents de l’àrea de matemàtiques
Continguts matemàtics estudiats
Era
previst fer la unitat de Polinomis completa però al final només s’ha
pogut treballar la part de monomis amb els següents continguts de la
part de Monomis:
- Expressions algebraiques
- Valor numèric d’una expressió algebraica
- Monomis
- Monomis semblants
- Operacions amb Monomis
Condicions de l’aula d’ordinadors i forma d’us
Disponibilitat d’aula
S’ha
disposat una hora setmanal de dues aules d’informàtica de 29 i 30
ordinadors respectivament. No hem utilitzat els portàtils ja que eren
sol·licitats per altres professors en altres aules.
Característiques dels ordinadors
S’havia
detectat que falla l’aplicació Java en alguns ordinadors i per tant les
escenes Descartes no s’engegaven. Es va parlar amb el tècnic
directament però no es va aclarir el que passava fins a la segona
sessió. Veure
Agrupament dels alumnes en l’aula
Els
alumnes s’han distribuït cada un en un ordinador amb excepció d’algunes
parelles per falta d’ordinadors o perquè s’han volgut col·locar amb un
company amb el que han treballat millor i li ha explicat les coses.
L’aula
és rectangular i disposa d’una gran taula al mig per treballar sense
ordinador, això ha permès tenir un espai per realitzar més còmodament
els exercicis del dossier. També m’ha servit per posar als alumnes que
no volien realitzar cap tasca.
Distribució dels equips
Els
ordinadors estan col·locats en les dues parets laterals de la classe
(les més llargues), a banda i banda. La pissarra i la pantalla del canó
estan situades cadascuna en una de les altres dues parets (oposades
l’una de l’altra). L’exposició d’alguna explicació per part del
professor ha representat moltes dificultats ja que al ser una aula tant
gran, ha estat difícil controlar que ningú estigués distret amb la seva
pròpia pantalla. S’ha sol·licitat un micròfon per fer explicacions de
dubtes generals però no ha estat possible. A més no s’han pogut posar
tots els alumnes a la taula del mig ja que al ser grups tan nombrosos
no hi caben. També el fet que la pantalla del canó i la pissarra
estiguessin en parets oposades no ha permès la integració de les dues
eines per fer una explicació.
Per altra banda ha estat fàcil veure les pantalles dels ordinadors dels alumnes i passejar-se per l’aula.
Connectivitat a la red. Internet
El
centre disposa d’intranet que ha servit per pujar els continguts a la
plataforma educativa i així els alumnes, amb la seva contrasenya, han
pogut accedir als materials i treballar amb ells.
Altres mitjans didàctics
En l’aula s’ha utilitzat bàsicament, a part de l’ordinador:
El canó: per introduir l’activitat el primer dia i fer alguns aclariments dels errors tècnics
Dossier de treball on han realitzat exercicis a banda de treballar la unitat Descartes. Documents
Prova en foli: per avaluar el que s’ha après. Prova
Quadern d’aula on la professora ha anotat els resultats dels treballs de l’alumne, les incidències del dia dia.
Unitat didàctica Descartes
Es tracta de part d’una unitat didàctica ja publicada a la pàgina web Descartes, retocada i traduïda. Activitat
Recursos auxiliars
Era previst realitzar la prova amb un quadern virtual Prova final i rebre els resultats a l’Educampus (entorn virtual que disposa el professorat en la pàgina d’educació de Catalunya http://www.xtec.cat/
), però com que el primer dia vam aplaçar les dates una setmana, el dia
de la prova va coincidir amb canvi de trimestre i ja no es disposava de
l’aula. Vam realitzar la prova escrita.
L’enquesta
es va realitzar amb format pdf. de manera que havien d’omplir un
formulari (Adove foxit-reader) i enviar-lo després a la carpeta de grup
de l’intranet on després la professora podria accedir i veure els
resultats. Es va detectar que els arxius no es poden desar amb el
formulari emplenat sinó que calia imprimir-los i així sí que es
desaven, però no amb qualsevol impressora. En un grup es va optar per
omplir-la en el full del dossier fotocopiat.
Descripció de l’experiència
Esquema del quadern d’aula
Explicació del funcionament de la unitat en l’aula d’informàtica, repartiment del material i realització de l’enquesta inicial.
Segona sessió:
Inici de la pràctica. Comencen a familiaritzar-se amb els monomis i amb Descartes.
Tercera sessió:
Noves
indicacions per obrir l’activitat Descartes perquè hi ha problemes amb
el Java. Es detecten algunes dificultats d’aprenentatge i del saber
estar en l’aula.
Quarta sessió:
M’assignen una sortida de tutoria i ha anat un professor de guàrdia a realitzar les classes amb indicacions.
Cinquena sessió:
No
s’ha avançat gaire. Molts alumnes em comuniquen que els està costant
molt i que no acabaran el dossier per la data prevista, cosa que ja he
anat veient durant les sessions.
El
fet de veure que la majoria portava un ritme de treball molt retardat
respecte a la planificació, ha fet que hàgim pactat que només
realitzarem la part de monomis i que el control serà de la part de
monomis.
