Experimentació Descartes 2007.
Pràctica 5. Avaluació
En aquesta pràctica farem un resum final de l'experiència, una valoració tant d'objectius i continguts com metodològica emprada i unes perspectives de futur.
Professorat responsable:
Montse Rubiras: Adaptació a laula de l'experiència
Josep Blasco. Realització de les escenes
tots dos professors de matemàtiques de l'IES Puig de la Creu
Grup d'alumnes: Inicialment 16 alumnes de reforç de 4art d'ESO.
Posteriorment s'han afegit a l'experiència alumnes dels grups estandar que no han superat la primera avaluació
Matèria: Trigonometria (nivell 1)
Aula: Equipada amb 11 ordinadors, 1 servidor, impressora i canó de projecció
Escenes: Principalment han sigut escenes elaborades pels professors responsables de l'experiència. També s'han utilitzat escenes del Descartes de proporcionalitat
Altres materials: Canó de projecció, estris per mesurar ja que també s'ha fet un treball de camp calculant distàncies inaccessibles.
L'experiència s'ha realitzat en 17 sessions de les quals 10 han estat a l'aula d'ordinadors.
L'experiència la podeu trobar a www.xtec.cat/iespuigdelacreu/departaments/mates/eso4/principal.html
Metodologia:
Per explicar un nou concepte s'han realitzat varis processos:
S'ha fet una explicació teòrica inicial a l'aula ordinària amb mitjans tradicionals.
S'ha experimentat, per part, del professor amb les escenes necessàries amb l'ajut del canó de projecció.
Els alumnes han experimentat, per parelles, amb l'escena elaborada per cada concepte. Cada escena plantejava varis casos aleatoris.
Els alumnes han elaborat un o dos fulls de treball de cada una de les escenes
Avaluació:
Per avaluar els alumnes s'han tingut en compte tant l'aprenentatge dels conceptes com l'actitud de l'alumne envers les activitats:
Una prova amb mitjans tradicionals
Una prova amb l'ordinador utilitzant diferents escenes
S'ha tingut en compte la seriositat amb la qual s'ha treballat a la classe així com en el treball de camp.
S'ha avaluat un dossier elaborat amb el contingut del crèdit, els fulls de treball i la impressió d'alguna de les escenes.
S'ha elaborat un mural, penjat en un espai del centre, on es reflecteix tant material de les escenes com el resum i fotografies del treball de camp.
Grau d'assoliment dels objectius assenyalats al principi de l'experiència:
Ha facilitat la comprensió dels conceptes: El fet de veure gràficament i de forma interactiva les activitats plantejades fa que l'alumne interpreti les escenes com pràctiques (de laboratori matemàtic). El Descartes és un àmbit molt potent per aquest efecte. Per una altra banda tot el que sigui mitjans visual és una forma més propera a l'entorn de l'alumne i se'ls fa més distret. Un altre avantatge és la possibilitat de la repetició de problemes amb dades aconseguides de forma aleatòria
S'ha possibilitat en major grau l'autoaprenentatge que el que es practica de forma tradicional. Cada alumne ha pogut repetir cada escena fins que ho cregut oportú en funció del grau d'assoliment del concepte i el grau de perfeccionament dels mecanismes procedimentals.
Com que dels elements repetitius s'encarrega l'ordinador, el professor s'ha pogut dedicar més a la tasca d'aclariments individuals de dubtes, que és veritablement on l'alumne en treu profit.
Obviament s'han utilitzat les TIC, element essencial en el nou disseny curricular.
S'ha millorat sensiblement els resultats. Aquesta dada ve avalada pels 14 alumnes que han superat el crèdit dels 16 que el van començar.
L'aplicació de les escenes a la recuperació dels alumnes del grup estandar que han suspès el crèdit encara no s'ha pogut comprovar, però tot indica que podrà tenir èxit. Aquest fet permetrà tractar la diversitat de forma més eficient.
Valoració:
Del grau d'acompliment dels objectius inicials de l'experiència es dedueix que la valoració ha de ser positiva.
De tota manera cal especificar algunes observacions o consells per aquells professors que vulguin, en un moment o altre, portar a terme una experiència com aquesta.
El projecte ha de ser de departament. La implicació de varies persones del departament assegura la continuïtat del projecte fent rendibles els esforços de l'elaboració.
El projecte ha de tenir altres elements que els purament informàtics. No hi ha cap dubte que els mecanismes TIC faciliten l'assoliment dels objectius de la unitat, però per si sols no resolen els problemes que es plantegen inicialment.
Cada escena ha d'anar acompanyada d'un full de treball clar i concís que el professor ha d'elaborar tenint en compte la capacitat dels alumnes. Això demostra a l'alumne que la importància dels conceptes matemàtics adquirits estan per sobre que els mecanismes utilitzats per aprendre'ls.
Les condicions de l'aula on es realitza el projecte han de ser, com a mínim, dignes. Això passa per tenir un ordinador per cada dos alumnes, i algun estri de projecció.
Els alumnes han de donar publicitat, mitjançant murals o qualsevol altra forma d'exposició, per fer més seu el projecte, d''aquesta manera s'ha aconsegueix una major implicació i conseqüentment uns millors resultats.
Per acabar volem mencionar que en el proper tema del curs, funcions afins i quadràtiques, també utilitzarem els mecanismes desenvolupats en aquesta experiència i la idea és anar-ho estenent a altres unitats. Quan en tinguem versions definitives us les anirem enviant.