Sisena sessió
Realització
del control en l’aula normal ja que ha hagut canvi de trimestre i ja no
es disposa de l’aula d’informàtica per aquests grups. Recollida dels
dossiers.
Metodologia emprada Veure
Documents escrits emprats
Dossier de treball Documents i Control Prova
No s’ha pogut realitzar el control de quadern virtual Prova final
Pel
que fa al dossier d’activitats preparat perquè apliquessin els
continguts apresos amb l’ajuda de la unitat Descartes, crec que:
- a vegades s’allunyava massa del que havien llegit a la pantalla
- no han consultat el primer full de la planificació
- per alumnes despistats no és bo, millor donar cada dia la feina que toca
Dades de l’avaluació
Feina diària
No
s’han finalitzat els continguts previstos. La majoria d’alumnes no han
sabut fer una bona feina a l’aula, han fet una mala planificació,
tenien poca motivació, no sabien estar en l’aula, tenien poca voluntat
per intentar llegir i comprendre, no realitzaven les tasques que
quedaven per casa...
Dossier
Gairebé
tothom ha realitzat el primer bloc, Monomis, que era la feina mínima
pactada, i només 3 alumnes han acabat el dossier complet.
Controls
Els
resultats han estat inferiors a les unitats realitzades a l’aula normal
però no han estat tant desastres com m’esperava, al final van fer un
esforç.
Enquestes
En l’enquesta inicial que es va fer van quedar constatats els següents aspectes:
- Han treballat anteriorment amb ordinadors però majoritàriament per fer recerca d’informació o treballs.
- Estan il·lusionats perquè creuen que treballaran les matemàtiques de manera més divertida.
- Consideren
que els principals inconvenients a l’hora de treballar a l’aula
d’informàtica són el poc espai per grups tan grans i que els ordinadors
moltes vegades fallen, o les pàgines web també.
- També
comenten que si tenen problemes per entendre el que llegeixen
l’ordinador no els ho pot explicar en canvi el professor també.
Valoració del professor
Pel que fa a l’assoliment dels objectius plantejats per a l’experiència, considero que:
- Motivar l’alumnat en l’aula de matemàtiques
No assolit.
Degut
als molts inconvenients informàtics que em van sorgir durant
l’experiència i també, cal dir-ho, a la unitat triada i preparada per a
l’experiència.
- Aprendre, tant l’alumnat com el professorat, a utilitzar l’ordinador com a un recurs més en l’aula de matemàtiques
Assolit un inici, cal una continuació.
Penso
que jo com a professora he après molt sobre les unitats Descartes,
sobre com funciona tot el món informàtic del centre (que era nou per a
mi) i sobre quan s’ha d’utilitzar aquest recurs.
No assolit.
No
he treballat l’atenció a la diversitat, però he de dir que tampoc
l’estic treballant gaire a l’aula normal amb aquests dos grups ja que
m’és molt difícil amb grups tan nombrosos. Feia molt temps que no em
trobava amb una situació així.
- Observar i discutir si l’ordinador és un bon recurs tenint en compte l’aprenentatge de l’alumnat
Assolit tenint en compte tot el que ha envoltat l’experiència.
He
observat i estic força convençuda que l’ordinador és un bon recurs per
a l’aprenentatge de l’alumne, però les condicions per a utilitzar-lo
han de ser òptimes. Crec que aquesta experiència m’ha ajudat a adquirir
unes eines per detectar aquestes condicions.
- Ensenyar els continguts pertinents de l’àrea de matemàtiques
No assolit.
S’han ensenyat la meitat dels continguts preparats.
Possibles canvis en la Unitat Descartes
No
puc dir res de la part de Polinomis ja que no s’ha utilitzat però de la
part de Monomis sí. Caldria millorar les escenes de manera que les
operacions amb monomis fossin més clares. No cal utilitzar tantes
lletres diferents en els monomis.
Conclusions i perspectives de futur
Les meves conclusions després d’aquesta experiència són poques però clares:
- Cal
preparar molt bé les eines informàtiques que s’utilitzaran i tenir
molta capacitat de previsió per qualsevol problema que pugui sorgir.
- És important conèixer el grup d’alumnes amb el que treballaràs.
- Els
alumnes no aprenen sols, per això estan els centres educatius i els
professors, cal compaginar tots els recursos, dinamitzar l’aula
d’informàtica de manera que no tot sigui auto aprenentatge, tot i que
és necessari guiar-los a una major independència.
- Els alumnes no llegeixen!
- Cal
sempre estar preparat a acceptar que el món de la informàtica a vegades
falla, com deia un company del meu institut quan li explicava el que em
passava “Benvinguda al món de la informàtica!”
Per acabar
M’agradaria acabar amb uns comentaris positius:
Amb
aquesta experiència he après molt i, tot i que no es pot considerar que
hagi sortit bé, estic molt animada a continuar ensenyant matemàtiques
en l’aula d’informàtica, em sento més capacitada que abans i tinc
moltes més eines per encarar-me als problemes que puguin sorgir.
Pel
que fa a les unitats Descartes, crec que estan molt preparades per
poder treballar continguts matemàtics a l'aula d'informàtica, són molt
completes i estan molt pautades. Per la meva banda continuaré
aprofitant el recurs.